یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر[شنبه 13 بهمن] همانند روز اول فیلم‌های ایرانی و خارجی بسیاری روی پرده رفتند.

تماشاگران در این روز با 1/64 درصد آرا «خون‌بازی» را به عنوان بهترین فیلم برگزیدند. بعد از «خون بازی» نیز به ترتیب «اتوبوس شب» با 63 درصد،«بچه‌های ابدی»با 54درصد و «پابرهنه در بهشت»با 49 درصد و «سنگ،کاغذ،قیچی »با 42 درصد آرا ، فیلم‌های برگزیده تماشاگران بودند. همچنین در بخش فیلم‌های غیر ایرانی فیلم زورگیر با 11درصد، پدر و پسر با 10 درصد و زندگی دیگران با 8درصد  آرا در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

در ساعات پایانی روز دوم «پاداش سکوت» علیرغم انتشار اخباری مبنی بر آماده نبودن ده دقیقه پایانی فیلم ، در سینمای هنرمندان (صحرا)به نمایش درآمد. البته مازیار میری اعلام کرد این نسخه کپی صفر فیلم است و در سانس‌های بعدی جشنواره، کپی بهتری از فیلم را به نمایش می‌گذاریم.

در همین روز اعلام شد ایرانسل از فهرست اسپانسرهای جشنواره حذف شده. به گفته مدیرروابط عمومی جشنواره، شرکت ایرانسل طی یک برخورد غیرفرهنگی بعد از چاپ کارت های نظرخواهی مردمی با یک درخواست غیرمنطقی عنوان کرده که اگر آرم این شرکت روی جدول برنامه‌ها درج نشود، این شرکت علاقه‌مند به ادامه حمایت از جشنواره فیلم فجر نیست.

 روز یکشنبه مراسم نکوداشت علی نصیریان و یداله صمدی  نیز در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این روز همچنین از هنرمندان درگذشته سینمای ایران در طول سال نیز یاد شد.

همچنین برگزیدگان بخش مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی سینمای ایران جشنواره فیلم فجر در این مراسم در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزر معرفی شدند و بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم «فرش ایرانی»به نمایش درآمد.

بازار داغ شایعات

در روزهایی که جشنواره آرام‌آرام به نیمه می‌رسد همچنان بازار اخبار فیلم‌های رسیده و نرسیده داغ است.

بعد از «سنتوری » که همچنان خبرسازترین و البته در صورت آماده شدن یکی از امیدهای اصلی جشنواره امسال است، «رئیس»هم در داغ ترشدن تنور شایعات سهم به سزایی دارد.

بعضی می‌گویند به دلیل طولانی شدن مراحل فنی این فیلم به جشنواره نمی‌رسد و البته در صورت آماده‌شدن از حضور در بخش مسابقه بازمی‌ماند. اما با وجود این شایعات کیمیایی اعلام کرده سرموعد مقرر و طبق برنامه فیلم در جشنواره نمایش داده می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست‌.

مسئولان‌جشنواره همچنین گفته‌اند: «سنتوری» قطعاً در جشنواره نمایش داده می‌شود، اما هنوز همگی شایعات از جمله مجوز نداشتن ترانه فیلم، عدم موافقت کارگردان در مورد اعمال اصلاحیه‌ها و...به قوت خود باقی است.

حمید آخوندی مجری طرح فیلم سینمایی «روز سوم» نیز گفته فیلم، آخرین مراحل فنی را طی می‌کند و قطعاً در جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

نشست در دومین روز

در روز دوم در سینمای مطبوعات چهار فیلم ایرانی و دو فیلم خارجی داستانی به نمایش درآمد و طبق روال جلسات نشست بلافاصله بعد از نمایش هر فیلم برگزارشد.

اولین نشست روز دوم به «تک‌درخت‌ها»اختصاص داشت‌. سعید ابراهیمی‌فر کارگردان درباره  ساخت این فیلم گفت: دغدغه سیمرغ ندارم‌. چون معتقدم که سیمرغ مسئولیت ایجاد می‌کند، مثل هر فیلمسازی دوست دارم فیلمم دیده شود و تماشاگران زیادی داشته باشد. هر چند معتقدم سلیقه تماشاگران به سمت فیلم‌های سرگرم کننده رفته است، اما امیدوارم سینمای خاص هم بتواند در کنار سینمای گیشه به حیات خود ادامه دهد.

هوشنگ مرادی کرمانی فیلمنامه نویس این اثر نیز گفت:«تک درخت‌ها» یکی از محبوب‌ترین و متفاوت‌ترین فیلم‌هایی است که با برداشت از آثار من ساخته شده است‌. امیدوارم روزی ادبیات و سینما آشتی کنند و نویسندگان حوزه ادبیات اجازه دهند سینماگران آنطور که شایسته فضای سینما است از آثارشان برداشت کنند.

در دومین نشست که به فیلم «پاپیتال» اختصاص داشت، اردشیر شلیله کارگردان در رابطه با فیلمنامه اثر گفت: من چهارچوب فیلمنامه را پسندیدم و پس از چند جلسه گفت‌وگو با آقای فرهودی فیلمنامه‌نویس آن‌را بازنویسی کردیم.« پاپیتال» از نظر من فیلمی فمینیستی نیست، بلکه کاراکتر آن گرایشات فمینیستی دارد که آن هم در طول فیلم نقد می‌شود.

عباسی رافعی، کارگردان در نشست مطبوعاتی فیلم «آفتاب برهمه یکسان می‌تابد»گفت‌: این فیلم از لحاظ ساختاری در ژانر فیلم‌های جاده‌ای قرار می‌گیرد، من این ژانر را در فیلم گذشته‌ام« پروانه‌ای در باد» هم تجربه کرده‌ام. بزرگترین هدف من از انتخاب این موضوع برای ساخت این بود که تماشاگر بعد از دیدن آن احساس خوبی داشته باشد.»

مریلا زارعی بازیگر فیلم نیز گفت: من احساس بسیار خوبی خارج از سناریو و مسائل صنعتی و سینمایی به چنین موضوعات مفهومی دارم و فکر می‌کنم انتخاب نقشم به عنوان یک بازیگر  نشان‌دهنده اعتقاداتم است.

در چهارمین نشست «قفل ساز»ساخته غلامرضا رمضانی نقد و بررسی شد.«قفل ساز» بهترین فیلم  ایرانی روز دوم در سینمای مطبوعات بود و مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

رمضانی فیلمش را مرتبط با کودکان و نوجوانان دانست و گفت: اما مخاطب فیلم من همه مردم هستند. در جامعه‌ ما‌ با نوع فرهنگی که داریم، بیان بسیاری از مسائل در خانواده‌ها بسیار با احتیاط انجام می‌شود، در این فیلم تلاش کردم به بعضی از مسائل اعتراض مشروعی داشته باشم.

نادر مقدس، کارگردان «ایستگاه بهشت» در جلسه نقد و بررسی این فیلم گفت: فیلمم را ماورایی و معناگرا نمی‌دانم و با اینکه شخصیت اصلی این فیلم در بخشی از فیلم روح است؛ اما در این بخش‌ها با واقعیت و دنیای واقعی نیز درگیر است و بر اساس قوانین کلاسیک سینما می‌توان بر پایه این شرط فیلمنامه را نوشت.

فیلم های روز دوشنبه

و اما دوشنبه در چهارمین روز نمایش فیلم در سینماهای مختلف فیلم های «مصائب دوشیزه »، «خون بازی»، «پاداش سکوت»، «گناه من »، «توتسی»، «آدم»، «دست‌های خالی»،
«اخراجی‌ها»، «پاپیتال»، «سبیل مردونه»، «اقلیما»، «پابرهنه در بهشت»، «بچه‌های ابدی»، «خدا نزدیک است»، «مخمصه»،«تک درخت‌ها »، «سنگ،کاغذقیچی‌»، «سکته‌»، «نیما یوشیج»، «قلب زیر تیغ»، « طنین کوهستان»، «هر طور که دوست داشته باشی»، «خانه اشباح»، «به پدرسلام کن»، «بابی»، «خیانت»، «پارک وی » و ... روی پرده می‌رود.

کد خبر 14930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز