همشهری آنلاین: اجرای گروه‌های شناخته شده موسیقی پاپ درتالار کشور و تالار شهید آ‌وینی و 42 گروه در بخش رقابتی و 38 گروه در بخش جنبی و حضور شهرام ناظری در جشنواره موسیقی فجر از مهمترین محور های دومین نشست خبری بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر بود.

به گزارش همشهری آنلاین، کامبیز روشن روان دبیر بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر در نشستی که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، ضمن اعلام این خبر به ارائه تازه ترین اطلاعات درباره چند و چون این جشنواره و بخش های مختلف آن پرداخت.

وی که به همراه احمدی، مدیر دفتر موسیقی ارشاد و ترابی ، مدیر اجرایی جشنواره دراین نشست شرکت کرده بود حضور و اجرای گروههای شاخص موسیقی پاپ را از جمله نقاط عطف جشنواره امسال ذکر کرد و گفت علاوه بر گروه های وافراد یاد شده ، دراین بخش حمید عسگری، مجتبی کریمی، و گل سرخی هم به اجرای موسیقی پاپ می پردازند.

وی گفت که علاوه بر تالار بزرگ کشور، سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن به اجرای این گروهها اختصاص یافته است.

روشن روان که چندی قبل دبیری و سخنگویی شورای عالی خانه موسیقی را هم برعهده گرفته است، با  اشاره به بخش‌های دیگر جشنواره گفت: به دلیل کمبود فضا ، کمیته انتخاب مجبور شد از بین 150 گروه متقاضی برای شرکت در بخش رقابتی جشنواره 42 گروه را انتخاب کند که از میان آنها 23 گروه تهرانی و 19 گروه شهرستانی در کنار هم به رقابت می‌پردازند.

 به گفته روشن روان در بخش سنتی -تلفیقی 25 گروه،در بخش کلاسیک 7 و پاپ 10 گروه توانستند به بخش رقابتی راه پیدا کنند.

 وی که پیش از این وعده داده بود دراین بخش هر گروه بتواند یک کنسرت کامل را اجرا کند ، با اعلام کمبود سالن در این بخش گفت : به دلیل نبود سالن به هر گروه نصف برنامه اختصاص داده‌ایم.

بخش جنبی جشنواره که در واقع اصلی ترین و پر اقبال ترین بخش جشنواره است، قسمت بعدی سخنان روشن روان بود. وی درباره این بخش به حضور 38 گروه موسیقی اشاره کرد که در دوبخش بانوان و گروههای بزرگ به اجرای برنامه می پردازند.

روشن روان درباره بخش بانوان گفت که یک نوبت از اجراهای تالار وحدت به گروههای بانوان اختصاص یافته و در آن هنرمندانی چون پری زنگنه ، و ارکستر 45 نفره بانوان از شیراز اجرای برنامه خواهند داشت.

روشن روان درباره بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر به حضور نوازندگان و خوانندگان از 8 کشور اشاره کرد و گفت:کشورهایی چون هلند، اتریش،فرانسه، آمریکا،ترکیه، هند،آذربایجان و رومانی حضور دارند و انواع مختلفی از موسیقی را ارائه می‌کنند به طوری که گروه هند موسیقی عرفانی و سنتی هند،گروههای فرانسه و اتریش موسیقی کلاسیک و دیگر گروهها نیز انواع خاص دیگری را عرضه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برخی از این هنرمندان در طول جشنواره مستر کلاسهایی را برگزار می کنند،اظهار داشت:به منظور استفاده هنری از این هنرمندان شاخص دنیا مستر کلاسهایی برای هنرجویان موسیقی توسط این عزیزان در تهران برگزار خواهد شد.

روشن روان درباره سخنرانان و بخش پژوهشی جشنواره موسیقی فجر گفت:دراین بخش 8 سخنرانی از  چهره هایی چون ناصر مجرد، محمدرضا آزادفر،ارفع اطرایی،هما سادات افسری،زاده محمدی و خشایار اعتمادی در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد.

روشن روان همچنین از اجرای قطعه مولانا ( توسط ارکستر سمفونیک تهران ) به رهبری هوشنگ  کامکار خبر داد و گفت که به دلیل کسالت استاد دهلوی و به رغم اینکه قرار بودایشان رهبری این ارکستر را بر عهده داشته باشند ، ما از آقای کامکار خواهش کردیم که این مسئولیت را برعهده بگیرندو این ارکستر را با صدای علیرضا قربانی هدایت کنند.

درا دامه این نشست احمدی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به برنامه های دیگر این جشنواره اشاره کردو گفت که در جنب تمامی این برنامه های تجلیل از شهرام ناظری هم قرار دارد که قرار است برنامه ای را که در قونیه اجرا می کنند در قالب تجلیل در جشنواره هم اجرا کنند.

احمدی مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد در خصوص جشنواره‌های موسیقی که هر سال برگزار خواهدشد ، گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره‌های موسیقی را بعد از جشنواره پارسال تشکیل دادیم و اعضا با تایید شورای راهبردی موسیقی و شعر انتخاب شدند و نهایتا با بحث‌های کارشناسانه جشنواره موسیقی، قرار شد در طول سال 3 جشنواره شاخص داشته باشیم.

وی افزود:یکی از این جشنواره‌ها،جشنواره جوان است که چندی پیش شاهد برگزاری آن بودیم و توانستیم جشنواره موفق موسیقی جوان را با گرایش تکنوازی داشته باشیم.

احمدی در خصوص جشنواره آیین - سنتی بیان داشت:قصد داشتیم این جشنواره را در پاییز برگزار کنیم اما جشنواره فجر فرصت را از ما گرفت و این اتفاق در تاریخ موعود نیفتاد.اما امیدوار هستیم برگزاری این جشنواره در آغاز ماههای سال 78 در برنامه‌های اجرایی دفتر موسیقی باشد و گروه‌هایی که نتوانستند در جشنواره فجر شرکت کنند در آن حضور یابند.

مدیر دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد همچنین از برپایی نمایشگاه موسیقی وآثار شنیداری خبر داد و گفت که این نمایشگاه که در نوع خود کاری ویژه و منحصر به فرد است ، قرار است از هفتم تا چهاردهم دی ماه در تالار آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شود. [گزارش همشهری آنلاین از نشست خبری نخستین نمایشگاه موسیقی واثار شنیداری تهران]

علی ترابی مسئول اجرایی جشنواره موسیقی فجر نیز ازجمله دست اندرکاران حاضر دراین نشست بودکه با اشاره به چگونگی توزیع و فروش بلیت و اضافه کردن این نکته که بلیتی به هیچ نهاد وارگانی تعلق نخواهد گرفت ، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته بلیت برای دانشجویان نیم بها عرضه خواهد شد و هر سالن قیمت خودش را خواهد داشت.این بلیتها10 تا 15 درصد ظرفیت سالن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که تنها در آموزشگاه سرایش ارائه خواهد شد.دانشجویان موسیقی نیز می‌توانند از هم‌اکنون بلیت‌های خودشان را تهیه کنند.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 30 آذر در تالارهای وحدت، رودکی، اریکه ایرانیان، آوینی ،فرهنگسرای بهمن، هنر،نیاوران،تالار بزرگ کشور و خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

کد خبر 38317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز