شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمتر از 20 روز دیگر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور 49 گروه موسیقی از 20 کشور برپا می‌شود

و در بخش رقابتی آن 12 گروه سنتی، 6 گروه کلاسیک، 12 گروه نواحی، 7 گروه آواز جمعی و 12 گروه پاپ با آغاز هفته وحدت، سازهای خود را برای شرکت در این فستیوال در تهران کوک می‌کنند.

جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر به پایان رسیده  و حالا سکوت جشنواره موسیقی-  که مسئولانش دلیل‌ آن را هیاهوی این جشنواره‌ها می‌دانستند - دیگر بهانه‌ای ندارد. اما شکستن سکوت همیشه خبرهای چندان خیره‌کننده‌ای ندارد؛

چراکه اکنون گروه‌هایی برای حضور در این جشنواره معرفی می‌شوند که نه تنها اسم و رسمی ندارند بلکه حتی برای نخستین‌بار است که در یک جشنواره بین‌المللی شرکت می‌کنند.

مثلا هیات انتخاب بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اسامی 12 گروه را از میان 83 گروه موسیقی سنتی اعلام‌کرده که هیچ نام آشنایی نه درمیان 6‌گروه تهرانی آن به چشم می‌آید و نه بین 6 گروه شهرستانی آن.

از سوی دیگر اعلام اسامی 12 گروه پاپ بخش رقابتی نیز که از بین 36 گروه متقاضی انتخاب شده‌اند کمی تعجب‌برانگیز است؛ به‌طوری که یکی از اعضای هیأت انتخاب این بخش پرطرفدار هم بر این نکته تاکید کرد.

امیربکان، عضو هیأت انتخاب جشنواره فجر سطح آثار گروه‌های شرکت‌کننده در بخش رقابتی موسیقی پاپ را پایین دانست و در این‌باره به مهر گفت: گروه‌های سرشناس در بخش موسیقی پاپ در این دوره از جشنواره شرکت نکرده بودند و بخش موسیقی پاپ از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار نبود.

با توجه به بضاعت اندک گروه‌های شرکت‌کننده در این بخش مجموع امتیازات گروه‌ها را در جدولی تنظیم کردیم و در اختیار دبیر جشنواره قرار دادیم و طبق رتبه‌بندی‌های انجام شده گروه‌های پذیرفته شده معرفی شدند.

جشنواره بدون ارکستر ملی

نزدیک به 7 ماه از تعطیلی ارکستر ملی می‌گذرد و با آنکه مسئولان بارها بر این نکته اصرار کرده‌اند که هیچ مشکلی برای آن به‌وجود نیامده، اما رهبر ارکستر ملی همچنان سکوت اختیار کرده و در این مدت هم ارکستر ملی هیچ اجرایی نداشته ‌است و امسال نیز برخلاف سال گذشته این ارکستر برنامه‌ای برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر ندارد.

رشید وطن‌دوست، خواننده ارکستر ملی با انتقاد از حضور نیافتن این گروه در جشنواره فجر به مهر گفت: متأسفانه به‌نظر می‌رسد بود‌و‌نبود ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی برای مسئولان مهم نیست؛ چراکه اگر اهمیتی داشت در 7 ماه تعطیلی آن فکری به حال نوازنده‌ها و برگرداندن رهبر این ارکستر به صحنه می‌کردند.

این خواننده با اشاره به عمر 10ساله ارکستر ملی و داشتن طیف مخاطبان گسترده، به بی‌توجهی مسئولان به علاقه مردمی اشاره کرد و آن‌را ضربه جبران‌ناپذیری به هنر موسیقی به لحاظ مادی و معنوی دانست.

وطن‌دوست، جایگزینی هنرمندی شایسته برای رهبری این ارکستر را با وجود تمامی زحماتی که فرهاد فخرالدینی در جایگاه رهبر ارکستر کشیده، مفید دانست؛ چرا که به‌نظر او تعطیلی ارکستر ملی به نفع هیچ گروهی نیست.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با دبیری دکتر محمد علی خبری که مدیریت دفتر موسیقی را هم برعهده دارد، از 7 تا 13 اسفند برگزار می‌شود.

کد خبر 101110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز