دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: همایش بررسی سه دهه موسیقی انقلاب در خانه هنرمندان ایران آغاز خواهد شد.

همایش بررسی سه دهه موسیقی انقلاب 19آذر با نقدو ارزیابی آموزش موسیقی در آموزشگا‌ه‌های آزاد در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران آغاز خواهد شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در نخستین نشست این همایش که در ساعت 15 روز سه شنبه 19 آذر برگزار می‌شود، دکتر محمد سریر، آهنگساز و رئیس خانه موسیقی که چند سالی آزمون‌های تعیین صلاحیت مدرسی موسیقی را برگزار می‌کردند، مهدی آذر سینا نوازنده کمانچه و آهنگساز و مدرس پیش کسوت موسیقی و دکتر فرید عمران، مدرس و استاد دانشگاه و مدیر مجموعه آکادمیا  حضورخواهند داشت و در آن به نقد و بررسی آموزش آزاد در آموزشگا‌ه‌های‌آزاد و نقاط قوت و ضعف آن خواهند پرداخت.

بهروز مبصری پژوهشگر موسیقی و دبیر و سخنگوی کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی که اداره این نشست را بر عهده دارد در گفت و گویی با همشهری‌آنلاین تعداد آموزشگاه‌های آزاد موسیقی در تهران را  257 آموزشگاه و 625 در کل کشور ذکر کرد و گفت که دراین نشست برخی مشکلات و مسائل مبتلابه آموزش آزاد موسیقی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در کنار نشست پرسش و پاسخ هم ارائه خواهد شد.

برنامه روز بعد این همایش هم به آموزش موسیقی در شکل آکادمیک آن (هنرستان موسیقی و دانشگاه) اختصاص دارد که دکتر مصطفی کمال پورتراب، هومان اسعدی و تقی ضرابی به نقد و بررسی آن خواهند پرداخت.

این نشست در روزهای بعد و تا پایان جشنواره موسیقی فجر درباره موضوعات دیگر ادامه خواهد داشت.

سید ابوالحسن مختاباد، رئیس کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی و  دبیر همایش یاد شده ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین درباره چگونگی شکل گیری این همایش گفت:حدود دو ماه قبل آقای روشن روان ، دبیر جشنواره موسیقی فجر که دبیری شورای عالی خانه موسیقی را هم عهده دارند، در نامه‌ای از خانه موسیقی دعوت کرد تا اگر ایده یا طرحی دارند به ایشان ارائه کنند که پس از ارجاع نامه از سوی رئیس هیئت مدیره ، آقای دکتر سریر،  به کانون نویسندگان و پژوهشگران ، این کانون پس از چند جلسه بررسی موضوعات مورد نظر و نحوه برگزاری همایش یاد شده را به هیئت مدیره پیشنهاد داد که با موافقت هیئت مدیره کار به برگزاری جلسات هماهنگی با استاد پورتراب و آقای روشن روان رسید.

مختاباد درباره تفاوت همایش‌ این دوره با سخنرانی‌ها و همایش‌های دوره قبل گفت: این همایش هم ازنظر فرم و هم از نظر محتوی با دوره های گذشته تفاوت دارد. در فرم کانون نویسندگان و پژوهشگران به این جمع بندی رسید که بهتر است به جای سخنرانی میزگردهایی درباره موضوعات مبتلابه موسیقی برگزار شود چرا که در میزگرد امکان ارائه چند نظر و دیدگاه وجود داردو فضای بحث‌ها می‌تواند متنوع باشد و به جنبه‌های گوناگون یک مسئله پرداخته شود.  در محتوی هم سعی شده است موضوعاتی انتخاب شوند که در آن از یک سو فرصت گفت وگو و بحث‌های چالشی فراهم شود و در دیگر سو به موضوعاتی هم انتخاب شوند که به کلیت موسیقی مربوط است.

به گفته مختاباد 6 میزگرد  بعدی که در هر کدام یک کارشناس مجری و سه تا چهار مهمان ( اهل موسیقی) حضور دارند عبارتند از:

نقد برنامه‌های آموزشی سی سال اخیر(2)- هنرستان و دانشگاه‌ها(چهارشنبه 20 آذر)
- کارشناس مجری: بابک خضرایی
پورتراب، هومان اسعدی، تقی ضرابی

تغییر وتحول در سازسازی سی سال اخیر(پنج شنبه 21 آ‌ذر)
کارشناس مجری:وصال عربزاده
رامین جزایری، بیژن عارفی،محمود فرهمند

 بررسی ظرفیت‌ها و خلاء‌های قانونی حقوق مالکیت‌معنوی و موانع اجرایی آن(جمعه 22‌آذر)
کارشناس مجری: بهروز وجدانی
دکتر میرحسینی ،طهماسبی نسب،سید محمد میرزمانی، رامین صدیقی

بررسی دستاوردهای بخش‌خصوصی در تولید آثار موسیقی و موانع و مسائل‌آن(شنبه 23‌آذر)
کارشناس مجری: رامین صدیقی
محسن رجب‌پور، طبسیان، بابک چمن آراء.

 بررسی وضعیت پژوهشگری موسیقی در سه دهه اخیر (یکشنبه، 24 آذر)
کارشناس مجری:فرشاد توکلی
جهانگیر نصری اشرفی، هومان اسعدی ، منصوره ثابت زاده.

بررسی وضعیت نقد موسیقی در سه دهه اخیر (دوشنبه، 25‌آذر)
کارشناس مجری: سید ابوالحسن مختاباد
ساسان فاطمی، محمد رضا فیاض، سید علیرضا میر علینقی

کد خبر 70362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز