دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سال گذشته بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 19 تا 26 آذر برگزار شد

درست برخلاف سال‌های گذشته که جشنواره به مناسبت ایام دهه فجردر بهمن ماه برگزار می‌شد اما زمان دقیق برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هنوز مشخص نیست.

گفته می‌شود که بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر یا قبل از شروع ماه محرم یعنی در آذرماه خواهد بود یا بعد از پایان ماه صفردر اسفند ماه و شروع هفته وحدت.

اما این جشنواره با 3 دوره قبلی خود، غیراز زمان برگزاری، تفاوت دیگری هم دارد؛ نامعلوم بودن دبیر جشنواره موسیقی فجر 25. بازهم برخلاف 3 سال گذشته، در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره، نام دبیر جشنواره موسیقی فجر 25 اعلام نشد.

زمانی برای نت‌ها

بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی درباره زمان برگزاری جشنواره می‌گوید: تا جایی که من در جریان هستم، جشنواره امسال در اسفندماه همزمان با تولد پیامبراکرم(ص) و در هفته وحدت برگزار خواهد شد.

بهمن‌ماه سال گذشته، با ایام عزاداری محرم و صفر مصادف شد و به همین دلیل امکان اجرای جشنواره موسیقی فجر نبود، به همین علت، بیست و چهارمین جشنواره موسیقی در بین 2عید قربان و غدیر برگزار شد. رضایی می‌گوید: زمانی که تقویم جشنواره با ماه قمری تنظیم می‌شود، این تغییرات پیش می‌آید.

دکتر محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی هم معتقد است که جشنواره‌ها در ایران با توجه به شرایط خاصی شکل می‌گیرند؛ به همین دلیل به‌نظر او متغیربودن و مشخص نبودن زمان جشنواره مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

او می‌افزاید: فاصله زمانی و زمان مشخص، کمکی به برگزاری جشنواره نمی‌کند، در ایران یک قانون نانوشته وجود دارد که همه چیز در آخرین لحظات مشخص می‌شود و اتفاقا همه هم در آخرین لحظات آماده می‌شود.

او معتقد است که 3 یا 4 ماه مانده به جشنواره، فعالیت گروه‌ها و برنامه جشنواره معلوم می‌شود. او دلیل این موضوع را به ناهماهنگی و پرمشغله بودن هنرمندان موسیقی مرتبط می‌داند.

گرچه بابک رضایی نیز معتقد است که برگزاری جشنواره در اسفندماه زمان بیشتری در اختیار مسئولان می‌گذارد تا خود را آماده کنند اما او امیدوار است که جشنواره موسیقی فجر به زمان ثابت خود یعنی ماه بهمن که همزمان با ایام دهه فجر است، بازگردد.

هنوز دیر نشده است

اگر اختتامیه 3 دوره پیشین جشنواره موسیقی با اعلام نام دبیر جشنواره سال بعد پایان می‌یافت، این دوره چنین اتفاقی نمی‌افتاد و حالا هم بعد از گذشت 6ماه هنوز دبیر جشنواره معرفی نشده است.

دکتر سریر اعلام نام دبیر در اختتامیه‌های 3 دوره قبلی را اعلام آمادگی کامبیز روشن‌روان می‌داند و می‌گوید: احتمالا در این دوره روشن‌روان اعلام آمادگی نکرده و طبیعی است که برای معرفی دبیر بعدی نیاز به شناخت و مطالعه باشد.

این نکته‌ای است که علی ترابی، معاون دفتر موسیقی نیز اعلام می‌کند: امسال کامبیز روشن‌روان به خارج از کشور رفته و طی تماسی اعلام کرده که درگیر برنامه‌های دانشگاهی است و نمی‌تواند دبیری جشنواره موسیقی فجر را برعهده بگیرد.

دکتر سریر معتقد است که معرفی دبیر در دوره‌های قبلی هم همین قدر زمان می‌برد و به عبارت دیگر، برای معرفی دبیر جشنواره موسیقی فجر هنوز دیر نشده است.

او در ادامه می‌گوید: هنگامی که دبیر در پایان جشنواره مشخص می‌شود، زمان کافی برای برنامه‌ریزی دارد اما عموما نیمی از جشنواره فجر، دنباله‌روی فعالیت گذشته در حوزه اجرایی است؛ چرا که سیکل کاری و ظاهری آنها مشخص است اما ممکن است دبیر جدید بخواهد محتوا را تغییر دهد که در این صورت بازهم این تغییرات در آخرین لحظات شکل می‌گیرد.

تغییر مدیریت

دکتر سریر تغییر مدیرکل دفترموسیقی را بخشی از این دیرکرد می‌داند و اعلام می‌کند: دکتر خبری، برای معرفی دبیر جشنواره موسیقی فجر نیاز به زمان دارد.

رضایی هم اعلام نشدن دبیر جشنواره را به تغییرات مدیریت در دفتر موسیقی مرتبط می‌داند و می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد که دوستان تلاش می‌کنند که هرچه سریع‌تر دبیر جشنواره را مشخص کنند تا زودتر تکلیف مشخص و برنامه‌ریزی منسجم‌تری برای جشنواره ایجاد شود.

نیاز به یادآوری است که محمد حسین احمدی تا نیمه بهمن سال گذشته عهده‌دار عنوان مدیریت دفتر موسیقی بود و سپس این سمت به محمد علی خبری واگذار شد یعنی تا 2ماه بعد از پایان جشنواره فجر24، احمدی فرصت برای معرفی دبیر آتی جشنواره را داشت.

رضایی که سال گذشته مدیریت اجرایی جشنواره موسیقی فجر را عهده‌دار بود، این زمان را بسته به شرایط احمدی می‌داند: استنباط من این است که احمدی می‌دانسته که از این سمت خواهد رفت و این حق را برای مدیر بعدی گذاشته است تا دبیر جشنواره بعدی را مشخص کند و الان نیاز به شناخت و آشنایی با امور دارد.

رضایی معتقد است که سابقه دکتر خبری در مرکز هنرهای نمایشی و آشنایی با جشنواره‌های تئاتر باعث شده که با وسواس، دبیر انتخاب کند. او در ادامه می‌گوید: امیدواریم با انتخاب دبیر مناسب، این تاخیر جبران شود.

کد خبر 81718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز