شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: داوران بخش مسابقه فیلمسازان اول بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم معرفی شدند. «محمد بزرگ‌نیا»، «کمال تبریزی» و «احمدرضا گرشاسبی» فیلم‌های این بخش از جشنواره را داوری می‌کنند.

همچنین داوران ایرانی بخش جلوه‌گاه شرق؛ مسابقه سینمای آسیا بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجراز سوی دبیرخانه این رویداد اعلام شد.

طبق اعلام روابط عمومی جشنواره مجتبی راعی داور ایرانی این بخش از جشنواره فیلم فجر است. داوران بخش در جست‌وجوی حقیقت مسابقه فیلم‌های معناگرای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز معرفی شدند.

آن دمی ژروئه، دیوید گوچ، خیریه البشلاوی، نادر طالب‌زاده و آنیژکا هولاند فیلم‌های این بخش از جشنواره را داوری می‌کنند. 4 هنرمند و کارشناس آثار مستند کوتاه و بلند بخش چشم واقعیت بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را داوری می‌کنند.

محمد درمنش، دکتر محمد رجبی، ابراهیم فروزش وابراهیم مختاری فیلمهای این بخش ازجشنواره را داوری می‌کنند. در بخش چشم واقعیت دو سیمرغ بلورین به بهترین فیلم کوتاه و بهترین فیلم بلند و یک سیمرغ بلورین به بهترین تحقیق و پژوهش تعلق می‌گیرد. بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

10کشور در بخش جهان اسلام جشنواره فجر

در بخش جهان اسلام بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آثار بیش از 10 کشور مختلف جهان به نمایش درمی‌آید.

در این بخش 16 فیلم سینمایی شامل «عراق تکه‌تکه شده»، «عروسی رانا»، «درباره بغداد»، «نوار غزه»، «پرنده گلین»، «رنگ زیتون»، «حریم خصوصی»، «روز نو در صنعا»، «درس اول: شیون»، «برنج و نخود»، «شش هفته ترس»، «رویاها»، «پشت‌بام‌های دیاربکر»، «دور»، «هزاران ماه» و «شش هفته ترسناک» از کشورهای عراق، فرانسه، آمریکا، هلند، هند، امارات متحده عربی و ... به نمایش درمی‌آید.

«عراق تکه‌تکه شده» ساخته جیمز لانگلی محصول مشترک کشورهای آمریکا و عراق در سال 2006 است.  این فیلم شرایط امروز عراق را از زبان خود عراقی‌ها روایت می‌کند.فیلم «عروسی رانا» ساخته هانی ابو اسد محصول مشترک کشورهای هلند و امارات متحده عربی در سال2002 است.

«درباره بغداد» به صورت مشترک توسط 9 نفر کارگردانی شده و محصول سینمای آمریکا در سال 2005 است. در ژوئیه سال 2003 سینان آنتون، یک نویسنده و شاعر تبعیدی عراقی به بغداد است.

«نوار غزه» ساخته جیمز لانگلی و محصول سال 2002 آمریکاست. محمد حجازی، پسربچه‌ای 13 ساله است که در غزه روزنامه می‌فروشد. این نوجوان جان خود را به خطر می‌اندازد و به تانک‌های اسرائیلی سنگ پرت می‌کند.

فیلم «پرنده گلین» به طور مشترک توسط فرانسه و بنگلادش در سال 2002 ساخته شده و کارگردانی آن را طارق مسعود بر عهده دارد.

«رنگ زیتون» توسط کارولینا ریواس ساخته شده و به عنوان محصول سینمایی مکزیک 2006 به جشنواره آمده است. داستان فیلم درباره خانواده‌ای فلسطینی است که پشت دیوار کرانه باختری زندگی می‌کند.

فیلم «حریم خصوصی» سال2004 در ایتالیا توسط ساوریو کاستانتزو ساخته شده است. محمد، پدر خانواده و مدیر یک دبیرستان است. بعد از یک درگیری مسلحانه، ارتش اسرائیل طبقه دوم خانه را به دلایل امنیتی تصاحب می‌کند و از این خانواده‌ می‌خواهد آنجا را ترک کنند. «روز نو در صنعا» به کارگردانی بدر بن هریسی محصول مشترک انگلستان و یمن در سال 2005 است. داستان فیلم به زندگی طارق می پردازد.

«درس اول: شیون» ساخته تانرا چاندران محصول سال2003 کشور هند است. داستان فیلم درباره شهینه، دختر10 ساله‌ای است که ناچار به ازدواج با مردی می‌شود که 30 سال از او بزرگتر است.«برنج و نخود» کاری از اوزکان کوچوک محصول سینمای ترکیه در سال 2003 است. فهریه و تحسین خیلی کم‌سن و سال بودند که با هم ازدواج کردند.

فیلم «شش هفته ترس» محصول سینمای آلمان در سال 2006 و کاری از هانس یورگ تورن است. داستان فیلم درباره زنی به نام جولیا است که برای شرکت در یک کنفرانس مطالعات شرقی به ترکیه سفر می‌کند.فیلم «رویاها» توسط محمد الدراجی در سال 2005 ساخته شده و محصولی از سینمای عراق است. داستان فیلم در زمان تهاجم به عراق رخ می دهد.

«پشت‌بام‌های دیاربکر» به کارگردانی اوزکان کوچوک در کشور ترکیه و در سال2005 ساخته شده است. با فرارسیدن تابستان در کردستان، زندگی آدم‌ها روی پشت بام‌ها می‌رود و تا پایان تابستان همان جا می‌ماند. «دور» کاری از کاظم اوز و محصول سال 2005 کشور ترکیه است.

داستان این فیلم در چشمان بسیار تیره ساکنان سالخورده دهکده‌ای دورافتاده در کردستان شکل می‌گیرد که تنها گذاشته شده‌اند.فیلم «هزاران ماه» به کارگردانی فوزی بن سعید محصول مشترک کشورهای فرانسه، بلژیک، مراکش و آلمان در سال 2003 است. داستان فیلم در سال 1981 و در ماه مبارک رمضان شکل می‌گیرد.

بزرگداشت عاشورا در افتتاحیه جشنواره‌ فیلم فجر

در برنامه‌ا‌ی که همزمان با دوازده بهمن ماه و آغاز بیست و پنجمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر طی آیین بزرگداشت عاشورا و محرم در تالار وحدت برگزار می‌شود، مراسم‌های آیینی به سرپرستی فرزانه کابلی و بخش‌های نمایشی به کارگردانی محمد رحمانیان اجرا خواهد شد.

در این مراسم که به پاسداشت حماسه‌ کربلا برگزار می‌شود، قرار است دو مونولوگ نمایشی با بازی علی عمرانی و مهتاب نصیرپور که موضوع آن به عاشورا برمی‌گردد، اجرا شود. کارگردانی مراسم با بیژن میرباقری و تهیه‌کنندگی آن با منوچهر محمدی است.

منوچهر محمدی مدیریت‌ چهار مراسم جشنواره‌ فیلم فجر را برعهده دارد و مراسم بزرگداشت سینمایی این رویداد که به نکوداشت علی نصیریان و یدالله صمدی اختصاص دارد، روز 15 بهمن برگزار خواهد شد و در روزهای پایانی در دو بخش ملی و بین‌الملل برگزیدگان معرفی می‌شوند.

کد خبر 14385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز