ندا انتظامی: امروز و در سومین روز از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 25 اجرا در 9 سالن مختلف تهران برگزار می‌شود.

امسال با توجه به تعدد آثار و رقابتی‌بودن جشنواره، فعالیت ستاد اجرایی جشنواره از چند ماه قبل آغاز شده و حالا سالن‌های تالار وحدت، رودکی، تالار بزرگ کشور، فرهنگسرای هنر، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای بهمن- با دو سالن- اریکه ایرانیان و خانه هنرمندان در اختیار برگزارکنندگان این جشنواره است.

علی ترابی- معاون دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر اجرایی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر- در این  ارتباط می‌گوید: از 2 ماه قبل با تمام سالن‌هایی که قرار بود در جشنواره شرکت کنند، قرارداد بستیم و 50درصد بلیت‌های اجرا را در اختیار سالن‌ها گذاشتیم، لذا اجاره‌ای هم پرداخت نکردیم. این کار باعث شد که سالن‌ها برای تبلیغ و فروش بلیت انگیزه لازم را داشته باشند و جشنواره هم از نظر مالی هزینه کمتری پرداخت کند.

با امکانات موجود می‌سازیم
وی در رابطه با قابلیت‌های اجرایی و مناسب‌بودن سالن‌های جشنواره می‌گوید:در کل تهران، غیر از تالار وحدت و سالن رودکی هیچ سالنی برای اجرای موسیقی مناسب نیست. اغلب سالن‌های موجود، مشکلات زیادی برای اجرای موسیقی دارند که باعث می‌شود گروه‌ها در این سالن‌ها با مشکل روبه‌رو شوند، ولی وقتی وضعیت به این شکل است ناچاریم  با امکانات موجود بسازیم.

امسال سالن‌های جدیدی برای اولین بار به فهرست سالن‌های جشنواره اضافه شده است. ترابی در ادامه می‌گوید: سالن آوینی در فرهنگسرای بهمن تجهیزات اگوستیک مناسبی برای موسیقی دارد و امسال سالن اریکه ایرانیان - ‌که سالن تقریبا مجهزی است- به فهرست تالارهای جشنواره موسیقی اضافه شد.

تالار بزرگ کشور که در اختیار گروه پاپ است، به غیر از مشکلات فیزیکی و اگوستیک به گفته مدیر اجرایی جشنواره تیم صدابرداری مجرب و مسلطی دارد، ولی با توجه به اینکه در این مدت کنسرت‌های متعددی در این محل برگزار شده است، مشکلات سالن با صدابرداری کمتر می‌شود.

معمولا اعتراضی که هنرمندان و شرکت‌کنندگان در جشنواره دارند به عدم هماهنگی گروه و تیم صدابرداری برمی‌گردد ؛ خصوصا اینکه طبق برنامه‌های جشنواره در یک سالن و در عرض چند ساعت باید پذیرایی 2 گروه مختلف باشد.

مدیر اجرایی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: چند ساعت قبل از اجرا، سالن‌ها در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد و در این مدت تنظیم صدا انجام  و میکروفون‌ها چیده می‌شود، به همین دلیل گروه‌ها نمی‌توانند در سالن تمرین کنند، آنها تمرین‌های خود را جای دیگری انجام می‌دهند، غیر از ارکستر سمفونیک تهران یا ارکستر ملی که قبلا در سالن تمرین کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر گروه‌های اجرایی با تیم صدابرداری و سالن مشکلی پیدا کنند آیا جایی برای رسیدگی به شکایت وجود دارد یا نه، می‌گوید: صددرصد این نظارت هست، در این مدت ما شکایتی از این موارد نداشتیم و مطمئنا هم تا آخر  نخواهیم داشت.

ی تضمین این موارد را به اجراهایی در طول سال ارجاع می‌دهد و می‌گوید: چون برای اجرا در سالن‌ها مجوز می‌دهیم طبیعی است که تیم صدابرداری و کیفیت سالن‌ها را بشناسیم، اگر در جایی این مشکلات بوده در طول سال  یا قبل از آغاز جشنواره آن را حل کرده‌‌ایم.

شأن موسیقی، بلیت مجانی نیست

امسال برای اولین بار تعداد بلیت‌هایی اهدایی تقریبا به صفر رسیده است و جز صدور کارت برای خبرنگاران و بلیت‌های نیم‌بها برای دانشجویان، خبری از بلیت‌های مجانی نیست.ترابی می‌گوید: شأن موسیقی و جشنواره این نیست که تعداد زیادی بلیت صادر بشود تا به دست مردم برسد و این‌گونه موسیقی و کنسرت تماشاگر داشته باشند بلکه شأن موسیقی این است که باید مردم با موسیقی آشنا شوند و بلیت خریده شود.

او به نکته دیگری اشاره می‌کند: اینکه گفته می‌شود جشنواره موسیقی هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده، به این برمی‌گردد که متولیان جشنواره با این کارهای خود حرمت جشنواره را نگه نمی‌دارند ولی امسال تصمیم بر این شد که بلیت مهمان صادر نکنیم و تعداد اندکی از بلیت‌ها را در اختیار هنرمندان بگذاریم تا بتوانند در اختیار میهمانان خود قرار دهند؛ به خصوص  برای گروه‌های شهرستانی این تعداد سهمیه بیشتر است.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آتی این سیاست ادامه یابد. بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور 88 گروه همزمان با عید سعید قربان نخستین اجرای خود را پشت سر گذاشت و این در حالی بود که پیش‌فروش بلیت برای بسیاری از اجراها به پایان رسیده و فروش بلیت برخی از برنامه‌ها نیز به نیمه رسیده است

کد خبر 39847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز