امید جهانشاهی: کنفرانس بین المللی "وب2 " 16 تا 18 آبان در شهر سانفرانسیسکو آمریکا برگزار می‌شود.

در این کنفرانس سه روزه, متخصصین اینترنت و مدیران سایتهای تجاری موفق در مورد ویژگی‌های "وب2 " و تاثیرات آن بر تجارت و کسب و کار اینترنتی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

 این سومین کنفرانسی است که شرکت انتشاراتی ارلی با همکاری شرکت بین المللی مدیا الیو Mediaalive international  برگزار می‌کند.

اصطلاح وب2 را برای نخستین بار در سال 2004,  شرکت ارلی   O Reilly Media در سایت اینترنتی اش بکار برد که توصیفی است برای آنچه نسل دوم اینترنت نامیده می‌شود.

نخستین کنفرانس در باره ویژگی های اساسی نسل دوم اینترنت در (5-7) اکتبر 2004 در هتل نیکو Nikko  سان فرانسیسکو برگزار و با استقبال جهانی مواجه شد.

این شرکت, رهبران تجاری خلاق و پیشرو (Forward-thinking)  و مدیران مبدع و کارآفرین را در قالب کنفرانسها و نشستهایش دور هم جمع می کند تا ایده های بکر و تحول آفرین را سازماندهی کند, شاید که جرقه زایش صنعتی نوین باشد.

ارلی ( O Reilly Media ) می کوشد تا منبع اطلاعات ناب باشد برای تکنولوژی های نو و آنها را از طریق چاپ print  و آن لاین منتشر می کند.

 ارلی با همکاری مرکز بین المللی  "مدیا الیو"  Mediaalive international   "وب2" را به عنوان موضوع سری کنفرانسهای سالانه ای انتخاب کردند که با اقبال عموم اصحاب اینترنت مواجه شد و توجه بسیاری از کارشناسان بازاریابی و علمای اقتصاد را به خود جلب کرد.

"وب2 " چیست؟

" وب2 " هنوز تعریف مشخص و به اجماع رسیده‌ای ندارد. اما در یک نگاه کلی و اجمالی وب2 را  "نسل جدید اینترنت" می نامند به این معنی که درک غالب ما از اینترنت که گرفتن مطلب است بواسطه ارتباطی که با وب سایتها برقرار می کنیم از طریق www با چالشهایی مواجه است.

آیا امکان استفاده مطلوب از وب سایتها در شرایطی که میلیونها خبر و مطلب را عرضه می‌دارند وجود دارد؟ آیا راهی هست که اینترنت را تعاملی تر کند؟ و...

  "وب 2" یک رویکرد نو با استفاده از برخی فن آوری های نوین است برای پاسخ به این چالشها.

از جمله مفاهیم و فناوری‌هایی که بر وب 2 مؤثر هستند می‌توان از ویکی‌ها، پادکست‌ها و RSSها نام برد.البته وب2  نام تکنولوژی خاصی نیست بلکه یک اصطلاح عمومی general term است برای آنچه که "نسل جدید اینترنت" نامیده شده و مشخصه عمده آن این است که متمرکز بر کاربر user-focussed است."

برای مثال ویکی‌پدیا دایرةالمعارفی است که تحت "وب2" طراحی شده است.این  دایره المعارف آن لاین توسط کاربران نوشته و مدام ادیت می‌شود.

از دیگر مثالهای وب2 می توان به وب سایتهای زیر اشاره کرد:
 
Dig(1 :(سایت social bookmarking) که در آن کاربران داستانهایی را ارسال می کنند و خودشان به آنها رای می دهند.

2)Technerati یک موتور جستجوی وبلاگ است که وبلاگها را بنا بر اینکه دیگر وبلاگها چقدر به آنها لینک داده اند ردیف می کند.

3)Flicker  سایتی که هر کسی می تواند تصویری(عکسی) ارائه کند و همه در این تصاویر سهیم و شریکند و می توانند از آن استفاده کنند.

در واقع در "نسل دوم" رابطه کاربر با اینترنت به معنی واقعی کلمه تعاملی می شود.دیگر این خود کاربران هستند که وب را می چرخانند.

نخستین کنفرانس (5-7) اکتبر 2004 در هتل نیکو Nikko  سان فرانسیسکو برگزار شد.

این کنفرانس در مورد تعریف, تبیین و راهکارهای توسعه اقتصاد اینترنتی بود و می‌کوشید به این سوال پاسخ دهد که چگونه وب به مثابه یک Platform   کارامد برای نوآوری در اقتصاد رسانه های آن لاین تبدیل شده است.

در 2004 نخبگان گرد هم آمدند تا در خصوص آنچه مستلزم وب به مثابه Platform  است گفتگو کنند.در دومین کنفرانس که اکتبر  2005 در هتل آرجنت Argent  سان فرانسیسکو برگزار شد مساله اعلام  Platform نبود بلکه تمرکز بر حوزه‌هایی بود که نوآوری, افق‌های تازه‌ای در کسب و کار اینترنتی می‌گشود.

در انجا مساله موتورهای وب و گردش کار در آن revving the web  مطرح بود یعنی تمرکز بر services , businesses   application  , و مدلهایی که بواسطه آنها می‌شود اینترنت را بخصوص برای رسانه های آنلاین,  صنعت سرگرمی  و کاربردهایی که می‌تواند در مسایل قانونی و امنیتی داشته باشد, بازتعریف کرد.   

کنفرانس سوم: 2006

وب به مثابه platform  به معنی به دست آوردن قوه محرکی momentum است و تکثیر وب سایتها رشد تجارت الکترونیک را تامین می کند.

امروزه افراد, شرکتها و سازمان‌ها (در هر سطح و اندازه ای که باشند) از وب سایتها برای ایجاد یا گسترش کسب و کار آنلاین استفاده می کنند. جهان اینترنت و تجارت هر لحظه مترصد فرصتی است برای گشودن افقی در کسب و کار وب.
 
سومین کنفرانس وب2 بر همین شیوه های دیجیتال کسب و کار Business و فن آوری های نوین که از وب به عنوان platform   استفاده می‌کنند متمرکز است.از این منظر, وب2 رویکرد جدیدی به بازاریابی است.

این کنفرانس نخبگان, مبتکران و کارآفرینان صنعت اینترنت را گرد‌هم می‌آورد تا در مورد تحولات مدل های تجاری  Business models و افق آینده کسب و کار آنلاین بحث کنند و به این سوال پاسخ می‌دهد که نسل جدید اینترنت چگونه کسب و کار آینده را ساماندهی خواهد کرد.

مرکز تحقیقات ومطالعات رسانه ای روزنامه همشهری

کد خبر 7263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز