یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشنواره فیلم فجر در حالی بهترین‌های سینمای ایران را معرفی کرد که اعتراض نسبت به انتخاب نامزدان چند روزی است که به گوش می‌رسد؛ به‌ویژه در نشست‌های مطبوعاتی آخرین روزها در سینما فلسطین.

‌این در حالی است که اختلاف زیادی میان انتخاب تماشاگران و داوران وجود دارد. این اعتراض حتی در نشست فیلم روز سوم که روزهای آخر به جشنواره رسید و توانست در 12 رشته نامزد سیمرغ شود هم وجود داشت.

محمد حسین لطیفی درباره کاندید شدن «روز سوم» در دوازده رشته و حرف‌های مطرح شده درباره آن اظهار داشت: من جزو معدود کسانی بودم که دوست نداشتم، فیلم به جشنواره برسد. من 10 سال پیش «سرعت» را در جشنواره شرکت دادم و بعد از آن بقیه فیلم‌هایم را شرکت ندادم. من جزو کسانی هستم که اعتقادی به جایزه دادن و جایزه گرفتن ندارم فقط معتقدم که گروهی در این فیلم عاشقانه کار کردند. 

باران کوثری بازیگر این فیلم هم با بیان اینکه خیلی خنده‌دار است که درباره‌ سیمرغ گرفتن حرف بزند اظهار داشت: این انتخاب‌ها نظر عده‌ای داور است. در این یکی دو روز برخوردها به گونه‌ای بوده است که فکر می‌کنم گناهی را مرتکب شده‌ام که از دو فیلم کاندید شده‌ام و کم‌کم دارم می‌ترسم و مشکل اصلی هم این است که «روز سوم» در 12 رشته و خون‌بازی در 8 رشته کاندید شده است.

کوثری اظهار داشت: همیشه آدم سعی می‌کند نقش‌های متفاوتی بازی کند و خوشحالم امسال از دو فیلم انتخاب شده‌ام.

اما دامنه اعتراض‌ها بیش از این بود، مازیار میری گفت: بسیاری تلاش کردند تا فیلم «پاداش سکوت» ساخته نشود و در نهایت هم به تهیه کننده اعلام کردند که کارگردانی که جنگ را می‌شناسد، این فیلم را بسازد. 

این کارگردان در نشست نقد و بررسی فیلم «پاداش سکوت» فقط همت تهیه کننده را عامل ساخته شدن این فیلم دانست و اظهار داشت: فیلم با سخت‌ترین اتفاقات جلو رفت و ساخته شد و در نهایت هم یکی از داوران در روز هفدهم در جلسه‌ا‌ی به افراد غیر سینمایی قول می‌دهد که این فیلم کاندید خاصی ‌نشود.

وی با بیان اینکه از داوری‌ها تعجب نکرده است در ادامه تصریح کرد: ‌ساخت این فیلم برای من مهم بود و جایزه را نیز در زمان اکران از مردم خواهد گرفت. جشنواره فجر در حال رفتن به جایی است که فیلمسازان برای شرکت نکردن در آن با هم رقابت کنند و احترامش دارد از بین می‌رود.

وی معتقد است: در این جشنواره قبل از اینکه فیلم‌ها دیده شود، رأی داده می‌شود.

محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم هم با انتقاد از داوری‌های جشنواره گفت: این داوری‌ها داوری نبود و باید فکر داوری آخرت باشیم که واقعاً وحشتناک است. متأسفانه در هیأت داوری امسال افراط زیادی بود و خودی و ناخودی به چشم می‌خورد. 

فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه این فیلم نیز از داوری‌های صورت گرفته در جشنواره اظهار تأسف کرد و گفت: گمان می‌کنم کج سلیقگی وجود دارد که این همیشه در مورد فیلمنامه کمتر خودش را نشان می‌دهد. در بقیه بخش هم کاندیداها به تعداد گذشته نبودند و ظاهراً امسال سؤالات کنکور را سخت‌تر گرفته بودند.

مسعود ده نمکی اما درباره داوری‌ها در جشنواره در نشست مطبوعاتی فیلمش اخراجی‌ها با بیان اینکه به آن اعتراضی ندارد اظهار داشت: قبل از جشنواره به آقای کاسه‌ساز گفتم، که فیلم را در جشنواره شرکت ندهیم، اما ایشان گفتند کار درستی نیست و مصالح را در نظر گرفتند و من می‌دانستم همان‌طور که در مسیر ساخت فیلم هزاران مشکل پیش آمد و کارشکنی‌هایی صورت گرفت در جشنواره هم فیلم نادیده گرفته می‌شود.

ده‌نمکی همچنین اعلام کرد: ‌اگر قرار باشد به عنوان فیلمساز اول هم جایزه بگیریم در حمایت از بازیگرانم آن‌ را نخواهم گرفت.

اکبر عبدی بازیگر این فیلم هم با اعتراض به داوری‌های صورت گرفته گفت: حدود نیم ساعتی هست که شوکه هستیم و فکر می‌کنم دوستان عزیز فکر کردند، فیلم در بخش مسابقه جشنواره نبوده است. البته ما جایزه اصلی را از مردم می‌گیریم و همین که الان می‌بینیم با این شرایط سخت می‌آیند و ساعت‌ها پشت درب می‌ایستند و فیلم را می‌بینند و فیلم تا ساعت 4 صبح نمایش فوق‌العاده دارد، لذت می بریم.

مریلا زارعی هم با انتقاد از نوع انتخاب نامزدهای دریافت سیمرغ بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: وقتی نگاه شخصی بر جشنواره حاکم می‌شود، بازیگران ما، از سریال‌های ‌٩٠ قسمتی سر درمی‌آورند.

وی در جلسه‌ نقد و بررسی فیلم «دست‌های خالی» مدعی شد: داوران نه تنها فیلم «دست‌های خالی» را ندیدند، بلکه نخواستند که آن را ببینند و در بسیاری از موارد، به فیلم‌های سفارشی جایزه‌ می‌دهند.

این بازیگر سینما با اظهار شگفتی از لیست کاندیداها جشنواره فجر گفت: دوستان داور نشان دادند، سینمای ما استحقاق بیش از این‌را ندارد و برای من باعث تعجب است، چرا به‌جای پنج کاندیدا در رشته‌ بازیگری تنها سه نامزد، اعلام شده است.

نازنین مفخم، تدوینگر این فیلم نیز در ادامه‌ سخنان زارعی عنوان کرد: ما اعتراض نداریم چرا بعضی از اسامی در لیست کاندیداها نیست؟ اما به ‌شکل انتخاب‌ها و کاندیداها معترضیم؛ به‌گونه‌ای که امسال یکی از شرم‌آورترین داوری‌ها صورت گرفته است.

او مدعی شد داوران امسال یا بی‌دانش هستند یا بی‌صداقت و یا هر دو. در این جلسه ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم هم تصریح کرد: به‌عنوان کسی که سال‌هاست کار سینمایی می‌کنم، دلم می‌خواست سیمرغ بگیرم. اما حاضر نیستم برای سیمرغ زیربار خیلی چیزها بروم. البته شاید داوران تشخیص‌شان این بوده که فیلم ما شایسته جایزه نیست.

آمارها واقعی است 

در حالی که برخی سینماگران آمارگیری از آراء مردم در خصوص فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره را مغرضانه خوانده اند  دادگو اظهار داشته که این کار با دقت زیادی انجام می‌شود و اظهارات برخی سینماگران درباره غیرواقعی بودن این آمار احساسی است.

دبیر ستاد آراء مردمی بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با مهر  تاکید کرد: سیاست اعلام آراء مردمی بر این اصل استوار است که فیلم‌های زیر 50 درصد در محاسبات منظور نمی‌شود و در جدول انعکاس ندارد.

دبیر ستاد آراء مردمی جشنواره فیلم فجر در پایان گفت: «اظهار نظر کارگردان فیلم «دست‌های خالی» درباره غیرواقعی بودن نوسان در جدول آراء مردمی بی دلیل و به صورت احساسی بیان شده و این نوسان در مورد فیلم های دیگری همچون «سنتوری»  نیز اتفاق افتاده است.

«سنتوری» با یک اکران در یک سالن نمایش با گنجایش 700 نفر 666 برگ رأی به دست آورد. از میان 487 رأی دریافت شده، 423 رأی خوب، 45 رأی متوسط و 19 رأی ضعیف به صندوق‌ها ریخته شد.

میانگین رأی گیری 56/88 درصد شد. این بر اساس یک اکران است و معلوم نیست در اکران‌های بعدی این فیلم چنین رتبه‌ای را به دست بیاورد.

سنتوری با 88 درصد آرای مردمی از رقبای خود پیش افتاده بود در حالی که اعلام نهایی در پایان نمایش تمام فیلمها اعلام می شود.

کد خبر 15505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز