دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهم‌ترین اتقاق جشنواره بیست و سوم موسیقی فجر دعوت از گروه‌های موسیقی پاپ برای اجرا و رقابتی شدن آن است.

جشنواره بیست و سوم موسیقی فجر  از 30 ‌آذر تا 8 دی در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، کامبیز روشن روان که برای دومین سال متوالی دبیری جشنواره موسیقی فجر را برعهده می‌گیرد، ضمن اعلام این خبر در نشست با روزنامه‌نگاران که صبح دوشنبه 23 مهر در تالار کشور برگزار شد این مژده را هم به گروه‌های برگزیده‌ای که رتبه‌های اول تا سوم جشنواره را به  دست آورند؛ داد که بتوانند از حمایت‌های دفتر امور شعر و موسیقی وزارت ارشاد برای اجرای موسیقی در هر نقطه ایران بهره ببرند.

روشن روان البته نگفت که گروه‌های حرفه‌ای شرکت کننده در جشنواره امسال هم در بخش رقابتی قرار می‌گیرند اما وعده داد که این گروه‌ها می‌توانند اجراهای خود در جشنواره را در قالب سی دی و آلبوم و خارج از نوبت انتشار عمومی دهند.

 جشنواره امسال که قرار است میان دو عید غدیر و قربان برگزار شود، از 30 آذر تا 8 دی ماه  در 3 بخش رقابتی، بین‌المللی و جنبی کار خود را 8 سالن دنبال می‌کند.
 
روشن روان که به اتفاق ترابی مدیر اجرایی جشنواره و احمدی، مدیر دفتر امور شعر و موسیقی در این نشست حضور داشت همچنین به شرایط شرکت دراین رقابت‌ها اشاره کرد و گفت هنرمندان می توانند تا 18 آبان نمونه آثار خود را در قالب نوار وسی دی به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند. 3 نفر از هنرمندان هر بخش نیز در قالب گروه های انتخاب گروه هایی که توانایی شرکت در جشنواره را دارند، انتخاب می‌کنند

وی با بیان اینکه گروه های حداقل 3 و حداکثر 12 عضو می توانند داشته باشند، ادامه داد: اسامی گروه ها یک هفته قبل از آغاز جشنواره اعلام می شود و در این مدت گروه ها فرصت دارند، تا شروه جشنواره 80 دقیقه برنامه قابل اجرا داشته باشند که البته این قطعات باید، جدید بوده و پیش از این قطعات را نه در قالی آلبوم و نه به صورت کنسرت منتشر نکرده باشند.

دبیر جشنواره به بخش جنبی جشنواره اشاره کرد: این بخش شامل اجرای گروه های شاخص موسیقی، تکنوازی اساتید برجسته و سخنرانی خواهد بود.

به گفته روشن روان در بخش بین الملل هم گروه هایی در جشنواره شرکت می کنند که هنوز نام این گروه ها قطعی نشده است. اما پیش بینی می کنیم که  از کشورهای الجزایر، مصر، تونس، مراکش  و هند در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

وی همچنین در خصوص جوایز این دوره جشنواره نیز گفت: جوایز نفرات اول تا سوم مشخص شده است، اما این جوایز تا زمان آغاز جشنواره مشخص نمی شود. فقط این نکته را تاکید می کنم که به طور حتم جوایز نفیسی خواهد بود.

روشن روان از پیشنهاد شورای نظارت بر ارکستر های دفتر امور شعر و موسیقی وزارت ارشاد برای  تشکیل ارکستر جوانان آسیا خبر داد و گفت: در صورتی که دفتر موسیقی بتواند منابع مالی را تامین کند، این ارکستر در تهران راه اندازی می‌شود.

محمد حسین احمدی، مدیرکل دفتر شعر و موسیقی نیز که در این نشست حضور داشت، در پاسخ به این سوال که دفتر موسیقی چگونه توانایی تامین مالی این گروه را خواهد داشت، در حالی که خود در تامین هزینه‌های دو ارکستری که زیر نظر دارد، دچار مشکل است، افزود: خوشبختانه ما امسال در زمینه منابع مالی دو ارکستر ملی و سمفونیک دچار مشکل نشدیم. به علاوه ما فکر نمی کنیم که تشکیل این گروه هزینه چندانی داشته باشد، زیرا دو سوم این نوازندگان را نوازندگان ایرانی تشکیل خواهند داد. البته ما برای تصمیم گیری در این زمینه بعد از جشنواره فجر تصمیم خواهیم گرفت.

علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: ما هر سال برای ارائه بلیت رایگان به بسیاری از نهادهای دولتی تحت فشار بودیم، اما از سال گذشته تصمیم گرفتیم که این بلیت ها را محدود کنیم. بنابراین امسال بلیت رایگان ففقط مخصوص خبرنگاران و هنرمندان خانه موسیقی است. ضمن اینکه دانشجویان  می توانند از بلیت های نیم بها استفاده کنند.

کد خبر 34043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز