همشهری آنلاین: لوریس چکناوریان موسیقیدان صاحب نام در گفتگو با همشهری‌آنلاین از اجراها و برنامه‌‌های خود ‌گفت

در حالیکه نخستین اجرای ویژه ارکستر فیلارمونیک ارمنستان با گروه کر نوری به رهبری لوریس چکناوریان برای سال پیامبر اعظم (ص) با اقبال تماشاگران روبرو شده بود؛ لوریس چکناوریان، رهبر صاحب نام ارکستر یاد شده در گفت و گو با همشهری‌آنلاین ضمن اعلام این مطلب با ابراز شگفتی از چنین استقبالی گفت: این اجرا هدیه ای بود از طرف من و نیز اعضای ارکستر ارمنستان که در سال پیامبر گرامی اسلام به ایرانیان تقدیم کردیم.

این رهبر نامی ارکستر که از دو ماه قبل تمرینات خود با گروه را به عهده گرفته بود ضمن اعلام فشرده بودن تمرینات گفت: از دو هفته قبل تمرینات گروه روزانه شد و هر روز 6 تا 8 ساعت کل کار یک و نیم ساعته این اجرا را تمرین کردیم .

چکناوریان که در پایان برنامه شب گذشته، سرود ایران ساخته خود را نیز با این ارکستر اجرا کرده بود گفت: این سرود را چند ماه قبل در تالار وزارت کشور اجرا کرده بودم و اینک برای دومین بار این سرود را که در نغمه اصفهان نوشته شده است با این ارکستر اجرا کردیم.

 به گفته چکناوریان روند اجرای قطعات اجرایی ویژه سال پیامبر اکرم (ص ) به گونه ای بودکه ابتدا آثاری از فردریش هندل، موزارت و باخ درباره دیگر پیامبران الهی و نیز حضرت مسیح را نواختیم و سپس به سراغ کار شناخته شده موریس ژار (آهنگساز موسیقی محمد رسول الله) رفتیم و بخش‌هایی از این اثر معروف را اجرا کردیم و در ادامه به سراغ کار آقای فخرالدینی بر سریال امام علی (ع) رفته و آن را اجرا کردیم و در نهایت دو اثر عاشورا که برای امام حسین (ع)  نوشتم و نیز اثری برای حضرت مهدی را اجرا کردیم .

رهبر ارکستر فیلارمونیک ارمنستان درباره قطعه امام علی(ع) ساخته فرهاد فخرالدینی گفت: آهنگ این قطعه را آقای فخر الدینی از روی ملودی ساخته عبدالقادر مراغه ای اخذ کردند و با تنظیم زیبای خود ‌آن را جاودانه ساختند .

به گفته چکناوریان برای استفاده از آهنگ امام علی آقای فخر الدینی در این برنامه همان تنظیم ایشان ملاک کار ما قرار گرفت و تنها به جای سازهای ایرانی از سازهای کلاسیک و ارکسترال استفاده کردیم .

چکناوریان همچنین از نگارش دو قطعه برای تولد و رحلت پیامبر گرامی اسلام سخن گفت و افزود: در دو ماه اخیر که اجرای این ارکستر قطعی شد، من هم به صرافت افتادم تا قطعه ای را برای پیامبر گرامی اسلام بنویسم  که در نهایت یک قطعه برای تولد آن بزرگوار و یک قطعه برای رحلت ایشان نوشتم .

داستان یک ساعت و نیمه این اجرا را سید مهدی شجاعی نوشته است و ژاله صادقیان و داریوش کاردان راویان این کار یک و نیم ساعته هستند. چکناوریان پیش از این هم تجربه اجراهای این چنینی را در تالار وحدت داشت که از جمله آنها می توان به اجرای قطعاتی به نام‌های لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و فرهاد و شیرین اشاره کرد که همه آنها با دکلمه ژاله صادقیان و اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان اجرا شدند.

چکناوریان درباره نحوه ارتباط اعضای ارکستر با قطعاتی مانند امام علی (ع) فخرالدینی گفت: این گروه از نوازندگان حرفه ای هستند و هر نتی راکه جلوی آنها بگذارید می نوازند.
به گفته چکناوریان ارکستر ها حس کار را از رهبر ارکستر می‌گیرند و ارکستر خوب ارکستری است که حرف نمی‌زنند بلکه تمرین می کنند در سکوت .

ارکستر فیلارمونیک ارمنستان شب گذشته  با  60 نوازنده  به همراه گروه کر نوری به سرپرستی علیرضا شفقی نژاد قطعات «هاله لویا» ساخته هندل، «آوه ماریا» ساخته «باخ - گونو»، «دیزیره» و «لاکریموزا» ساخته‌های «موتزارت»، «تولد حضرت محمد (ص)» ساخته‌ی چکناواریان، سه قطعه محمد رسول‌الله (ص) از موریس ژار «پیوند حضرت علی و حضرت زهرا(س) »، «عید غدیر»، «رحلت پیامبر(ص)»، «محمد رسول‌الله»، «جنگ‌»‌، «عاشورا»، «پس از عاشورا با اسیران»، «دعا به درگاه خدا»، « در انتظار فرج» از ساخته‌های چکناواریان و امام علی (ع) ساخته‌ی فرهاد فخرالدینی  را اجرا کردند.

به گفته چکناوریان این اجرا که با کمترین دستمزدها و البته به خواست خود نوازندگان ارمنی اجرا شد، هدیه ای بود از سوی کشور ارمنستان و نوازندگان آن به ایرانیان در سال نو مسیحی و سال پیامبر گرامی اسلام.

کد خبر 12560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز