گروه ادب و هنر: بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر که با حضور برخی سینماگران نامی نوید روزهای گرمی را در بهمن ماه می‌داد، در حالی افتتاح شد که از همان شب اول همراه با شوک بود: سنتوری کنار گذاشته شد.

گرچه اطلاعیه رسمی دبیرخانه جشنواره تا آخرین لحظات آماده شدن صفحه به دستمان نرسید اما برنامه‌ جشنواره‌ فیلم فجر در حالی منتشر شد که فیلم «سنتوری» داریوش مهرجویی در جدول قرار نگرفته است.

در این جدول چند جای خالی دیگر هم هست که با این عنوان مشخص شده‌اند «متعاقباً اعلام می‌شود» ظاهراً دو فیلم روز سوم به کارگردانی محمد حسین لطیفی و رئیس مسعود کیمیایی قرار بوده جاهای خالی را پر کنند اما حالا مقرر شده مشروط به آماده شدن در جدول قرار بگیرند آن هم از تاریخ 17 بهمن ماه به بعد. 

همچنین طبق آخرین اخبار فیلم سینمایی پاداش سکوت به جشنواره‌ فیلم فجر می‌رسد. این اتفاق به دلیل عدم هماهنگی بین سیستم فنی ایران با ترکیه و آلمان، مربوط به صدا و تصویر ده دقیقه‌ پایانی فیلم (تصاویر مربوط به زیر آب) است که با یکدیگر هماهنگ نیست و هم‌اکنون عوامل فیلم در استودیو مشغول کار بر روی این بخش هستند و طبق اعلام روابط عمومی فیلم: عوامل امیدوار هستند فیلم 15 بهمن ماه به جشنواره برسد. 

مازیار میری کارگردان و پرویز پرستویی، رضا کیانیان، جعفر والی، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، مهدی صفوی بازیگران این فیلم هستند.

در عین حال با خلوت شدن بخش مسابقه، ابوالقاسم طالبی با «دست‌های خالی» به بخش رقابتی جشنواره‌ فیلم فجر آمد. در «دست‌های خالی» علاوه بر خسرو شکیبایی، بازیگرانی چون فاطمه گودرزی، مریلا زارعی، اصغر تقی‌زاده، زهرا داود نژاد و مسعود رایگان به ایفای نقش می‌پردازند. 

این در حالی است که سیامک شایقی پس از پذیرفته نشدن «آینه» در بخش مسابقه از حضور در جشنواره انصراف داد. شایقی فرم حضور در جشنواره را برای فیلم «آینه»  پرکرده بود اما پس از اطلاع از انتخاب این فیلم برای شرکت در بخش فیلم‌های مهمان به اعتراض به این تصمیم از حضور در جشنواره فجر انصراف داد و فیلمش را از بخش مهمان جشنواره خارج کرد. «آینه» محصول سیما فیلم است.

افتتاحیه متفاوت

با تمام این احوال افتتاحیه یا به تعبیر مسئولان برگزاری جشنواره، «مراسم سلحشوران عاشورایی» بعدازظهر پنجشنبه با حدود یک ربع تأخیر با حضور حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رضا جعفری جلوه معاون سینمایی ارشاد، علیرضا رضاداد مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، امیر رضا خادم نماینده مجلس شورای اسلامی و... در تالار وحدت برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن مجید، کلیپی به کارگردانی رضا میرکریمی  از مراسم حج با عنوان «گفت‌وگو» به همراه بخش‌هایی از موسیقی «خیلی دور خیلی نزدیک» ساخته محمدرضا علیقلی پخش شد و پس از آن تصاویری از دیدار کارگردانان با رهبری به نمایش درآمد.

پخش کلیپی درباره نظرات افرادی نظیر حسین صفارهرندی، محمدرضا جعفری جلوه، ابراهیم حاتمی کیا، جمال شورجه، حسین محجوب، جهانگیر الماسی، جواد شمقدری، جمشید مشایخی، علی معلم، لادن مستوفی، محمد مهدی عسگرپور، محمد علی نجفی، علیرضا شجاع نوری و ... درباره واقعه عاشورا از بخش دیگر مراسم بود.

مصطفی موسوی که اجرای مراسم را هم بر عهده داشت، در ادامه مراسم شروع به مقتل خوانی کرد و بعد کلیپ «همیشه عاشورا» به کارگردانی حمید بهمنی پخش شد. علی عمرانی قطعه نمایشی شبیه‌خوانی شمرکشی را به کارگردانی محمد رحمانیان به همراه اجرای موسیقی زنده اجرا کرد.

رحمانیان هم که در گوشه‌ای از سالن نزدیک به صحنه ایستاده بود با دادن پاسخ به برخی از سؤالات شبیه‌خوان با او همراهی می‌کرد. همزمان با اجرای این نمایش تصاویری از حضور عمرانی در سطح شهر هم پخش می‌شد.

بخش دوم کلیپ مربوط به هنرمندان و خواندن یک بیت شعر درباره عاشورا اختصاص داشت، علیرضا رئیسیان، داوود میرباقری، مجتبی راعی، حسین پاک نیت و... از جمله دیگر هنرمندانی بودند که در این کلیپ حضور داشتند. حسین صفار هرندی در این کلیپ از هنرمندان خواست واقعه عاشورا را در حد توان خود به تصویر کشند.

مهتاب نصیرپور بازیگر قطعه نمایشی دوم بود که مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت. داستان این نمایش درباره جانباز شیمیایی علاقه‌مند به سینما بود که در روز عاشورا به شهادت رسیده و همسرش (مهتاب نصیر پور) داستان چگونگی مجروح شدن و زندگی و شهادت او را تعریف می‌کرد.

شروع این نمایش با پخش تصاویری از حضور همسر این جانباز در روز عاشورا در کنار درهای بسته سینماها همراه بود. کلیپ سینما و محرم در ادامه مراسم پخش شد. در این کلیپ، تصاویری از فیلم‌های هامون، قدمگاه، روز واقعه، از کرخه تا راین،  مسافر  ری،  آژانس شیشه‌ای،  پرواز در شب و... پخش شد.

اجرای حرکات موزون با موضوع عزاداری،  سینه‌زنی و زنجیرزنی ادامه دهنده مراسم بود که این بخش هم مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

در بخش بعدی، قرار بود بیانیه دبیر جشنوار ه که از قبل ضبط شده بود، پخش شود که به دلیل بروز مشکل فنی پخش آن میسر نشد و رضاداد به ناچار روی صحنه آمد و با عرض تسلیت مراسم عزاداری گفت: امیدوارم این جشنواره پر از برکت برای سینمای ایران باشد و از خداوند می‌خواهم سینمای ایران را حسینی نگه دارد و سایه و کلام حسین ع را بر سر سینماگران مستدام بدارد. موسوی بخش دوم مقتل خوانی را اجرا کرد و در پایان مراسم، عزاداری با حضور نوازندگان دمام، و عزاداران و نوحه خوان جنوبی به اجرا درآمد.

100 سکه برای بهترین تماشاگران

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام  کرده در طول برگزاری جشنواره، تماشاگران سینماهای مردمی این رویداد می‌توانند با واریز کردن ته بلیت‌های خود با ذکر مشخصات و شماره تماس به صندوق‌هایی که به همین منظور در سینماهای جشنواره تعبیه شده در این قرعه‌کشی شرکت کنند.

بر پایه این گزارش، در پایان جشنواره با جمع‌آوری این برگه‌ها از میان آنها قرعه کشی صورت می‌گیرد و 100 سکه به برگزیدگان اهدا می‌شود. سینماهای مردمی جشنواره عبارتند از: آستارا، آفریقا، فرهنگ، استقلال، سپیده، ‌عصر جدید، سروش، ‌اریکه ایرانیان، موزه سینما، مجموعه فرهنگی آسمان، حافظ و رودکی.

15 فیلم در روز اول

15 فیلم بلند سینمایی ایرانی در اولین روز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به روی پرده رفت. به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر این آثار روز جمعه سیزدهم بهمن ماه در سینماهای نمایش دهنده آثار جشنواره به نمایش در آمد.

براساس این گزارش «سینه سرخ» ساخته پرویز شیخ طادی، «خون بازی» ساخته رخشان بنی اعتماد، «تک درختها» ساخته سعید ابراهیمی فر، «مصائب دوشیزه» ساخته مسعود اطیابی، «اتوبوس شب» از کیومرث پوراحمد، «پابرهنه در بهشت» از بهرام توکلی، «مینای شهر خاموش» از امیرشهاب رضویان، «آدم» از عبدالرضا کاهانی، «آفتاب بر همه یکسان می‌تابد» از عباس رافعی، «مثل یک قصه» از خسرو سینایی، «قفل ساز» از غلامرضا رمضانی، «بازهم سیب داری» از بایرام فضلی، «سبیل مردونه» از جواد اردکانی، «گوشواره» از وحید موساییان و «پارک وی» از فریدون جیرانی به روی پرده رفتند.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 14744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز