چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

احسان ظلی‌پور: با آغاز فعالیت اعضای هیأت انتخاب، تنور بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر گرم‌تر از همیشه شد.

فیلمسازانی که فرم شرکت در جشنواره را پر کرده‌اند، فیلم‌هایی که هنوز در راهند و البته کارگردان‌هایی که هنوز تصمیمی برای حضور فیلمشان در جشنواره نگرفته‌اند، مثل همیشه سوژه اصلی محافل هنری هستند.

امسال دفتر جشنواره سختگیری بیشتری نسبت به دوره‌های قبلی در باره فیلم‌های متقاضی نشان داده تا تکلیف فیلم‌های حاضر در فستیوال بیست و پنجم زودتر از قبل مشخص شود.

این سختگیری حداقل برای فیلم‌هایی که آماده نمایش هستند اعمال می‌شود و گویا مهلت پر کردن فرم شرکت در جشنواره برای آنها قابل تمدید نیست. اما امسال تعداد فیلم‌هایی که در راهند و در مرز رسیدن یا نرسیدن به جشنواره قرار دارند کم نیستند؛

فیلم‌هایی که هنوز در مرحله فیلمبرداری هستند و البته متقاضی شرکت در جشنواره. پاداش سکوت فیلم جدید مازیار میری شاید بحث برانگیزترین فیلم جشنواره باشد. میری در «پاداش سکوت» با سود جستن از چهره‌های مطرحی چون پرستویی، کیانیان، مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و... روایتگر داستانی نامتعارف از جنگ است.

فرمانده‌ای که با پدر یک شهید همراه می‌شود تا به حقایقی تازه درباره پسرش دست یابد. میری فرم شرکت در جشنواره را پر کرده و گویا فیلم یکی از امیدهای اصلی برگزار کنندگان جشنواره برای پررونق شدن فضای فستیوال امسال است.

در حالیکه فیلمبرداری «پاداش سکوت» به نیمه رسیده بهرام دهقانی تدوین را آغاز کرده است تا فیلم برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران آماده شود و سکانس فیلمبرداری زیر آب، با حضور فیلمبرداران آلمانی و البته اضافه شدن علی انصاریان- فوتبالیست محبوب سالهای اخیر فوتبال ایران- به جمع بازیگران فیلم جذابیت‌های دیگر فیلم مازیار میری است.

خبر تازه اینکه پیمان یزدانیان ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرده است. جعبه موسیقی فرزاد مؤتمن بعد از چندین بار پیش تولید و وقفه سرانجام موفق شد فیلم جدیدش را جلوی دوربین ببرد. پیش‌بینی‌های اولیه برای رسیدن«جعبه موسیقی» به جشنواره درست از آب در نیامده تا حضور فیلم فرزاد موتمن در فستیوال فجر در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

البته گروه شبانه‌روز مشغول فیلمبرداری هستند. تقریبا حدود 30درصد از فیلمبرداری«جعبه موسیقی» انجام شده با این حال نازنین مفخم تدوین فیلم را آغاز کرده است. علی علویان نیز صداگذاری «جعبه موسیقی»را انجام می‌دهد تا اولین نمایش چهارمین فیلم بلندش هم مثل سه فیلم قبلی‌اش در جشنواره فیلم فجر باشد.

«جعبه موسیقی» داستان فرشته‌ای است که با پسر بچه همراه می‌شود تا او را به آرزوهایش برساند. نقش فرشته را رامبد جوان بازی می‌کند. نیکی کریمی هم قرار است در چند سکانس فیلم جلوی دوربین برود تا دومین همکاری‌اش را با مؤتمن بعد از «باج خور» تجربه کند.

به کدامین گناه ابوالقاسم طالبی بعد از یک وقفه شش ماهه حدود سه هفته قبل فیلمبرداری« به کدامین گناه»(گناه فرزند) را در نمک آبرود از سر گرفت. در حالیکه تا قبل از عارضه قلبی طالبی، حدود 20 دقیقه از فیلم فیلمبرداری شده بود. با اضافه شدن حسن شکوهی به جمع بازیگران، بعد از گذشت شش ماه فیلمبرداری در شمال کشور آغاز شد تا ابوالقاسم طالبی برای حضور در جشنواره فیلم فجر استارت زده باشد.

طالبی فرم شرکت در جشنواره را پر کرده تا از این حیث آمادگی‌اش را اعلام کرده باشد. نازنین مفخم تدوین «به کدامین گناه» را مدتی است آغاز کرده. گروه قرار است ظرف روزهای آینده به تهران برگردند تا سکانس‌های باقیمانده را فیلمبرداری کنند. نکته جدید درباره این فیلم تغییر فیلمبردار آن است.

محمد آلادپوش به خاطر قراردادی که با فیلم جدید میرکریمی داشت چندی قبل به تهران برگشت تا تورج منصوری بقیه فیلم را فیلمبرداری کند. «به کدامین گناه» داستان یک جانباز شیمیایی است که بعد از سالها اسارت به خانه‌اش بازگشته و حال در مواجهه با همسر و دخترش با اتفاقات تازه‌ای روبه رو می‌شود.

خسرو شکیبایی، مریلا زارعی و فاطمه گودرزی بازیگران اصلی این فیلم هستند. بچه‌های ابدی فیلمبرداری فیلم جدید پوران درخشنده چند روز قبل در تهران به پایان رسید تا ساخت موسیقی آن آغاز شود. در حالیکه سال قبل هیأت انتخاب جشنواره به فیلم قبلی درخشنده«رویای خیس» روی خوش نشان نداده بود و فیلم را در بخش میهمان پذیرفته بود، امسال این فیلمساز باز هم برای حضور فیلم جدیدش در جشنواره اعلام آمادگی کرد.

داود یوسفیان در همان هفته‌های اول فیلمبرداری تدوین «بچه‌های ابدی» را آغاز کرد تا مشخص شود درخشنده برای جشنواره بیست و پنجم خیز برداشته است. فیلم جدید این کارگردان داستان دختری است که در آستانه ازدواج با پسر مورد علاقه‌اش متوجه می‌شود او برادر عقب افتاده ذهنی دارد که مجبور است سرپرستی‌اش را همچنان برعهده داشته باشد. درخشنده در «بچه‌های ابدی» مشکلات این کودکان در جامعه را به تصویر می‌کشد.

آتشکار اگر فیلم محسن امیریوسفی به جشنواره امسال برسد باز هم می‌توانیم فیلمی نامتعارف با رگه‌هایی طنز در حال و هوای «خواب تلخ» را روی پرده ببینیم. امیریوسفی در «آتشکار» داستان مردی را حکایت می‌کند که در طول دورانی از زندگی مدام با روح پدرش درگیر می‌شود! حمید فرخ‌نژاد نقش اصلی فیلم را با گریمی متفاوت بازی می‌کند.

به غیر از فرخ‌‌نژاد بقیه بازیگران فیلم از میان افراد بومی اصفهان انتخاب شده‌اند. در حالیکه فیلمبرداری «آتشکار» دو، سه هفته‌ای است به پایان رسیده اما هنوز تدوین آن آغاز نشده است. هایده صفی‌یاری به تازگی به عنوان تدوینگر «آتشکار» انتخاب شده تا بزودی مونتاژ آن آغاز شود. فیلم موسیقی متن ندارد تا از این نظر راه آسان‌تری برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر داشته باشد. امیر یوسفی فرم شرکت در جشنواره را پر کرده است.

قاعده بازی شش ماه فیلمبرداری و یکسال و نیم انجام امور فنی برای به ثمر رسیدن یک فیلم کافی است تا تماشاگر را برای دیدن آن ترغیب کند. فیلمی که در سکوت خبری فیلمبرداری شد و حتی بعد از گذشت دو سال از ساخت آن عکسی از «قاعده بازی» در مطبوعات منتشر نشد.

به دلایل مشکلات فنی تدوین فیلم که توسط مصطفی خرقه‌پوش انجام می‌شد به درازا کشید تا سرانجام چند روز قبل اعلام شد با پایان یافتن مونتاژ، «قاعده بازی» وارد مرحله صداگذاری شده است. احمدرضا معتمدی فرم شرکت در جشنواره را پر کرده تا شاید مثل چهار سال قبل بتواند فیلمی منتقد پسند در فستیوال فجر داشته باشد.

آنطور که می‌گویند «قاعده بازی» یک کمدی «بزن و بکوب» است که مشابهش در سینمای ایران وجود نداشته. حضور اکبر عبدی، حمید لولایی، سعید پورصمیمی، داریوش ارجمند، الناز شاکردوست، گوهرخیراندیش و علیرضا خمسه در کنار هم می‌تواند جذابیت‌های فیلم را دو چندان کند. رئیس و اما «رئیس» فیلم جدید مسعود کیمیایی در کش و قوس رسیدن به جشنواره است.

گویا کیمیایی چند روز قبل فرم شرکت در جشنواره را پر کرده تا فستیوال امسال رنگ و بویی دیگر داشته باشد. آخرین خبرها از «رئیس» حکایت از پایان تدوین پرده اول فیلم دارد. این روزها مصطفی خرقه‌پوش در کنار مسعود کیمیایی در عروج فیلم است تا مونتاژ فیلم را تا آغاز جشنواره به پایان برساند.

اسحاق خانزادی هم صداهای فیلم را در کنار هم چیده تا بلافاصله بعد از مونتاژ صداگذاری «رئیس» با سرعت انجام شود. ساخت موسیقی فیلم هم توسط فرزین قره‌گزلو رو به اتمام است تا دوستداران کیمیایی امیدوار به نمایش«رئیس» در جشنواره فجر باشند. کیمیایی در «رئیس» همان مسیری که در «حکم» آغاز کرده را ادامه داده است.

فیلم همان داستان آشنای رفاقت قدیمی است که این بار در کنار رابطه یک پدر و پسر شکل گرفته است. امین تارخ و فرامرز قریبیان دوستان قدیمی هستندو پولاد کیمیایی پسر گرفتار شده قریبیان. پدر برای نجات پسر بعد از سالها دوری از ایران به کشور برمی‌گردد تا داستان «رئیس» از همین جا آغاز شود.

فیلم کیمیایی می‌تواند تنور جشنواره امسال را گرم کند. و فیلم‌هایی که نمی‌رسند از میان فیلم‌های در مرحله فیلمبرداری دو فیلمساز قید حضور فیلمشان را در جشنواره بیست و پنجم زده‌اند.

منیژه حکمت که تاکنون حدود 70 درصد از صحنه‌های «سه زن» را فیلمبرداری کرده اعلام کرده قصد ندارد فیلمش را قربانی شتاب رسیدن به جشنواره کند تا عملا جشنواره امسال یک کارگردان زن شاخص را از دست داده باشد. رضا اعظمیان هم که دو هفته‌ای است فیلم تازه‌اش را کلید زده به خاطر دشواری‌های ساخت یک فیلم در شب و فضاهای تاریک و بارانی جشنواره امسال را از دست می‌دهد.

 اعظمیان دو سال قبل برای جلوی دوربین بردن اولین فیلمش «مرزی برای زندگی» جایزه ویژه جشنواره فجر را نصیب خود کرده بود، با این تفاسیر شاید «کارناوال مرگ» دورخیز اعظمیان برای جشنواره بیست و ششم باشد.

کد خبر 10894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز