شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در اولین روز از نمایش فیلم در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر ازدحام جمعیت در مقابل سینماهای میزبان این رویداد نشان از استقبال سینما دوستان داشت.

در اولین روز شمارش آرای مردمی، فیلم «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد با ۰۴ /۶۹ درصد آرا ، «خون بازی»ساخته ‌رخشان بنی‌اعتماد با ۷۱ /۵۴ ، «سینه سرخ»ساخته پرویز شیخ طادی با ۷۶/۴۲، و «گوشواره» ساخته وحید موسائیان با ۸۶/۲۶درصد آرا فیلم‌های برگزیده مردمی روز اول جشنواره بودند.

اما سینما فلسطین که امسال میزبان مطبوعات است در روز اول میزبان چهار فیلم ایرانی و سه فیلم خارجی و البته مناسب‌ترین مکان برای آگاهی از آخرین اخبار جشنواره بود. «سنتوری» داریوش مهرجویی که هنوز در جدول نمایش قرار نگرفته همچنان خبرسازترین فیلم این دوره و اخبار ضد و نقیض پیرامون آن بسیار است.

مهرجویی اعلام کرده «سنتوری »مشکلی ندارد و از 18بهمن به بعد در سینماهای جشنواره نمایش داده می‌شود.

از طرفی گفته می‌شود مسئولین جشنواره نمایش فیلم را  منوط به حذفی بعضی از قسمت‌های فیلم دانسته‌اند و کارگردان زیربار این تغییرات نمی‌رود. دامنه این اخبار تا بدانجا کشیده شده که برخی می‌گویند مهرجویی کسب پروانه نمایش عمومی فیلم را پیش شرط نمایش آن در جشنواره قرار داده است.

غیر از «سنتوری»، برخی فیلم‌های دیگر همچون «رئیس» و «روز سوم» نیز حاشیه‌های اخبار گوشه و کنار جشنواره را به خود اختصاص می‌دهند.

برگزاری 3 نشست مطبوعات

در روز نخست سه نشست با حضور عوامل فیلم‌های ایرانی به نمایش در آمده در سینمای مطبوعات برگزار شد.

«پابرهنه در بهشت» آغازگر این برنامه بود. توکلی، کارگردان در خصوص نگارش فیلمنامه «پا برهنه در بهشت»گفت‌: ما هنگام تولید بیشتر ایده کلی را مطرح می‌کردیم و از آنجا که من دیالوگ‌نویس خوبی نیستم، تارخ، سیدی و هاشمی در نگارش دیالوگ‌ها کمک زیادی به من کردند و اگر فیلمنامه خوب است، نتیجه تلاش این افراد است. در بحث استفاده از نماهای دوربین سیاه و سفید ایجاد تنوع در فرم را دلیل اصلی می‌دانم.

امین تارخ، بازیگر نیز در ارتباط با حضور خود در این فیلم گفت: این فیلم برای من یک تجربه بسیار لذتبخش بود. من در این فیلم زمانی که خواستم به عنوان بازیگر حضور پیدا کنم، به یاد علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی افتادم که در عین باتجربه بودن در فیلم کارگردانان جوان حضور پیدا می‌کنند. امیدوارم فکرهای نو و جوان این کارگردان‌های جوان ادامه داشته باشد.

نشست دوم به فیلم «مینای شهر خاموش»به کارگردانی امیر شهاب رضویان اختصاص داشت. رضویان در ابتداگفت: از وقتی فیلم کوتاه می‌ساختم، آرزو داشتم با عزت‌الله انتظامی کار کنم و در یک برنامه  14 ماهه با ایشان به توافق رسیدیم.

در فیلم‌های قبلی‌ام به ساختاری مستند گونه و ضد قصه متمایل بودم اما در سینمایی که دوست دارم، قصه کاربرد بیشتری دارد و فیلم بعدی‌ام هم قصه‌گو خواهد بود.

شهباز نوشیر بازیگر اصلی این فیلم نیز با بیان اینکه در آلمان مقیم است و در همانجا بازیگری تئاتر را پی می‌گیرد گفت: بازیگری را نزد مصطفی و میهن اسکویی فرا گرفتم و در آلمان نیز به تحصیل در رشته تئاتر بدن پرداختم، ضمن اینکه چند فیلم کوتاه هم ساخته‌ام.

جلسه نشست «خاک سرد»به کارگردانی رضا سبحانی نیز بدون حضور کارگردان برگزار شد.

رضا آشتیانی تهیه‌کننده این فیلم ، هدف از ساخت «خاک سرد» را جاری بودن زندگی و امید به آینده در فیلم دانست و گفت: قبلاً کارهای کوتاه آقای سبحانی را دیده بودم و با خواندن این قصه که مربوط به زلزله بم است آن را پسندیدم و امید به زندگی که در انتهای فیلم هست را خیلی دوست دارم.

هیلا اکرانی، بازیگر نقش زن این فیلم نیز با بیان اینکه به خاطر از دست دادن پدرش در این حادثه بسیار علاقه‌مند به  حضور در این فیلم بوده  است، گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم از قصه بسیار خوشم آمد و دوست داشتم این کار که زندگی دوباره را نشان می‌دهد، انجام دهم تا دین خود را به مردم بم ادا کنم.

پیام‌‌ها رسید

در این روز همچنین پیام معاون  سینمایی وزارت ارشاد و دبیر جشنواره اعلام شد. در بخش هایی از پیام  علیرضا رضاداد نیز آمده : زمان چه زود می گذرد. بیست و هشتمین فجر انقلاب اسلامی از راه رسید وجشنواره فیلم فجر بیست و پنج ساله شد. در روز آغازین این آئین باشکوه، به یاد یک تاریخ شکوه و عظمت، یاد آن سروقامتان را گرامی داشتیم که در آن رنگارنگ صحرای عشق، که آسمان و زمین را بهم درآویخته بود، یک نیم روز هنرمندانه نقشی زدند بر سینه تاریخ، به وسعت همه زمان‌ها و همه مکان‌ها.

با صبا از چمن لاله سحر می‌گفتم / که شهیدان که‌اند این همه خونین کفنان
گفت حافظ من و تو محرم این راز نه‌ایم / ز می لعل حکایت کن و شیرین دهنان

کد خبر 14842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز