چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

نشست نقد و بررسی فیلم "سفر سرخ" به کارگردانی حمید فرخ‌نژاد، با حضور فرخ‌نژاد، غزل صارمی، حبیب دهقان‌نسب، برزو ارجمند و صادق صفایی بازیگران، اصغر پورها جریان مدیر جلوه‌های ویژه، بهزاد آدینه‌زاده طراح صحنه و لباس و با اجرای جلیل اکبری صحت در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد

فیلم فجر

اکبری‌صحت در آغاز این نشست، گفت: 10 سال پیش جزو کسانی بودم که این فیلم را دیدم و در میان کسانی که بیننده این فیلم بودند از جمله علی معلم و فریدون جیرانی متفق‌القول بودیم که سفر سرخ برای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم آن سال انتخاب خواهد شد اما با کمال تأسف این اتفاق نیفتاد و هرچه تلاش کردیم ایراد کار معلوم نشد.

درحال حاضر که نتیجه تلاش فرخ‌نژاد را بعد از 10 سال دیده‌ایم مشخص شد که سینما زنده است و زنده خواهد ماند. سینما انکار ناشدنی است و جلوی اندیشه را نمی‌توان گرفت. فرخ‌نژاد در ادامه توضیح داد: من امروز قصد انتقاد ندارم. از همه کسانی که باعث شدند نتیجه زحمات گروه فیلمسازی بعد از 10 سال به بار بنشیند تشکر می‌کنم.

اتفاق بدی که پس از توقیف‌هایی از این دست برای فیلمساز می‌افتد این است که در ذهن مخاطب سوءتفاهم ایجاد می‌کند و بیننده با یکسری شایعات و ذهنیات منفی به دیدن فیلم می‌رود و شاید هم نرود که این به جریان فیلمسازی برای آن فیلمساز لطمه می‌زند. انکار وجود نقاط ضعف در سفر سرخ کار اشتباهی است. ما یکسری جوان بودیم که در سخت‌ترین شرایط دور هم جمع شدیم و خواستیم بهترین کار را انجام دهیم.

فرخ‌نژاد تاکید کرد: شرایط از این نظر برای جوان‌ها سخت است که مسئولان به آنها اعتماد نمی‌کنند و امکانات نمی‌دهند. سرمایه من برای ساخت این فیلم جوانی‌ام بود. در ضمن متأسفانه سینمای جنگ هنوز هم منتقد بی‌‌صلاحیت خارج از حوزه سینما دارد که این مسئله به جریان توقیف سفر سرخ هم سرایت کرده و شاید برخی از این نظرات غیرکارشناسی باعث این مسئله شد.

سفر سرخ اگر 10 سال پیش و در زمان خودش اکران می‌شد قطعاً تاثیر دیگری داشت. فرخ‌نژاد همچنین گفت: متأسفانه سیستم نظارتی با سختگیری‌هایش هنرمندان را به سمت ابتذال می‌کشد. وقتی می‌خواهی کار هنری به معنای واقعی انجام دهی آن هم با حداقل امکانات و در شرایط سخت، با توقیف 10 ساله مواجه می‌شوی شاید هم دیگر فیلم نسازی اما در کنار این مسئله با خیل تهیه‌کنندگان، فیلمسازان و بازیگرانی آشنا می‌شوی که با نگاه بازاری و روزمره، با چه امکانات و شرایط ایده‌آلی کار می‌کنند و چرخه تولید و اکران آثارشان چگونه تندتند پیش می‌رود.

امیدوارم بها دادن مسئولان به سلیقه مخاطب عام و خاص به تعادل برسد. محسن امیریوسفی که در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر خبر اهدای سیمرغ بلورین بهترین آنونس فیلم خود (آتشکار) را به فرخ‌نژاد بازیگر آن فیلم داده بود، دیروز طی مراسمی در جلسه نشست تحلیل فیلم سفر سرخ این جایزه را به فرخ‌نژاد اهدا کرد.

کد خبر 127849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز