دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در سومین روز شمارش آرای مردمی، «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری با کسب بیش از 66 درصد آرا به عنوان فیلم برگزیده‌ مردم انتخاب شد.

در رتبه‌ دوم «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد با بیش از 65 درصد آرای مردمی و «خون‌بازی» با بیش از 61 درصد آرای مردمی قرار گرفت.

در این روز علاوه بر نمایش فیلم در سینماهای مختلف مراسم نکوداشت علی نصیریان و یدالله صمدی در تالار وحدت برگزار شد و همچنین برگزیدگان بخش‌های مواد تبلیغی نیز معرفی شدند.

در بخش اهدای جوایز برگزیدگان بخش‌های تبلیغی، در بخش تبلیغات محیطی بهزاد خورشیدی برای فیلم «آتش بس»،‌ در بخش پوستر، جواد آتشبازی برای فیلم «چهارشنبه‌سوری» و حمید شریفی برای فیلم «ابراهیم خلیل‌الله» دیپلم افتخار گرفتند.

در بخش عکس سیمرغ بلورین به علی زارع برای فیلم «وقتی همه خواب بودند» و در بخش آنونس نیز سیمرغ بلورین به آرش معیریان برای فیلم «تقاطع» اهدا شد. در ادامه علی نصیریان لوح سیمرغ طلایی جشنواره را به‌خاطر نیم قرن فعالیت مستمر در سینما و تلویزیون و تئاتر از دستان محمدرضا جعفری ‌جلوه و پرویز پرستویی گرفت.

نصیریان ضمن سپاسگزاری از لطف مسئولین و مردم گفت: بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره فیلم فجر تأثیر بسیاری در بالندگی سینمای ایران داشته و ما همیشه شاهد جرقه استعدادها بوده‌ایم که متأسفانه به دلایل مختلف استمرار نیافته و متوقف شده‌اند. سینما برای مردم ما یک نیاز است نه تفریح و تفنن.

ما باید به‌راستی پاسخگوی نیاز مردم باشیم. در ادامه مراسم کمال تبریزی و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره سیمرغ و لوح تقدیر بزرگداشت یدالله صمدی را اهدا کردند. صمدی نیز با اشاره به دیالوگی در فیلم «بانوی من» گفت: آنجا آقای پرستویی در نقش‌اش می‌گوید «چه‌قدر زود پیر می‌شویم» می‌خواستم بگویم چه‌قدر زود، زود می‌شود.

در پایان مراسم نکوداشت سینمای ایران، حسین صفارهرندی به ایراد سخن پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: سالی که گذشت، سالی پرخیر و برکت برای سینمای ایران بود. سالی پرامید که احساس آرامش و امنیت، نزد هنرمندان و مردم هنردوست تجلی پیدا کرد و این فضای پر از تفاهم، ما را امیدوار کرد که محصولات آینده این سینما، میوه‌های آبدارتری باشند.

بازار فیلم جشنواره 

 دهمین بازار فیلم و برنامه‌های تلویزیونی سینمای ایران نیز در همین روز آغاز به کار کرد. در این بازار که در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا می‌شود بیش از ۲۲۰ میهمان خارجی از تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و خریداران فیلم به همراه نمایندگان جشنواره‌های مهم بین‌المللی از ۴۷ کشور جهان حضور خواهند داشت.

در این بازار ۵۳ غرفه به میهمانان خارجی و ۳۲ غرفه به میهمانان ایرانی برای عرضه آثار، اختصاص یافته است و کمپانی‌هایی چون دل سی فیلم از کانادا، سلولوئید دریمز از فرانسه، دویچه وله از آلمان و فالکون فیلم از بیروت و نپتون اینترپرایز از هند در این بازار حضور خواهند داشت. این بازار بین‌المللی تا روز پنج‌شنبه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون برپاست.

نشست‌های روز سوم

در این روز طبق روال، بعد از نمایش هر فیلم ایرانی در سینمای مطبوعات نشست مربوط به آن برگزار شد. ازدحام جمعیت عکاسان در مقابل عوامل فیلم، نبود انسجام لازم در مدیریت و برگزاری جلسه و طرح سؤالات غیرمرتبط از سوی حاضرین در سالن از نکات قابل توجه نشست‌های این دوره جشنواره است.

در نشست فیلم «سنگ، کاغذ، قیچی» علاوه بر سهیلی، امین حیایی و نیلوفر خوش‌خلق بازیگران، حمید اعتباریان تهیه‌کننده و علیرضا زرین‌دست فیلمبردار نیز حضور داشتند. در این  جلسه سهیلی درباره شکل‌گیری ایده فیلم گفت: طرح این اثر به سکانسی در فیلم «شب برهنه» که در آسایشگاه جانبازان می‌گذشت برمی‌گردد. من در این فضا با غربت و درد و رنجی روبه‌رو شدم که موجب شد ایده این فیلم در ذهن من شکل بگیرد.

حیایی، بازیگر نقش جهان درباره این نقش گفت: نقش جهان کاراکتری نبود که بخواهم برای آن شخصیت‌پردازی کنم. به نظر من این جوان نیز همانند جوانان امروزی بود که زمانه و شرایط جامعه این وضعیت را برایش به‌وجود آورده بود.

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان فیلم «خون بازی» در جلسه نقد و بررسی این فیلم با اشاره به این نکته که برخورد با جوانان معتاد در هنگام ساخت این فیلم بسیار ناراحت کننده بود گفت: جوانانی که در کشور ما در دام اعتیاد گرفتارند به دلیل شرایط نامناسب بیرون از محیط خانواده گرفتار این معضل می‌شوند. اگر ما کارگردانان، فراموش نکنیم که کجا داریم فیلم می‌سازیم و فکر نکنیم تافته جدا بافته از جامعه هستیم آن‌وقت در جامعه‌ای که با این همه معضل جدی اجتماعی روبه‌رو است به‌جای نگاه سیاست‌زده و سرپوش گذاشتن بر ناهنجاری‌های جامعه و تبدیل آن‌ها به بحران سعی می‌کنیم با ابزاری که در اختیار داریم  به‌جای حرف زدن از گل و بلبل از مسائل جدی حرف بزنیم.

باران کوثری بازیگر نقش سارا، در صحبت‌های خود بازی در  چنین نقشی را آرزوی هر بازیگری دانست و مسعود رایگان نیز به زندگی مضمحل پدر سارا از طریق نمایش این اضمحلال در تمام جنبه‌های زندگی شخصیت، تأکید کرد و گفت: تنها نشستن روی ویلچر در این فیلم نمایان‌گر اضمحلال این شخصیت نبود.

در آخرین نشست سومین روز برپایی جشنواره فیلم فجر که به فیلم «ساعت 25» اختصاص داشت،‌ آب‌پرور کارگردان این فیلم با بیان این‌که پرداختن به موضوعات متافیزیکی هیچ‌گاه چندان جدی نبوده گفت:‌ در فیلم «اینجا چراغی روشن است» رگه‌هایی از این موضوع را دیدم و بسیار علاقه‌مند به موضوعات متافیزیک که تماشاگر خودش را در سینمای ایران پیدا خواهد کرد شدم.

سجادی دیر رسید

فیلم سینمایی «مخمصه» به کارگردانی محمدعلی سجادی به جشنواره نرسید. این فیلم که قرار بود روز دوشنبه در سینمای رسانه‌های گروهی ساعت 30/15 بر پرده برود، به‌موقع حاضر نشد و به‌جای این فیلم «پایان راه» به کارگردانی افسانه منادی روی پرده رفت. گفته می‌شود «مخمصه» چهارشنبه 18 بهمن ساعت 21 به عنوان آخرین فیلم ششمین روز جشنواره فجر در سینما فلسطین بر پرده خواهد رفت.

فیلم‌های روز پنجم

در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر، «رئیس»، «پارک وی»، «من و دبورا»، «ملکه شیاطین»، «باز هم سیب داری»، «فرش ایرانی»، «قفل‌ساز»، «رمز»، «ساکائیش»، «سکته»، «ویکتور هوگو»، «سیاه»، «خوشبختی»، «پیش از بازگشت به زمین»، «همیشه سربلند»، «ادیسون»، «گاهی واقعی»، «بچه‌های ابدی»، «هاله»، «خون بازی»، «ملکه رودخانه»، «اتوبوس شب»، «چند روز بعد»، «رنگ از خود گذشتگی» و... به نمایش درمی‌آید.

کد خبر 15021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز