شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره موسیقی فجر، یخ‌های موسیقی در حال آب شدن است.

سوای کنسرت‌های آن سوی آب که گروه‌های موسیقی ایرانی در همه ایام سال برای آن فعال هستند، سازها برای کنسرت‌های این سوی آب نیز درحال کوک است.

انتشار اثر تصویری گرامیداشت سال مولانا

سال گذشته درنشست خبری کنسرت «برآفتاب خلیج‌فارس» گروه شمس این نوید را داد که دی وی دی تصویری کنسرت «گرامیداشت سال مولانا‌» که سال 86 در سعدآباد برگزار شد در همان زمان منتشر می‌شود، اما این زمان تا 2 و نیم سال طول کشید تااکنون به دست مخاطب برسد.

در نشست خبری که صبح 10بهمن در خانه تنبور شمس با حضور کیخسرو پورناظری سرپرست گروه وآهنگساز، سهراب پورناظری خواننده و آهنگساز و محسن نویدی‌پور تهیه‌کننده برگزار شد آنان به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سهراب پورناظری درباره این تاخیربه کیفیت ایده آل آثار موسیقایی اشاره کرد و گفت: برای انتشار ایده آل آثار موسیقایی در ایران معمولا نمی‌توان زمان‌بندی خاصی در نظر گرفت؛ چرا که هر کدام از مراحل تولید اثر مانند انتخاب تهیه کننده، تهیه مجوز و سایر موارد بسیار سخت اتفاق می‌افتد. در مورد این کار هم عمده زمانی که ما برای انتشار این اثر از دست دادیم مربوط به انتخاب ناشر بود.

او با تشکر از محمدرضا هنرمند که کارگردانی این کار را برعهده داشت، به این نکته اشاره کرد که ممیزی‌هایی که برای دریافت مجوز یا تدوین دوباره کار نیاز بود توسط او به نتیجه رسید.

هرچند او به این نکته اشاره کرد که ممیزی در این کار به شکل جدی و زیاد نبوده و تنها چند صحنه جابه‌جا شد و درکل مشکل زیادی برای مجوز وجود نداشت. کنسرت بزرگداشت سال جهانی مولانا به همراه سماع گران قونیه در شهریور 1386 در 3 شب برگزار شد که به‌دلیل استقبال  یک روز دیگر تمدید شد.

کیخسرو پورناظری درخصوص انتشار تصویری آلبوم کنسرت بزرگداشت سال جهانی مولانا گفت: این کنسرت مورد  استقبال چشمگیر علاقه‌مندان قرار گرفت.   گروه شمس به تازگی از تور آمریکا برگشته‌است.

سهراب پورناظری در پاسخ به این سؤال که آیا اثر تصویری این کنسرت هم ارائه خواهد شد یا نه، به این نکته اشاره کرد که درصورت وجود امکانات شاید این اتفاق بیفتد. او در ادامه گفت: اما ارائه نسخه تصویری کنسرت‌هایی که در آمریکا اجرا کرده‌ایم با توجه به هزینه‌های زیاد، برایمان مقدور نبوده است.

محمدرضا هنرمند با همکاری یک گروه حرفه‌ای و حدود 12 دوربین اثر حاضر را فیلمبرداری کرد، از این‌رو تهیه نسخه تصویری باکیفیت از کنسرت‌های خارجی، توان مالی بالایی را می‌طلبید که از عهده ما خارج است.

این کار در 10هزار نسخه و با قیمت 12 هزار تومان تولید شده و ناشر امیدوار است کپی‌های غیرمجاز مانع فروش تمام این نسخه‌ها نشود. این آلبوم علاوه بر مجموعه تصویری، دفترچه کاملی از اثر و بیوگرافی هنرمندان آن نیز دارد. بعد از نوروز 89، نسخه وی‌سی‌دی این اثر با قیمت پایین‌تر وارد بازار موسیقی خواهد شد.

اجرای صلح و دوستی در هلند

10بهمن، چهارمین کنسرت اروپایی ارکستر سمفونیک تهران در کشور هلند اجرا شد. سمفونی «صلح و دوستی» ساخته مجید انتظامی توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و گروه کر، دیشب در هلند اجرا شد.

حدود 4هزار نفر از 3اجرای اول ارکستر دیدن کردند. دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو معتقد است که اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اروپا فضای هنری، فرهنگی و سیاسی اروپا را تغییر داده ‌است.

وی با اشاره به استقبال چشمگیر از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در کشورهای اروپایی گفت: خوشبختانه از اجراهای ارکستر سمفونیک تا‌کنون استقبال فراوانی شده و تاثیر این برنامه در حدی است که فضای فرهنگی و سیاسی اروپا را تحت‌تأثیر قرار داد و نشان داد که پیام ایران صلح و دوستی است.

اجرای چنین ارکستر با شکوهی در سطح عالی در بهترین و باشکوه‌ترین سالن‌های هنری اروپا تصویر نادرستی را که اروپایی‌ها از ایران دارند، تغییر می‌دهد و این پیام را ارائه می‌کند که نشان‌دهنده محبت و دوستی ایران است.

وی با اشاره به صحبت‌های برخی از اهالی موسیقی قبل از اجراهای ارکستر سمفونیک به واکنش‌های مثبت هنرمندان و اهالی موسیقی در اروپا اشاره کرد و گفت:  اجراها نشان داد که آنها در درجه اول قطعات و ارکستر و اجرای خوب و رهبری ارکستر را تحسین می‌کنند.

ارکستر سمفونیک تهران که  با نام «صلح و دوستی» در روز چهارشنبه 7 بهمن کار خود را آغاز کرد و بعد از اجرا  در استراسبورگ فرانسه، بروکسل بلژیک و رم‌ایتالیا در هلند برنامه اجرا کرد،   امروز یعنی 11 بهمن در ژنو کنسرت خواهد داشت. پایان بخش تور ارکستر سمفونیک تهران، اجرای روز14 بهمن در شهر وین پایتخت اتریش است و پس از آن ارکستر به پاریس می‌رود و از آنجا به تهران برمی‌گردد.

گروه قمر در وحدت

کنسرت گروه قمر در تالار وحدت برگزار می‌شود. به گزارش مهر، این کنسرت به سرپرستی نوید دهقان 29 و 30 بهمن ماه ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

سیستم کار گروه به این ترتیب است که در هر دوره از اجرای کنسرت، با یک خواننده کار می‌کنند و تاکنون امیر تفتی، سینا سرلک و سالار عقیلی با گروه همکاری کرده‌اند و این بارهم تصمیم گرفته شده که نوید دهقان مجموع آوازهای این کنسرت را بخواند.

کد خبر 100606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز