ندا انتظامی: بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درحالی به‌ نیمه کار خود رسیده که پس از چند سال بخش رقابتی بدان اضافه شده است.

این روزها داوران هم، همراه با بینندگان جشنواره، آثار را بررسی ‌کرده و به‌زودی نتایج آرای خود را اعلام می‌کنند.

ملاک‌های داوری معلوم است

بخش رقابتی موسیقی سنتی و تلفیقی از پرکارترین بخش‌های جشنواره امسال است. این بخش با 23 اثر توسط دکتر محمد سریر، داود گنجه‌ای، کیوان ساکت، داریوش پیرنیاکان، محمدهادی منتظری، علی‌اکبر شکارچی و ارفع اطرایی داوری می‌شود.

دکتر محمد سریر یکی از داوران این بخش درباره رقابتی شدن جشنواره موسیقی می‌گوید: «سال‌های گذشته، گروه‌های شرکت‌کننده، افراد حرفه‌ای و پیشکسوت بودند اما امسال به‌دلیل این‌که شرایطی فراهم شد تا بزرگان موسیقی برنامه‌های مستقل و گسترده برگزار کنند، جشنواره موسیقی فجر فرصتی پیش آورد که گروه‌های جوان مجال اجرا بیابند و آثارشان را به قضاوت مردم و کارشناسان بگذارند.

درحقیقت حضور در جشنواره، تشویقی برای جوانان است تا آثارشان را در مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور به‌اجرا درآورند. رقابتی بودن جشنواره، باعث می‌شود که جوانان برای شرکت در جشنواره سال بعد تشویق شوند.»

وی معیارهای داوری این بخش را چند نکته مهم می‌داند: «هماهنگی گروه در اجرا، نوع تنظیم کار یا قطعات اجرا شده که خواسته شده جدید باشد، چگونگی کوک سازها، وجه فنی کار از نظر هماهنگی و هارمونیزه کردن موسیقی و اگر از آواز استفاده شود،تلفیق شعر و موسیقی».

داوران بخش رقابتی موسیقی سنتی و تلفیقی، تعداد جوایز و نامزدها را از قبل مشخص کرده‌اند و در حال حاضر به بررسی کارها می پردازند.

او درباره فایده رقابتی شدن جشنواره و ادامه آن در سال آینده می‌گوید: «بعد از جشنواره باید ارزیابی دقیقی صورت گیرد تا ببینیم اهداف جشنواره با رقابتی شدن آن تا چه حد توفیق داشته است. باید نتایج این کار را بررسی و درنهایت تداوم و چگونگی آن‌را مشخص کرد.»

اولین تجربه حضور کلاسیک

بخش رقابتی موسیقی کلاسیک با 6 اثر، اولین تجربه حضور در جشنواره رقابتی موسیقی فجر را پشت‌سر می‌گذارد. شاهین فرهت، اکبر محمدی و سهیل دهبستی از داوران این بخش هستند که از روز سوم جشنواره، کار داوری خود را شروع کرده‌اند.

سهیل دهبستی یکی از داوران این بخش در رابطه با رقابتی شدن جشنواره می‌گوید: «رقابتی شدن، ایده خوبی است و در بین گروه‌ها و شرکت‌کنندگان انگیزه برای کار ایجاد می‌کند.»

وی معیارهای داوری را معیارهای سنجش موسیقی کلاسیک اعلام می‌کند و می‌افزاید: «آثار با معیارهای خاص این سبک سنجیده می‌شود؛ هماهنگی، هارمونیزه، تسلط گروه بر اجرا از معیارهای اصلی گروه داوری است.»

کار داوران این بخش به‌تازگی شروع شده و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.
تعداد جایزه‌ها، معلوم نیستاضافه شدن بخش موسیقی پاپ با استقبال هنرمندان این بخش روبه‌رو شده است؛

به‌طوری‌که بخش رقابتی موسیقی پاپ با 10 اثر برگزار می‌شود و البته خشایار اعتمادی، حمید عسگری، گروه آریان، مجتبی کبیری، ریو گلسرخی و مانی رهنما هم در بخش جنبی جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

علی تفرشی، کیوان کیارس و محمدرضا چراغعلی داوری این بخش را برعهده دارند. تفرشی اضافه شدن موسیقی پاپ به جشنواره را یک اتفاق مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: «برای اولین‌بار است که موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد و این اتفاق مهمی است که باعث رونق و حرفه‌ای شدن موسیقی پاپ می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دور بودن موسیقی پاپ از جشنواره باعث افت کیفیت آثار شرکت‌کننده در جشنواره شده است، می‌گوید: «خوشبختانه گروه‌های شرکت‌کننده، همه حرفه‌ای هستند که آثار قابل‌قبولی هم ارائه داده‌اند.

یکی از اهداف جشنواره، معرفی چهره‌های جدید و شناسایی آنان است که جشنواره بیست‌وسوم از این جهت موفق عمل کرده و این فرصتی است برای اهالی موسیقی پاپ که خودشان را معرفی کنند.»

داوران موسیقی پاپ از 2 ماه قبل جلسات معیارهای داوری خود را شروع کرده‌اند و عصر دیروز داوری موسیقی پاپ تمام شد. وی درباره معیارهای داوری می‌گوید: «معیارهای داوری از طرف شورای داوران انتخاب و قرار شد که براساس فاکتورهای علمی، آثار مورد بررسی قرار گیرد و انتخاب شود.»

شورای داوری موسیقی پاپ این روزها مشغول صحبت و بررسی آثار برای انتخاب آثار برتر هستند؛ هرچند که هنوز تعداد جایزه‌ها و کاندیداها را مشخص نکرده‌اند.

کد خبر 40051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز