جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ششمین روز جشنوار موسیقی فجر تحت تاثیر دو اتفاق مهم بود.

اول اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان د رتالار وحدت به رهبری لوریس چکناوریان و سپس حضور استاد محمد رضا شجریان در تالار کشور برای دیدن کار شاگردش،حمید رضا نوربخش،  در  کنسرت گروه پورناظری و ارکستر فیلارمونیک اکراین و نیز اجرای گروه خورشید همراه بود.

اجرایی پر هیمنه
چکناوریان را باید موفق‌ترین و سرسخت ترین رهبر ارکستر سمفونیک پس ازا نقلاب نام نهاد که از سالهای پایانی دهه 70 که گام به ایران نهاد تا به امروز بی توجه به حواشی فراوانی که برایش ساخته‌اند، به کار خویش سرگرم شد و دراین مدت کنسرت‌های فراوانی را به صحنه برد.

اگر بگوییم که بسیاری از تماشاگران تالار وحدت و به خصوص علاقه مندان به موسیقی کلاسیک آشتی دوباره خود با اجراهای صحنه‌ای را وامدار این آهنگساز ارمنی زاده بروجرد اند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

چکناوریان به رغم مخالفان و رقیبان سرسختی که در میان اهالی موسیقی دارد باز هم پرطرفدارترین کنسرت‌ها را بر گزار می‌کند و به نوعی اجراهای وی رقابت شانه به شانه ای را(ازنظر جلب و جذب مخاطب) با ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی دارد.

اجرای 14 دی چکناوریان هم از این قاعده مستثنی نبود، به نحوی که تماشاگران تا بالکن سوم تالار وحدت سرپا به اجرای متنوع و زنده و سرحال این رهبر نامی و طراز جهانی گوش سپردند.

نکته دیگر این اجرا چنانکه چکناوریان در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین عنوان کرده است، مشارکت مخلصانه نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان بود که دستمزدی بسیار پایین تر از عرف نوازندگی در کارهای دیگر را در این اجرا تقاضا کردند .

همچنین باید از گروه کر نوری یاد کرد که اندک اندک به گروهی حرفه ای و در طرازهای بالای کر قرار می گیرد. علیرضا شفقی نژاد که رهبری این گروه را بر عهده دارد و از جمله چهره های زحمتکش موسیقی است که بدون کمترین حمایتی این گروه را با کمک های معنوی استاد محمد نوری به این جایگاه رسانده است.

استاد شجریان در تالار کشور

استاد محمد رضا شجریان کمتر در مراسم رسمی حضور می یابد. آخرین حضور آقای شجریان باز می‌گردد به سال 80 که برای دیدن برنامه‌ای از چکناوریان به جشنواره موسیقی فجر آمده بود. آن زمان گفته می‌شد که قرار است اجرایی مشترک بین آقای شجریان و آقای چکناوریان شکل بگیرد که این خبر یا شایعه در نهایت به واقعیت نرسید .

امسال اما شجریان برای دیدن اجرای شاخص ترین شاگردش، حمید رضا نوربخش به تالار وزارت کشور آمده بود. تالار وزارت کشور نخستین بار است که در جشنواره موسیقی فجر هم مشارکت کرده و برنامه ای در آن اجرا می شود.

تجربه همکاری گروه پور ناظری و به خصوص دو فرزند کیخسرو (تهمورس و سهراب)  که گروه پورناظری را از یک گروه محلی صرف به گروهی با ظرفیت‌های فراوان تبدیل کردند با این ارکستر 50 نفره در صورت توفیق می تواند میدانگاهی باشد برای سایر گروههای موسیقی ایرانی .

گروهی پر تعداد

حضور مجید درخشانی با گروه خورشید در جشنواره فجر سال گذشته اتفاقی مهم بود که متاسفانه بدون هیچ تقدیری و ذکر خیری از این همه تلاش درخشانی در شکل دهی به این گروه پر تعداد پایان یافت.

درخشانی هم از این بابت شکار بود  و برای همین کمتر انتظار می رفت که دراین جشنواره حضور یابد. اما از قرار با برخی صحبتها رضایتش برای حضور دوباره جلب شد .

درخشانی با گروه پرتعدادش شب گذشته در تالار تاتر شهر به اجرای برنامه پرداخت، برنامه‌ای که همانند اجراهای یکی دو سال اخیرش، از تحرک و زندگی برخوردار بود .

 گروه خورشید و درخشانی در 15 ماهی که از شکل گیری آن می گذرد توانستند به هر سخت جانی که بود برخی از قطعات ساخته درخشانی را اجراکنند.قطعاتی که فضایی ریتمیک دارد و استفاده از ساختار ارکستر موسیقی و سازهای ایرانی را باید در آن جست و جو کرد.

برنامه های هشتمین روز جشنواره موسیقی فجر

تالار فرهنگ:  گروه پریشاد به سرپرستی پروانه حاج غلامحسین (ساعت 19)
تئاتر شهر: گروه  ایرانی  به سرپرستی  پژمان طاهری (ساعت 18)
تالار وحدت: گروه ارکستر نوری (ساعت 19) و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مشایخی (ساعت 21)

تالار رودکی: ارکستر زهی جوانان به سرپرستی بهروز وحیدی آذر و آنسامبل بادی جوان به سرپرستی سینا ذکایی (ساعت 18) و بخش نواحی با حضور عاشیق عمران حیدری ، طاهر یارویسی، گروه روستای سلخ، روشن گل افروز و قسمت خانی (ساعت 20 و30)

تالار فارابی: بخش جوان با حضور نوازندگان سازهای فلوت،پیانو و دوئت گیتار و ویلن و سه نوازی هنرستان پسران  و اجرای گروه صدرا (ساعت 19)

تالار بتهوون: سخنرانی محسن نفر درباره اصالت و ابداع در موسیقی ایرانی (ساعت 17 و 30) نمایش فیلم مجموعه استادان موسیقی نواحی ایران (ساعت 19 و 30)

سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران: ارکستر مجلسی یوسیپ فرانتس از اوکراین (ساعت 19)

تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن: گروه آبیدر به سرپرستی بهرام ساعد  (ساعت 19)

در شهر چابهار نیز یک گروه محلی از سیستان به اجرای برنامه دارد.

کد خبر 12572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز