گروه ادب و هنر: در آستانه برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر علیرضا رضاداد دبیر جشنواره در یک نشست رسانه‌ای محدود که با حضور نمایندگان چند خبرگزاری برگزار شد، چگونگی برگزاری جشنواره امسال، ویژگی و تغییرات آن را اعلام کرد.

مهم‌ترین این تغییرات اضافه‌شدن جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه ویژه سینمای ملی» به «نگاه ملی» به عنوان یکی از بخش‌های جدید جشنواره بود که از سوی بسیاری از فیلمسازان و دست‌اندرکاران با واکنش‌های متفاوت روبه‌رو شد و اغلب این تغییرات را نه در ساختار که در تعبیر یا تغییر نام و عنوان ارزیابی کردند.

تغییراتی که در دوره‌های قبل نیز با اضافه شدن «سینمای معناگرا» یا در «جست‌وجوی حقیقت» و «جلوه‌گاه شرق» پدید آمد و همچنان در حد عنوانی مبهم باقی ماند.

ابوالفضل جلیلی کارگردان سرشناس سینمای ایران نیز در این باره‌به خبرگزاری مهر می‌گوید: «واقعیت این است که من این مفاهیم را درک نمی‌کنم. درست مانند این است که با یک مفهوم ذهنی رو به رو هستیم و سعی می‌کنیم تعاریفی برای آن ارائه بدهیم تا جنبه عینی پیدا کند! ولی می‌گویند صبر کنید تعریفش کنیم تا خودش را معرفی کند. اما این معرفی هیچ وقت انجام نمی‌شود».

جلیلی با عنوان این مطلب که هنر جهانشمول است و مذهب و اندیشه ما هم الهی و جهانی، ادامه داد: «به این ترتیب سینمای ما هم باید برخاسته از همین وجوه باشد نه در گرو مفاهیم و عناوین جدید. معتقدم این بحث‌ها بیشتر برای سرگرمی مطرح می‌شود. به نظر می‌آید هر شخصی به محض وارد شدن قصد بازی با عناوین و مفاهیم جدید را دارد تا اذهان را به نوعی مشغول کند».

پوران درخشنده فیلمساز دیگر کشورمان نیز درباره تغییرات جشنواره امسال می‌گوید: من تغییرات آن‌چنانی در ساختار جشنواره نمی‌بینم. همین توجه به نگاه بومی در فیلم‌ها چیزی است که اصولاً باید در فیلم‌های ما باشد و اختصاص دادن یک بخش ویژه به این نوع نگاه می‌تواند این موضوع را حساس کند. آن‌وقت در آینده با یک‌سری عناوین روبه‌رو خواهیم بود که کار را مشکل می‌کند.  به نظر من ما به لحاظ کیفیت باید به این نگاه برسیم نه به  لحاظ  کمیت.

احمد طالبی‌نژاد منتقد سینما که فیلم «من بن‌لادن نیستم» را در کارنامه دارد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: این تغییرات بیشتر در حد تغییر نام است. جشنواره فیلم فجر می‌تواند ویترین سینمای ایران باشد به شرطی که از این حالت روزمرگی و سالمرگی فاصله بگیرد. باید توجه داشته باشیم که جشنواره یک هدف نیست بلکه تولید و برقراری ارتباط با مخاطب هدف اصلی است.

از یک طرف با ریزش مخاطب روبه‌رو هستیم و از طرف دیگر جشنواره‌های جدید و بخش‌های مختلف اضافه می‌شوند که نمی‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد. مسایل مهم‌تری مانند وسیع کردن دایره محدود موضوعات، وجود دارند که باید به‌جای چنین تغییراتی به آنها پرداخته شود.

کد خبر 10539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز