سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس،دبیر و دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر صبح روز 22 آذر در تالار وحدت حاضر شدند تا آخرین اخبار درباره این جشنواره را که به مدت یک هفته (24 تا 30 بهمن) در 8 تالار تهران برگزار می‌شود، به رسانه‌ها بدهند

به گزارش همشهری‌آنلاین حسن ریاحی،سازنده سرود ملی ایران که دبیری علمی جشنواره را عهده‌دار است،سید محمد میرزمانی رئیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد که برای نخستین بار پستی به نام ریاست جشنواره موسیقی را هم به مجموعه سمت‌های این جشنواره اضافه کرده است و علی ترابی، دبیر اجرایی این جشنواره به همراه ندا انتظامی (مدیر روابط عمومی جشنوار بیست و هفتم) در نشست خبری ساعت 11 صبح با خبرنگاران موسیقی حضور یافتند.

 سید محمد میرزمانی رئیس جشنواره موسیقی فجر با خوشامدگویی به روزنامه‌نگاران و سپاس از انعکاس اخبار حوزه موسیقی توسط آنان گفت: جشنواره موسیقی فجر از جایگاه ویژه ای برخوردار است و رویداد فرهنگی بسیار مهمی تلقی می شود که همراه با سایر جشنواره های هنری در جهت گرامی داشتن یاد پیروز انقلاب مردم ایران برگزار می شود.

وی تصریح کرد: از اهداف مهم جشنواره بیست و هفتم موسیقی فجر می‌توان به جنبه رقابتی آن اشاره کرد که سعی شده تا به این وسیله به ایجاد انگیزه برای رقابت اهالی موسیقی و همچنین جوانان فعال در این عرصه پرداخته شود. از این رو ما امسال نگاه ویژه ای به استعدادهای جوان داریم و سعی می کنیم تا عرصه را برای دیده شدن این عزیزان فراهم کنیم.

مدیر کل دفتر موسیقی همچنین تاکید کرد: دومین ویژگی این جشنواره به نگاه خاصی باز می‌گردد که ما به دستاوردهای انقلاب در بخش آهنگسازی داشته ایم. آثار بسیار مهمی در این حوزه تولید شده و یا می شود که ما سعی کرده ایم بخش آهنگسازی انقلابی را به عنوان بخش ویژه جشنواره در نظر بگیریم.

میرزمانی در ادامه افزود: از جمله کارهای ما برای حمایت از استعدادهای جوان این است که یکی از پایان نامه های برگزیده سال گذشته جشنواره را توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا خواهیم کرد. این اجرا در جشنواره موسیقی فجر امسال به روی صحنه خواهد رفت.

حسن ریاحی نیز در بخش دیگری از این جشنواره درباره بخش های مختلف آن گفت: من اصولا جشنواره موسیقی فجر را به دو بخش فرهنگی و جشن ملی تقسیم می کنم. بخش فرهنگی آن به نگاه فرهنگی ما به آثار و گروه های اثرگذار باز می‌گردد؛ بخش جشن ملی آن نیز مربوط به تامین نیاز شنونده عام برای شنیدن آثاری که به آنها علاقه دارد باز می‌گردد.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه افزود: موسیقی کشور نیاز به تحولی اساسی دارد و کلید این تحول به دست نسل جوان ما است. همانطور که آقای میرزمانی اشاره کرد نگاه اصلی ما در این جشنواره به ایجاد فرصت برای حضور جوان ها است؛ چرا که من اعتقاد دارم موسیقیدان های نسل ما حرف های خودشان را زده اند و حالا نیاز هست که این عرصه برای ایجاد تحول توسط جوان ترها و زدن حرف های تازه تر آنها باز شود.

وی تصریح کرد: البته تا حدودی این شرایط برای حضور جوان ها فراهم شده و شما در اکثر ارکسترها می بینید که بیش از 90 درصد نوازنده ها را جوان ها تشکیل می دهند. در دانشگاه نیز این نسل در حال حاضر وارد پروسه تدریس شده اند و اثر خود را می‌گذارند.

ریاحی همچنین تاکید کرد: امسال تقاضاهای بسیار زیادی از سوی گروه های شهرستانی برای حضور در جشنواره موسیقی فجر داشته ایم که جای بسیار خوشحالی دارد. در بخش های گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی و غیر ایرانی نیز ما شاهد گروه های توانمندی هستیم. البته در بخش رقابتی ما تاکید خاصی بر روی پایان نامه های رشته آهنگسازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم که بخشی از آنها در حال بررسی است.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: در بخش "آهنگسازی موسیقی غیر ایرانی برای پیانو" ما با کمبود آثار مواجه هستیم و که سعی کرده‌ایم نگاه آهنگسازان را به این مسئله و خلق آثاری در این رابطه معطوف کنیم.

وی در مورد بخش بین الملل نیز تاکید کرد: ما متاسفانه طی سال های اخیر با کم فروشی های فرهنگی مواجه بوده ایم و با کمک مشاور خوبی که در بخش بین الملل داشتیم سعی کردیم تا حدودی مشکلات این بخش را بر طرف کنیم. ما رایزنی های این بخش از اردیبهشت ماه امسال آغاز کردیم و با توجه به بودجه محدود جشنواره و تقاضاهای کلان گروه های بزرگ بین المللی تصمیم گرفتیم از گروه های کوچک تر که کیفیت کاری بسیار بالایی دارند دعوت کنیم.

دبیر جشنواره موسیقی فجر همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در مورد بخش بین الملل گفت: تا به امروز 5 گروه از اروپا به همراه گروه هایی از سوریه، لبنان و ارمنستان در این جشنواره حضور خواهند داشت. این در حالی است که امکان اضافه شدن به تعداد این گروه ها نیز وجود دارد.

علی ترابی نیز در بخش دیگری از این نشست درباره بیست و هفتیم جشنواره موسیقی فجر گفت: این جشنواره از 24 تا 30 بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد. ما به همین منظور 8 سالن را برای اجراهای زنده در نظر گرفته ایم که از آن جمله می توان به تالار وحدت، تالار رودکی، برج میلاد، سالن سوره، تالار ایوان شمس، سالن خانه هنرمندان و سالن اصلی تئاترشهر اشاره کرد.
دبیر اجرایی جشنواره همچنین ادامه داد: امسال بر تهران چند استان دیگر نیز برای برگزاری اجراهای جشنواره موسیقی فجر اعلام آمادگی کرده اند که ما در حال بررسی شرایط آنها هستیم. تا این لحظه شیراز به دلیل مدیریت مناسبی که در حوزه موسیقی داشته به عنوان یکی از این استان های میزبان برخی از اجرهای جشنواره انتخاب شده است. سایر استان های میزبان جشنواره نیز به زودی اعلام خواهند شد.
وی همچنین گفت: جشنواره امسال در بخش های رقابتی، جنبی، ویژه، بین الملل، نسل دیگر، بانوان و نواحی تدارک دیده شده است. ما همچنین بحث بلیت های دانشجویی و در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای استفاده هنرمندان را نیز داریم که شرایط آن به زودی اعلام می شود.
ریاحی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ سئولات خبرنکاری درباره نبود موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر گفت: البته گروه هایی از موسیقی پاپ در بخش جنبی جشنواره شرکت می کنند که از آن جمله می توان به رستاک، رومی و دارکوب اشاره کرد. موسیقی پاپ می بایست مبتنی بر موسیقی بومی ما و با استفاده از ریتم های جالب این موسیقی باشد و گرنه اگر بحث تقلید باشد که خود خارجی ها بهتر از ما نمی توانند کار تقلید را انجام بدهند. ما در واقع در موسیقی پاپ به دنبال حرف های تازه هستیم و نه تقلید.

وی در مورد بودجه جشنواره نیز گفت: من اطلاع دقیقی از مبلغ بودجه جشنواره موسیقی امسال ندارم و به گمان می بایست نسبت به سال گذشته کمی از آن کاسته شده باشد. البته این امکان وجود دارد که این مبلغ با رایزنی هایی که انجام می شود باز هم افزایش پیدا کند.

میرزمانی نیز درباره بحث خط قرمزها برای حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت: نگاه و خط قرمزهای ما در واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی بر کسی پوشیده نیست. اگر کسی استانداردهای دفتر موسیقی را کسب کرده باشد مشکلی برای حضور در جشنواره نخواهد داشت.

مدیر کل دفتر موسیقی در ادامه افزود: بخشی از این خط قرمزها به صلاحیت‌های فنی مربوط می شود که ما در دفتر موسیقی بر روی آنها تاکید داریم؛ بخش دیگری از این موارد نیز به صلاحیت های فرد افراد مربوط می شود که توسط ما بررسی نمی شود و مجرای دیگری در مورد آن تصمیم می گیرد.

وی همچنین گفت: تا این لحظه هیچ دستوری از سوی هیچ نهادی برای صدور مجوز به فرد خاصی به ما دیکته نشده است و ما بر همان روال اداری خودمان در حال انجام وظیفه هستیم.

علی ترابی نیز درباره حضور گروه های بانوان در جشنواره گفت: تنها سه گروه بانوان در این جشنواره حضور خواهند داشت. ما ناچار هستیم گروه های جدی بانوان را به این جشنواره دعوت کنیم؛ این نکته را نیز می بایست یاد آور شوم که ما هیچ محدودیتی برای حضور گروه های با کیفیت بانوان در جشنواره موسیقی فجر نداریم.

کد خبر 153748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز