سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در جشنواره امسال آثار دو ژانر حضور پررنگی داشتند. سینمای دفاع مقدس و کودک.

 اگر بتوان گفت که در مورد فیلم‌های جنگی توجهی ویژه موجب افزایش آثار سینمای دفاع مقدس شده، حضور قابل توجه سینمای کودک را باید در واقع حاصل یک اتفاق بدانیم.طبیعی بود که با برگزار نشدن جشنواره فیلم کودک اصفهان، فیلم‌هایی که برای حضور در این جشنواره آماده شده بودند، سر از فجر در بیاورند.

در شرایطی که مدیریت سینما، بذل توجه به ژانرهای مغفول مانده را در دستور کار قرار داده است، می‌شود انتظار داشت که به سینمای کودک و نوجوان هم توجه بیشتری شود.آنچه پیش رو دارید مروری است کوتاه بر فیلم‌های کودک و نوجوان حاضر در جشنواره فیلم فجر.

فیلم های سینمایی «گوشواره» به کارگردانی وحید موسائیان، «سینه سرخ» کاری از پرویز شیخ طادی، «سبیل مردونه» اثر جواد اردکانی، «قفل‌ساز» ساخته غلامرضا رمضانی و «بچه‌های ابدی» فیلم جدید پوران درخشنده آثاری هستند که حرکتی تازه در گونه کودک و نوجوان به وجود آورده‌اند و اگر مجال اکران مناسب به دست آورند، بدون تردید در جلب نظر مخاطب نسبت به این گونه سینمایی می‌توانند تغییر به وجود بیاورند.

فیلم «گوشواره» پنجمین اثر بلند سینمایی موسائیان محسوب می‌شود که بر اساس فیلمنامه‌ای از هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده است.

این فیلم هر چند با سبک و سیاق سازنده‌اش تفاوت دارد و به سینمای تجاری تمایل یافته و از نظر مفهومی اثری درخور توجه محسوب نمی‌شود، اما اینکه موسائیان تلاش کرده به طریقی نگاه مخاطبان عام را به فیلم پیوند بزند، راهی برای بیرون آمدن سینمای کودک و نوجوان از فراموشی است.

فیلم سینمایی «سینه‌سرخ» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی از ورای معصومیت کودکانه سعی می‌کند مسئله معجزه را در بستری لطیف و خیال‌انگیز مطرح کند.

فیلم «سبیل مردونه» سومین تجربه سینمایی جواد اردکانی داستان معصومه دختر شش ساله‌ای را بیان می‌کند که در تلاش است تا برای خان عمو که مردی مسن و عقب مانده ذهنی است، دوچرخه بخرد و به این وسیله آرزوی دیرین او را برآورده کند.

فیلم «قفل‌ساز» بیانی تلخ و گزنده دارد و مشکلی اجتماعی را به عنوان یک تابو مطرح می‌کند. در عین حال اثر به موضوعی جدید، نگاهی جسارت آمیز دارد و دنبال راهی برای حل این مشکل است.

فیلم سینمایی «بچه‌های ابدی» به کارگردانی پوران درخشنده که مضمونی اجتماعی دارد، روایتگر زندگی دختری به نام نگار است که در آستانه ازدواج با جوانی به نام ایمان درمی‌یابد او مسئولیت مراقبت و نگهداری از برادر خود را دارد که به سندرم دان مبتلاست.

کد خبر 15678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز