یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: روز سوم گرچه جوایز اصلی بخش سودای سیمرغ یا بهترین های سینمای ایران را دیشب در تالار وحدت از آن خود کرد اما خون بازی سیمرغ های بیشتری بدست آورد.

آن هم در حالی که هیئت داوران در دو بخش بهترین کارگردان و بهترین فیلم به لحاظ حفظ مقررات جشنواره، فیلم خون بازی را مورد داوری قرار ندادند.

هیئت داوران با وجود برخی شتابزدگی‌ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به علیرضا جلالی تهیه کننده فیلم روز سوم داد و در بخش انتخاب بهترین کارگردان دو سیمرغ بلورین اهدا کرد ، یکی به محمد حسین لطیفی برای کارگردانی فیلم روز سوم و دیگری به امیر شهاب رضویان برای کارگردانی فیلم مینای شهر خاموش.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه هم از بین تنها 2 نامزد یعنی خون بازی و روز سوم به فیلمنامه نویسان خون بازی یعنی رخشان بنی اعتماد، فرید مصطفوی، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمینی رسید.

هیئت داوران در بخش بهترین بازیگر مرد با اهدای دیپلم افتخار به خسرو شکیبایی برای فیلم اتوبوس شب،  سیمرغ بلورین را به بهرام رادان برای فیلم سنتوری دادند .

ضمن این که هیئت داوران در این بخش با اهداء یک سیمرغ بلورین جایزه ویژه، از حضور ارزشمند عزت الله انتظامی در فیلم مینای شهر خاموش تقدیر نمود.

اما برای بهترین بازیگر زن همانگونه که از قبل هم مشخص بود ، باران کوثری با وجود 2 نامزدی در این بخش برای فیلم های روز سوم و خون بازی ، سیمرغ گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به افشین هاشمی برای فیلم پابرهنه در بهشت و سیمرغ بهترین زن بازیگر نقش مکمل زن به پانته‌آ بهرام برای فیلم بچه‌های ابدی رسید.

ضمن آن که هیئت داوران از علی احمدی بازیگر فیلم بچه‌های ابدی و فاطمه خدادادی و محمد نظری بازیگران کودک و نوجوان فیلم قفل ساز تقدیر کردند.

جایزه چهره‌پردازی به مهرداد میر کیانی برای فیلم خون بازی اهدا شد  و سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه را محسن روزبهانی و علاءالدین پژهان برای فیلم قاعده بازی بردند.

هیئت داوران در بخش بهترین صداگذاری با توجه به محدود بودن آثار برجسته در این بخش نامزد معرفی ننمودند و سیمرغ بلورین جایزه بهترین صداگذاری را به محمدرضا دلپاک برای فیلم قاعده بازی دادند . همچنین جایزه بهترین صدابرداری به حسن زاهدی و داریوش صادق‌پور برای فیلم پابرهنه در بهشت رسید.

جشنواره امسال برای موسیقی فیلم کسی را برنده سیمرغ بلورین نکرد ولی  هیئت داوران در این بخش یک دیپلم افتخار به کامبیز روشن‌روان برای فیلم بچه‌‌های ابدی داد.

دیپلم افتخار بهترین تدوین به محمدعلی سجادی برای مخمصه اهدا شد و سیمرغ بلورین به سپیده عبدالوهاب برای فیلم خون بازی رسید.

برای بهترین فیلمبرداری سیمرغ بلورین به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم پا برهنه در بهشت رسید در حالی که هیئت داوران سیمرغ بلورین ویژه هنر- تجربه را برای بهترین تجربه هنری در خلق فضای هنری مناسب با بهره‌گیری عالمانه از فناوری جدید برای خدمت به سینمای حرفه‌ای به محمود کلاری برای فیلم خون بازی اهدا کرد.

همچنین برای بهترین طراحی صحنه و لباس سیمرغ بلورین به محسن نوروزی برای فیلم روز سوم رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به بهرام توکلی کارگردان فیلم پابرهنه در بهشت رسید ضمن این که یک دیپلم افتخار به محمدرضا عرب کارگردان فیلم آخرین ملکه زمین و یک دیپلم افتخار به  علی وزیریان کارگردان فیلم خدا نزدیک است اهدا شد.

در این بخش همچنین دیپلم افتخار دبیر جشنواره برای فیلم منتخب اول به محمدرضا عرب برای فیلم آخرین ملکه زمین رسید.

در بخش چشم واقعیت جوایز اینگونه اهدا شد: سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران به محمدرضا اصلانی برای فیلم خاطرات یک هفتاد و پنج ساله ،سیمرغ بلورین بهترین پژوهش به پیروز کلانتری برای فیلم تهران چند درجه ریشتر ، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مسعود بخشی برای فیلم تهران انار ندارد، دبپلم افتخار بهترین کارگردانی به مهرداد اسکویی برای فیلم روزهای بی تقویم ، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به وحید موسائیان برای فیلم سرزمین گمشده و دیپلم افتخار ویژه هیات داوران به محمود کیانی فلاورجانی برای فیلم زیستن.

هیئت داوران در بخش بهترین فیلم کوتاه داستانی یک دیپلم افتخار و یک سیمرغ بلورین  اهدا کرد: دیپلم افتخار به ناصر ناصرپور کارگردان فیلم ویزیت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به حمید بهرامی کارگردان فیلم وزن بودن.

اما جایزه ویژه سینمای ملی ایران به نگاه ملی این گونه معرفی شد : دبیرخانه جشنواره فجر برای اهدای این جایزه که از امسال در میان جوایز جشنواره پیش‌بینی شده است نشانه‌هایی از وجود چنین نگاهی را در میان آثار بخش‌های مستند و داستانی جستجو نمود و نهایتاً در بخش آثار مستند با تقدیر از وحید موسائیان به خاطر فیلم سرزمین گمشده و منوچهر طیاب به خاطر فیلم دریای پارس و محمدرضا اصلانی برای ساخت فیلم خاطرات پیرمرد ۷۵ ساله و در بخش آثار داستانی با تقدیر از تک درختها ساخته سعید ابراهیمی فر و مینای شهر خاموش ساخته امیر شهاب رضویان و روز سوم ساخته محمد حسین لطیفی جایزه ویژه امسال، سیمرغ طلایی سینمای ایران برای نگاه ملی را اهدا می‌کند به اثر ارزشمند فرش ایرانی کار گروهی ۱۵ تن از کارگردانان برجسته سینمای ایران و به تهیه کننده این فیلم سید رضا میرکریمی با این توضیح که  فیلم فرش ایرانی به دلیل داشتن کارگردانان متعدد و در بخش غیررقابتی سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) امسال به نمایش در آمد و با استقبال وسیع علاقمندان به سینما نیز روبرو شد.

کد خبر 15530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز