گروه ادب و هنر : درحالی‌که یکشنبه 22 بهمن، جشنواره فیلم فجر به کار خود خاتمه می‌دهد مراسم اختتامیه بخش‌ مسابقه بین‌الملل این جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.

این مراسم که به اعطای جوایز برگزیدگان بخش‌های جام جهان‌نما: مسابقه سینمای بین‌الملل، در جستجوی حقیقت: مسابقه سینمای معناگرا و جلوه‌گاه شرق: مسابقه سینمای آسیا اختصاص داشت، شامگاه روز پنجشنبه با حضور سینماگرانی چون عزت الله انتظامی، عباس کیارستمی، علیرضا رئیسیان، مجید مجیدی و... برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، محمدحسین صفار هرندی در سخنانی با تشکر از میهمانان جشنواره گفت: شایسته می دانم از مسبب بزرگ ایجاد این مراسم که همانا انقلاب بزرگ اسلامی ایران به رهبری امام خمینی است یادی داشته باشم. انقلابی که برای تمام مردم دنیا حاوی پیام‌های خجسته ای بود و هر روز که از عمرش می گذرد پیام‌های جدید انسانی دیگری به مردم دنیا ارائه می کند.

علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره، هم خطاب به میهمانان خارجی گفت: شما به سرزمینی آمده‌اید که سینمایش قدمتی صد ساله و مردمی هنردوست دارد که به خوبی قدر هنرمندان خود را می دانند و این بی شک حاصل تمدنی چندین هزار ساله است. امسال 61 پرچم از کشورهای مختلف جهان در طول برگزاری جشنواره افراشته شد.

مدیر عامل فارابی در ادامه تاکید کرد: سینماگران ایرانی همواره در جستجوی راهکارهای جدیدی هستند و حاصل این رویکردها در بخش‌های جام جهان نما، در جستجوی حقیقت و جلوه گاه شرق تجلی دارد. امسال جشنواره میهمان ویژه ای به نام ماریو مونیچلی دارد که حضور این سینماگر بزرگ ایتالیایی فرصت مغتنمی است و به همین دلیل بخشی از جشنواره به بزرگداشت وی اختصاص دارد.

در ادامه مراسم جوایز بخش معناگرا: در جستجوی حقیقت اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به زورگیر از لهستان رسید. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به خالق فیلم دبیرستان شبانه روزی از کشور تایلند تعلق گرفت و بهرام توکلی از ایران سیمرغ بلورین بهترین فیلم را با پابرهنه در بهشت به تهیه‌کنندگی حبیب الله کاسه ساز از آن خود کرد.

در بخش دیگر مراسم تجلیل از ماریو مونیچلی با حضور عزت الله انتظامی، علیرضا رضاداد و عباس کیارستمی انجام شد. مونیچلی در این بخش گفت: از این تقدیر خوشحالم و احساس افتخار می کنم که این تقدیر همراه است با جشن پیروزی یک انقلاب بزرگ و از همه مهربانی‌های ملت ایران تشکر می کنم.

هیئت داوران بخش بین‌المذاهب ضمن تقدیر از فیلم‌های پابرهنه در بهشت و آفتاب بر همه یکسان می تابد عباس رافعی، سیمرغ بلورین را به فیلم سینه سرخ ساخته پرویز شیخ طادی اهداء کرد.

در بخش سینمای آسیا: جلوگاه شرق جوایز به این شرح تقدیم برگزیدگان شد: بهترین فیلمنامه برای فیلم پرستوی آبی از کشور کره، بهترین کارگردانی برای فیلم روزهای آتش از کشور ژاپن و بهترین فیلم برای اتوبوس شب کیومرث پوراحمد.

پابرهنه در بهشت بهرام توکلی هم جایزه ویژه سال پیامبر اعظم (ص) را گرفت. پس از انجام مراسم آئینی به کارگردانی فرزانه کابلی، جوایز بخش بین‌الملل پایان بخش مراسم بود که در قسمت اول دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه به فیلم بی گناه از کشور فرانسه رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم کوتاه به محدوده دایره شهرام مکری تعلق گرفت. ملکه رودخانه محصول مشترک نیوزیلند و بریتانیا جایزه بهترین دستاوردهای هنری را برد، دیپلم افتخار بهترین بازی به باران کوثری برای خون بازی رسید، سیمرغ بلورین بازیگری به اولریش موهه برای زندگی دیگران از آلمان تعلق گرفت و هیئت داوران جایزه ویژه خود را به فیلم آخرین روزها: سوفی شول اهدا کرد.

جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم زندگی دیگران رسید و رخشان بنی اعتماد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای خون بازی از آن خود کرد. جایزه بهترین فیلم هم به زندگی دیگران تعلق گرفت که نماینده سینمای آلمان در اسکار بهترین فیلم خارجی زبان است. در پایان مراسم هم زندگی دیگران برای حاضران به نمایش درآمد.

معرفی بهترین نامزدهای مسابقه سینمای ایران

اخراجی‌ها بهترین فیلم مردمی جشنواره 25 فجر است ولی فقط در 2 شاخه فرعی نامزد شده است، درست مثل سنتوری مهرجویی. در عوض روز سوم به کارگردانی محمدحسین لطیفی که با تلاش زیاد به جشنواره رسید توانست در 12 رشته نامزد شود. این در حالی است که فیلم رئیس آخرین ساخته مسعود کیمیایی از بخش مسابقه سینمای ایران خارج شده است.

جواد طوسی عضو هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران علت این امر را مشکلات فنی فیلم دانست و گفت: فیلم خیلی دیر به هیأت داوران رسید و در نسخه‌ای که برای هیأت داوران جشنواره به نمایش درآمد، صدای فیلم از کیفیت پایینی برخوردار بود و به این دلیل فیلم مورد داوری قرار نگرفت و از بخش «سودای سیمرغ» بیرون آمد.

به گفته طوسی خروج رئیس از بخش مسابقه با هماهنگی مسعود کیمیایی کارگردان فیلم به انجام رسیده است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اتوبوس شب، روز سوم و مینای شهر خاموش برای بهترین فیلم نامزد شده‌اند. کیومرث پوراحمد (اتوبوس شب) بهرام توکلی (پابرهنه در بهشت)، امیر شهاب رضویان (مینای شهر خاموش) محمد مهدی‌ عسگرپور (اقلیما) و محمد حسین لطیفی (روز سوم) هم نامزد بهترین کارگردان شده‌اند و فیلمنامه‌های خون‌بازی و روز سوم برای بهترین فیلمنامه معرفی گردیده‌اند.

نامزدهای بهترین بازیگران زن به این ترتیبند: رویا تیموریان برای گوشواره، باران کوثری برای 2 فیلم خون‌بازی و روز سوم و پریوش نظریه برای تک‌درخت‌ها. همچنین بهترین بازیگران مرد به این ترتیب معرفی شده‌اند: پوریا پورسرخ (روز سوم)، سعید پورصمیمی (تک‌درخت‌ها)، بهرام رادان (سنتوری)، مسعود رایگان (خون‌بازی) و خسرو شکیبایی (اتوبوس شب).پس از روز سوم که در 12 رشته نامزد شده، خون‌بازی با 8 مورد نامزدی، مینای شهر خاموش و پابرهنه در بهشت با 7 مورد، اتوبوس شب با 4 مورد، تک‌درخت‌ها و قاعده بازی با 3 مورد، پاداش سکوت، اخراجی‌ها، سنتوری و بچه‌های ابدی هر کدام با 2 مورد و اقلیما، گوشواره و مخمصه هر کدام با 1 مورد نامزدی در مقام‌های بعدی هستند.

برندگان مسابقه سینمای ایران روز یکشنبه 22 بهمن، معرفی می‌شوند.

کد خبر 15381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز