همشهری آنلاین: مقررات بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی روابط عمومی این جشنواره اعلام شد .

به گزارش روابط عمومی جشنواره ، این رویداد سینمایی در دو بخش "سینمای ایران" و "سینمای جهان" در روزهای 12 تا 22 بهمن همزمان با جشن های بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

 الف – سینمای ایران

 بخش سینمای ایران با هدف "معرفی فیلم‌های ارزشمند یک سال فیلمسازی در سینمای ایران و نیز ارزیابی و تشویق هنرمندان این عرصه به منظور اعتلای "هنر- صنعت" سینما ، برگزار می‌شود و فیلم هایی می توانند در جشنواره فیلم فجر حضور یابند که تا بهمن ماه سال 1386 در تهران و یا در دوره های گذشته این جشنواره  به نمایش در نیامده یا از تاریخ تولید آن ها بیش از دو سال نگذشته باشد.

 بخش سینمای ایران در هشت بخش به شرح ذیل برگزار می شود:

1-"سودای سیمرغ – مسابقه آثار سینمای داستانی" ،2- "نگاه اول – نخستین فیلم بلند فیلمساز" ،3- "مرور سینمای ایران – غیر رقابتی" ، 4- "بخش خارج از مسابقه"، 5- "فیلم برگزیده تماشاگران" ، 6-"راه انبیاء- جایزه ویژه بین الادیان" 7- "مسابقه آثار مستند و فیلم کوتاه داستانی  – جشنواره جشنواره‌ها" 8- "نکوداشت سینمای ایران" .

بخش سودای سیمرغ – مسابقه آثار سینمایی داستانی :

یک گروه داوری شامل حداقل پنج نفر هنرمندان و صاحب نظران به انتخاب دبیر جشنواره 16 سیمرغ را در دو گروه به برگزیدگان اهدا می کنند.

گروه اول : سیمرغ زرین جایزه ویژه سینمای ایران به نگاه ملی ( شرقی، دینی، ایرانی )

سیمرغ های بلورین "بهترین فیلم" ، "کارگردانی" ، "فیلمنامه" ، "بازیگر نقش اول زن" و "بازیگر نقش اول مرد".

گروه دوم : در این بخش هیات داوران جوایز خود را به مواردی اهدا می کنند که موجب پیشرفت و ارتقاء در آن حوزه تخصصی شده باشند، این سیمرغ ها نیز عبارتند از :

سیمرغ بلورین "بهترین فیلمنامه اقتباسی" ، "فیلمبرداری" ، "تدوین" ، "موسیقی متن" ، "بازیگر نقش زن مکمل" ، "بازیگر نقش مرد مکمل" ، "صدای فیلم" ، "طراحی صحنه و لباس" ، "جلوه های ویژه" و "چهره پردازی".  

نگاه اول – نخستین فیلم بلند فیلمساز :  

در این بخش یک سیمرغ بلورین به بهترین فیلم اول فیلمساز با داوری یک گروه مستقل اهدا می‌شود.

مرور سینمای ایران – غیر رقابتی :

فیلم های این بخش از میان آثاری انتخاب می شوند که به دلیل محدودیت در تعداد فیلم های بخش مسابقه موفق به حضور در بخش های رقابتی جشنواره نشده اند، در این بخش نیز فیلم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند و دبیر جشنواره از بهترین اثر تقدیر خواهد کرد.

بخش خارج از مسابقه :

فیلم های خارج از مسابقه آثاری  هم ارز با  فیلم های بخش مسابقه هستند ولی به لحاظ رعایت مقررات از جمله عضویت یکی از سازندگان فیلم در هیات داوری امکان حضور در بخش مسابقه را ندارند و یا  سازنده فیلم خواستار نمایش اثر خود در این بخش شده باشد.

فیلم برگزیده تماشاگران :

جشنواره از طریق مراجعه به آثار تماشاگران به محبوب ترین فیلم ایرانی حاضر در بخش مسابقه سیمرغ بلورین اهداء خواهد کرد.  

راه انبیاء – جایزه ویژه بین الادیان:

یک گروه داوری بین‌المللی پس از بررسی  فیلم های ایرانی جایزه ای در بخش مسابقه سینمای ایران  به بهترین فیلم با مضمون "گفت و گوی ادیان" و "تعالیم مشترک انبیاء اللهی" اهدا می‌ کند.

مسابقه آثار مستند و فیلم کوتاه – جشنواره جشنواره‌ها : 

در این بخش سه سیمرغ بلورین به بهترین فیلم "مستند بلند و نیمه بلند" ، بهترین فیلم "مستند کوتاه" و بهترین فیلم "داستانی کوتاه" اهدا می‌شود.

فیلم هایی می‌توانند متقاضی شرکت در این بخش باشند که طی دو سال گذشته در بخش های گوناگون رقابتی  جشنواره های معتبر داخلی موفق به دریافت جایزه شده و همچنین در دوره های قبلی جشنواره فیلم فجر به نمایش در نیامده باشند. (فیلم های بلند مستند از این قاعده مستثنی هستند.)

مدت آثار مستند بلند بالاتر از شصت دقیقه ، آثار مستند نیمه بلند بین سی تا شصت دقیقه و آثار مستند کوتاه تا سی دقیقه و فیلم های داستانی کوتاه سه تا پانزده دقیقه خواهند بود.  

نکوداشت سینمای ایران :

به منظور ارج نهادن به کوشش های ارزشمند سینماگران برگزیده کشور، جشنواره طی آیینی از خدمات این سینماگران تجلیل خواهدکرد.

 ب - سینمای جهان :

بخش سینمای جهان با هدف "نمایش آثاری که علاوه بر  امکان ترویج و تعامل فرهنگی با سایر جوامع، زمینه  ارزیابی بهتر موقعیت سینمای ایران را در مقایسه با دیگر کشورها فراهم آورد"  برگزار می شود.

بخش سینمای جهان در 9 بخش ذیل برگزار می‌شود.

1-جام جهان نما – مسابقه سینمای بین‌الملل ، 2-در جست و جوی حقیقت – مسابقه آثار معناگرا ، 3-جلوه گاه شرق – مسابقه سینمای آسیا ، 4-جایزه ویژه مصطفی عقاد ، 5-خارج از مسابقه ، 6- جشنواره جشنواره‌ها ، 7-نمایش های ویژه ، 8- فیلم برگزیده تماشاگران 9- مرور آثار.

جام جهان نما – مسابقه سینمای بین‌الملل :

در بخش جام جهان نما  7 سیمرغ بلورین  به بهترین "فیلم بلند" ،  "کارگردانی" ، "فیلمنامه" ، "بازیگر" ، "دست آورد هنری یا فنی" و "فیلم کوتاه داستانی"  و "جایزه ویژه هیات داوران"  اهدا می‌شود.

در جست و جوی حقیقت – مسابقه سینمای معناگرا :

این بخش به منظور توجه به نقش سینما به عنوان رسانه ای غنی برای بیان مفاهیم غیر مادی ، معنوی و شهودی برگزار می‌شود از این رو هر اثری که بتواند مخاطب را به تعالی خصلت های انسانی از طریق دست یابی به مفاهیم ارزشمند رهنمون سازد،  می تواند در این بخش حضور یابد. 

در این بخش سه سیمرغ بلورین به "بهترین فیلم" ، " فیلمنامه" و " کارگردانی"  اهدا می‌شود.

جلوه گاه شرق – مسابقه سینمای آسیا :

این بخش به منظور توجه به اعتلاء و ارتقاء تولیدات سینمای آسیا برگزار می‌شود.

سه سیمرغ بلورین این بخش عبارت اند از: بهترین "فیلم"، "کارگردانی" و "فیلمنامه" .

جایزه ویژه مصطفی عقاد :

جشنواره فیلم فجر از میان فیلم های حاضر در سه بخش رقابتی بین‌المللی (جام جهان نما، در جست و جوی حقیقت و جلوه گاه شرق) جایزه ویژه ای را با عنوان "مصطفی عقاد" به  بهترین فیلم با مضمون ایمان و امید اهدا می‌کند.

خارج از مسابقه:

فیلم های این بخش هم ارزش بخش مسابقه هستند ولی به علت مغایرت با مقررات جشنواره نمی توانند در بخش رقابتی حضور یابند.

 جشنواره جشنواره‌ها:

 جشنواره فیلم فجر به منظور آشنایی مخاطبان با فیلم های برگزیده دیگر جشنواره های معتبر بین‌المللی، زمینه نمایش  آثار برگزیده این جشنواره‌ها را فراهم می‌کند .

نمایش های ویژه:

در این بخش فیلم های کوتاه و بلند اعم از داستانی و مستند که به شناخت سینمای یک منطقه و یا سرزمین و روند تحولات فرهنگی و فنی می پردازند ، به نمایش در می آید.

کد خبر 37609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز