جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

کامران محمدی: بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، جمعه 30 آذر با اجرای 20 گروه موسیقی همزمان با عید بزرگ قربان در طولانی‌ترین شب سال آغاز شد.

در این جشنواره که پس از چند سال دوباره به صورت رقابتی برگزار می‌شود، 42 گروه از تهران و شهرستان‌ها حضور دارند که قرار است تا 8 روز دیگر در 9 تالار تهران برای خیل بی‌شمار علاقه‌مندان به موسیقی بنوازند.

به ویژه آنکه امسال، موسیقی پاپ با چهره‌های قدیمی و جدید خود نیز یکی از بخش‌های جشنواره خواهد بود. مانی رهنما، خشایار اعتمادی، حمید عسگری، مجتبی کبیری، ریو گلسرخی و گروه آریان از جمله این چهره‌ها هستند که همگی در تالار بزرگ کشور به روی صحنه می‌روند.

جالب اینکه سوی دیگر جشنواره، چهره‌هایی چون فرهاد فخرالدینی، هوشنگ کامکار، محمدجلیل عندلیبی، علیرضا مشایخی، شهریار کهن زاد، ناصر نظر، ملیحه سعیدی، لیلی افشار، عبدالحسین مختاباد و جلال ذوالفنون قرار می‌گیرند؛ ترکیب جالبی از همه انواع موسیقی که می‌تواند هر کسی را راضی به منزل بفرستد.

باقی قضایا

در این دوره از جشنواره، 38 گروه نیز در بخش‌های جنبی و غیررقابتی و 8 گروه از کشورهایی چون فرانسه، هند، ترکیه، هلند، آذربایجان، آلبانی و اتریش در قالب بخش بین‌الملل به روی صحنه می‌روند. گروه‌های موسیقی بانوان نیز در نخستین نوبت از اجراهای تالار وحدت اجرا خواهند داشت. گروه‌های شهرستانی هم از شهرهای شیراز، خرم‌آباد، همدان، تبریز، تربت جام، اصفهان، ماهشهر، قزوین، سنندج، کرمانشاه، مشهد، اراک و ایلام به جشنواره آمده‌اند.

یکی دیگر از بخش‌های جنبی جشنواره 23، برگزاری نشست‌های پژوهشی در خانه هنرمندان است که هر روز ساعت 30/18 برپا خواهد شد و قرار است در آن، بحث‌های تئوریک مطرح شود. ناصر مجرد، محمدرضا آزاده فر، ون‌در لیندن (از هلند)، ارفع اطرایی، هما سادات افسری، علی‌زاده محمدی، منصوره ثابت‌زاده و خشایار اعتمادی از جمله سخنرانان این نشست‌ها خواهند بود.

برنامه‌های اول دی

در دومین روز از جشنواره، 21 گروه به روی صحنه می‌روند. از این میان، گروه «پریرخ» به سرپرستی پریرخ زنگنه که در تالار وحدت به اجرای برنامه‌ می‌پردازد، از جمله گروه‌های پرطرفدار به شمار می‌آید؛ ضمن اینکه در تالار بزرگ کشور که بدون شک در این 8 روز، شلوغ‌ترین بخش جشنواره خواهد بود، خشایار اعتمادی ساعت 8 قطعات پاپ خود را اجرا می‌کند.

با این امید که مسئولان برای پیشگیری از بازار سیاه بلیت، اقدامات لازم را اندیشیده باشند، چرا که تمام بلیت‌های مربوط به اجراهای پاپ جشنواره در پیش‌فروش به پایان رسیده و انتظار می‌رود دست کم در این بخش، این مشکل همیشگی، کمتر از همیشه به چشم آید اما به جز اعتمادی و پری زنگنه، شنبه در تالارهای رودکی، اریکه ایرانیان، سینما تراس دهکده، فرهنگسرای هنر، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای بهمن نیز گروه‌های مختلف، برنامه‌های خود را اجرا خواهند کرد.

برگ برنده جشنواره امسال

هرچند معاون هنری وزارت ارشاد درباره موفقیت بخش پاپ جشنواره امسال و استقبال مردم از این بخش، با تردید صحبت می‌کند اما او و همه همکارانش خوب می‌دانند که برگ برنده جشنواره امسال، بیش از هر چیز حضور گروه‌های پاپ محبوب مردم است.

چهره‌هایی چون حمید عسکری که تا همین چند وقت پیش به موسیقی زیرزمینی متعلق بود، به جشنواره نیز راه پیدا کرده است. این برگ برنده آنچنان مورد توجه است که حتی پیش از اولین حضور پاپ، بحث استقلال آن از جشنواره فجر، مطرح شده است.

 محمدحسین ایمانی خوشخو در گفت‌وگو با فارس، برگزاری جشنواره‌ مستقل موسیقی پاپ را امری وابسته به استقبال مردم و توفیق این نوع موسیقی در جشنواره موسیقی فجر امسال دانست و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای بستگی به تجربه اول دارد.

 باید دید حضور پاپ و هنرمندان این عرصه در جشنواره امسال چه‌قدر موفق است، به چه میزان مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و آیا می‌تواند زمینه‌ای را برای خود فراهم کند که در راستای سیاست‌های کشور جایگاه مستقلی پیدا کند یا نه.البته ایمانی خوشخو نیز می‌داند که بحث اصلی و در واقع مهم‌ترین بخش از اما و اگرهای او، عبارت «در راستای سیاست‌های کشور» است که آینده جشنواره‌ای موسیقی پاپ را تعیین می‌کند.

ایمانی ادامه می‌دهد: این اتفاق که موسیقی پاپ بعد از 25 سال در جشنواره فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد موسیقی کشور در حال مطرح شدن است، بسیار مثبت است. ما و همه هنرمندان موسیقی، مخصوصا هنرمندان پاپ باید این قضیه را که بالاخره اتفاق افتاده و جایگاه ویژه‌ای در جشنواره موسیقی کشور به این امر اختصاص یافته است، به فال نیک بگیریم.

کد خبر 39743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز