جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، پریشب در تالار وحدت با معرفی بهترین‌های بخش رقابتی و با تجلیل از عبدالوهاب شهیدی، عاشیق یوسف اوهانس، منوچهر صهبایی و آذر هاشمی به کار خود پایان داد.

در این مراسم ابتدا فیلمی از یوسف اوهانس، عاشیق آذربایجان به نمایش درآمد. او در این فیلم عنوان کرد که عاشق ساز خود  است و با آن زندگی می‌کند، به همین دلیل زمانی که به روی سن آمد تا جایزه خود را بگیرد، ساز همراهش بود.

 فیلم بعدی به دکتر آذر هاشمی، آهنگساز و نوازنده سنتور تعلق داشت که البته او در این دوره از جشنواره داور بخش موسیقی سنتی هم بود. او موفقیت خود را به تمام خانم‌هایی که پابه پای او در هنر تلاش کردند تقدیم کرد وگفت: افتخار می‌کنم که بانویی هنرمند هستم.

کلیپ بعدی صدای خواننده‌ای را داشت که موجب تشویق حاضران شد. ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر ارشاد و خبری، مدیرکل دفتر موسیقی و دبیر این دوره جشنواره موسیقی فجر به استقبال عبدالوهاب شهیدی رفتند؛ خواننده و نوازنده عود که نیم قرن در هنر موسیقی تلاش کرده است. دکتر منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران آخرین فردی بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

توجه به محتوا

برخلاف تمام آیین‌های پایانی، این مراسم کمترین سخنرانی‌ها را داشت که البته مجری مراسم دکتر آذر این کمبود را جبران‌کرد و به نقل خاطره از دندانپزشکی تا خواندن شاهنامه پرداخت؛

به‌طوری که سخنرانی‌های طولانی او که بی‌شباهت به کلاس تاریخ نبود صدای حاضران را در آورد. سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک میلاد پیامبر‌(ص) سخنان خود را با اشعار سعدی آغاز کرد و در ادامه گفت: موسیقی مسیر تازه یافت و امام خمینی‌(ره)‌ چون سرودای مجاهد‌ شهید مطهر درباره استاد مطهری را شنیدند مهر تأییدی بر آن موسیقی فاخر زدند. موسیقی آن است که دلت را بلرزاند و چهره جانت را به سمت خود بگرداند.

وزیر ارشاد، بیست‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر را گامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: تنوع، تکثر، جوان‌گرایی و تجربه‌افزایی و ابتکار عمل از وقایع مهم بود. حضور کشورهای مختلف مخصوصاً‌ کشورهای عضو اکو، جامعیت و شمول انواع موسیقی کلاسیک، سنتی، پاپ و اجرا در شهرستان‌ها از دیگر ویژگی‌های جشنواره امسال است.

اما برگزیدگان

داوران بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزیدگان خود را در 6 شاخه موسیقی معرفی کردند. شاهین فرهت به‌عنوان نماینده هیأت داوران به روی سن آمد و بیانیه داوران را خواند.

بخش رقابتی شاخه موسیقی نواحی:

رتبه اول مشترکا به 2 گروه تعلق گرفت: گروه موسیقی آبیدر به سرپرستی یدالله نورانی از سنندج و گروه جولان به سرپرستی موسی الرضا ولی نژاد از شیروان/  رتبه دوم مشترکا به 2 گروه تعلق گرفت: گروه سهند به سرپرستی عسگر مسن بناب از تبریز و گروه گیل و آمارد به سرپرستی ناصر وحدتی از تهران/  رتبه سوم مشترکا به 2 گروه تعلق گرفت: گروه درنا به سرپرستی فرهاد باغچقی از بجنورد و گروه نغمه هرمزگان به سرپرستی غلامرضا رحیمیان از بندرعباس.

بخش رقابتی شاخه موسیقی سنتی:

رتبه اول: گروه ژی به سرپرستی شهباز شاهین پور از مهاباد/  رتبه دوم مشترکا به 2گروه تعلق گرفت: گروه فغان به سرپرستی میلاد علی پور از تهران و گروه دلکش به سرپرستی محمد اسماعیل علیزاده از اهواز/  رتبه سوم: گروه ندای هاتف به سرپرستی سینا علم از تهران.

بخش رقابتی شاخه موسیقی کلاسیک:

رتبه اول: گروه آرس نووا به سرپرستی آرمین قیطاسی از تهران/  رتبه دوم: دوئت زهی جوان به سرپرستی میلاد عالمی از تهران/ رتبه سوم: دوئت و تریو ویلون و پیانو به سرپرستی
پانیذ فریوسفی از تهران .

بخش رقابتی شاخه آواز جمعی:

رتبه اول: گروه کُر هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی شهلا میلانی از تهران/ رتبه دوم: گروه کُر آرپا به سرپرستی آربی بابومیان از اصفهان/ رتبه سوم مشترکا به 2گروه تعلق گرفت: گروه کُر فرهنگسرای اندیشه (دیسونانس) به سرپرستی مهدی جاور و گروه کُر فرهنگسرای بهمن به سرپرستی آرش گوران از تهران.

بخش رقابتی شاخه موسیقی پاپ:

رتبه اول: گروه کادانس به سرپرستی سید علی حسینی از تهران/  رتبه دوم: گروه هارمونی به سرپرستی عباس لطیفی از تهران/  رتبه سوم: گروه دیروز- امروزبه سرپرستی محمد ابراهیمیان از اصفهان .

برگزیدگان شاخه آهنگسازی:

رتبه اول: امیر پورخلجی به خاطر اثر «آرش کمان‌گیر» که مرتبط با موضوع هزاره فردوسی بود/   رتبه دوم مشترکا به 2گروه تعلق گرفت: پژمان خلیلی برای قطعه «خلسه خیال» و ربکا آشوبیان برای قطعه «فستیوا» /  رتبه سوم مشترکا به 2گروه تعلق گرفت: محمد کرباسچی ولاشانی برای« قطعه بهاران را باور کن» و جمال سامری برای «قطعه ضحاک».
ناگفته نماند شهلا میلانی که گروه کُر هنرستان موسیقی دختران را در این جشنواره سرپرستی کرده بود یکی از بازبینان این بخش جشنواره نیز بود.

کد خبر 102794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز