همشهری‌آنلاین: ساعتی بعد از تشییع پیکر خاطره پروانه، از مقابل تالار وحدت، دست اندرکاران جشنواره موسیقی فجر در تالار کنفرانس این مجموعه فرهنگی و در نشستی با خبرنگاران به تشریح جزییات بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پرداختند.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که با حضور کامبیز روشن روان، دبیر جشن، محمدحسین احمدی مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد،بابک رضایی مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر و جعفری مدیر روابط عمومی این دوره در تالار وحدت برگزار شد، ابتدا مدیر کل دفتر امور موسیقی با ارائه گزارشی از سه دوره گذشته این جشنواره رقابتی شدن جشنواره از دوره گذشته را از جمله اقدامات مهم دانست و گفت: در جشنواره بیست و سوم شاهد رخدادهای متفاوت دیگری چون حضور بخش رقابتی در جشنواره، حضور موسیقی مردم پسند که عملا نظام این بخش را همانند دیگر گونه‌های موسیقی فاخر به رسمیت شناخت و ، توجه به جوانان مخصوصا قشر دانشجو به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان حوزه موسیقی و آشنا کردن آنها با افت و خیزها و بها دادن به حوزه‌های آموزشی، هنرستانها و دانشگاهها و حمایت از گروه‌های برگزیده بود.[نقدی بر جشنواره موسیقی فجر]

 وی ادامه داد: یکی از نکات سرنوشت‌ساز تداوم حضور دبیر جشنواره برای سومین سال متمادی بود. احمدی با اشاره به بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: در این دوره به بخش جانبی توجه ویژه شده و اساتید و صاحب‌نظران به عنوان داور حضور دارند .همچنین حضور گروههای فاخر و برتر که تاکنون در جشنواره نبودند و تقویت بخش رقابتی یکی از نکات جشنواره بیست و چهارم است.

[گزارش همشهری آنلاین از نشست خبری جشنواره موسیقی فجر سال 86]

در ادامه کامبیز روشن‌روان، آهنگساز و دبیر جشن که در دو دوره گذشته هم دبیری این جشن را عهده دار بود، با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره امسال گفت:
جشنواره بیست و چهارم در 4 بخش رقابتی،جنبی،ویژه و بین‌الملل برگزار می‌شود که در بخش رقابتی گروههای محتلفی در بخش‌های سنتی،کلاسیک ،پاپ،کرال و آهنگسازی به رقابت با هم می‌پردازند. وی ادامه داد:تا کنون 167 گروه موسیقی شامل 57 گروه سنتی،44 گروه کلاسیک،27 ارکسترال ،26 گروه کرال و 27 گروه پاپ از تهران و شهرستانها برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کردند که از این تعداد 71 گروه به بخش رقابتی راه یافتند. این آهنگساز با اشاره به هیات انتخاب بخش رقابتی بیان داشت:هیات انتخاب با حضور اساتید گرانمایه موسیقی در شاخه‌های مختلف شکل گرفته که برای هر شاخه 3 استاد موسیقی طی روزهای مختلف با بررسی همه آثار،این تعداد را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند.

روشن روان از حضور 35 گروه در بخش جنبی خبر داد و گفت:در این بخش 35 گروه بانوان، شهرستانی، نواحی، کودک، سمفونیک، ارکسترال و کرال اجرا خواهند داشت چرا که ما در این دوره سعی کردیم هیچ نوعی از موسیقی را حذف نکنیم.

بخش بین الملل از دیگر بخش‌هایی جشنواره است که روشن روان  درباره آن گفت: امسال با توجه به داشتن زمان طولانی برای انتخاب گروههای بین‌الملل،از اساتید صاحب نام موسیقی جهان برای اجرا دعوت شده که از آن جمله می‌توان به حضور گروههایی از اتریش، ژاپن، هلند،ایتالیا، سوریه و اسپانیا اشاره کرد. وی ادامه داد:امسال با حضور این گروهها موسیقی کلاسیک از دوره باروک تا حال حاضر بررسی می‌شود.همچنین در این بخش با حضور این اساتید مستر کلاس‌هایی نیز برای هنرجویان موسیقی و علاقمندان این حوزه برگزار خواهد شد.

روشن روان که خود دبیری شورای عالی خانه موسیقی را عهده دار است، از تعامل دست اندرکاران جشنواره فجر امسال با خانه موسیقی خبر داد و گفت:امسال به مناسبت سی‌امین سال انقلاب اسلامی بخش ویژه نیز به جشنواره اضافه شده که یک قسمت از آن به میزگردهایی اختصاص دارد که هر روز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. وی تصریح کرد:در این میزگردها که برنامه‌ریزی آن توسط یک تیم متخصص در خانه موسیقی انجام شده است،موسیقی ایران در طول 30 سال گذشته بررسی می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین این بخش را کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی مدیریت خواهد کرد.

اجرای آثار ماندگار دهه اول انقلاب از جمله برنامه‌های ویژه‌ای است که  در این جشنواره به روی صحنه خواهد رفت. روشن روان در پاسخ به این سوال که سمفونی انقلاب مجیدانتظامی هم جزو برنامه‌‌هاست،‌گفت: این سمفونی برای جشنواره فجر آماده نمی‌شود و اجرای آن به زمان دهه فجر و 22 بهمن موکول شده است.

بابک رضایی رئیس انجمن موسیقی  و مدیر اجرایی این جشنواره که تجربه موفقی در اداره دو سال قبل موسیقی فجر داشت درباره تالارهای اجرای موسیقی گفت: جشنواره امسال از 19 تا 26 آذر در 8 سالن برگزار خواهد شد.بر این اساس از 19 تا 25 آذر گروه‌ها به روی صحنه می‌روند و 26 آذر مراسم اختتامیه جشنواره در تالار وحدت ساعت 18 برگزار می‌شود. وی ادامه داد: تالار وحدت، رودکی، خانه هنرمندان، سالن اصلی تئاتر شهر، تالار کشور، فرهنگسرای هنر، نیاوران، مجموعه انقلاب در این دوره میزبان گروه‌های موسیقی هستند که به جز خانه هنرمندان و فرهنگسرای هنر و مجموعه انقلاب، در 5 سالن دیگر در دو 2 سانس 30/17 و 21 برنامه‌ها اجرا خواهد شد.

 مدیرعامل انجمن موسیقی بیان داشت:در تالار وحدت بانوان، ارکستر سمفونیک و بخشی از برنامه‌های بین‌الملل، در رودکی بخش ارکسترال،در سالن اصلی تئاتر شهر بخش موسیقی ردیف دستگاهی، در تالاربزرگ کشور بخش ویژه جشنواره و گروه‌های جنبی و منتخب ، در فرهنگسرای نیاوران موسیقی کلاسیک،در فرهنگسرای هنر بخش کرال و در مجموعه انقلاب بخش رقابتی پاپ اجرا خواهند داشت.

وی درباره نحوه فروش بلیت‌های جشنواره گفت:پیش فروش بلیت‌ها از 2 آذر در مراکز فروشی که متعاقبا اعلام می‌شود،آغاز می‌شود که دو روز اول این فروش به دانشجویان موسیقی و سایر رشته‌ها اختصاص دارد و از روز سوم فروش برای علاقه‌مندان خواهد بود.

 وی افزود: امسال هم همانند سال گذشته تخفیف خرید بلیت برای دانشجویان موسیقی 50 درصد و سایر رشته‌ها 30 درصد است. رضایی ادامه داد: بلیت‌های تالار بزرگ کشور به دلیل حجم زیاد، به شکل اینترنتی به فروش می‌رسد و امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای هنرمندان کارتهای ویژه برای حضور در تمامی برنامه‌های جشنواره در نظر گرفته‌ایم.

 وی درباره قیمت بلیت‌های جشنواره گفت: سعی می‌کنیم مبالغ کمتر از کنسرت‌های طول سال باشد تا درصد بیشتری از مردم از این برنامه‌ها بهره ببرند.

رئیس انجمن موسیقی  از حضور بزرگان انواع موسیقی در این دوره خبر داد و گفت:طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال بزرگان موسیقی در جشنواره حضور و اجرا خواهند داشت که در کنار این اساتید توجه ویژه به گروه‌های جوان است.

وی در پاسخ به این پرسش که بودجه جشنواره امسال چه میزان است به کاهش این بودجه اشاره کرد وگفت که سعی داریم با حمایت‌های جامعه هنری کم شدن اعتبار لطمه‌ای به کیفیت نزند.

کد خبر 67894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز