پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

الهام اناری: چند ماه پیش وقتی از فیلم‌های شاخص حاضر در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر صحبت به میان می‌آمد، همه از« تردید» واروژ کریم مسیحی، «دعوت»حاتمی‌‌‌‌کیا، «لاک پشت‌ها»ی ابوالحسن داوودی، « فرزند صبح» بهروز افخمی، «سه زن» منیژه حکمت و «هفت و پنج دقیقه» محمد مهدی عسگر‌پور به‌عنوان آثار شاخصی که به جشنواره رونق خواهند داد، نام می‌بردند.

آن روزها می‌گفتند «فرزند صبح» روزهای پایانی فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد، «سه زن» در اواخر مراحل فنی قرار دارد، «تردید» با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حتما به جشنواره خواهد رسید و «دعوت» هم به گفته تهیه کننده‌اش قرار بود اولین نمایشش در فجر بیست و ششم باشد، همچنان که انتظار می‌رفت «لاک پشت‌ها» و «هفت و پنج دقیقه»، پس از طی کردن یک پروسه طولانی پیش تولید به موقع جلوی دوربین بروند و تا زمان برگزاری جشنواره آماده نمایش شوند.

امروز اما، که کمتر از یک ماه تا آغاز جشنواره باقی مانده، این فیلم‌ها، شاخص‌ترین آثاری‌‌  هستند که قطعا در مهم‌ترین رویداد سینمایی سال به نمایش در نخواهند آمد.

تردید

واروژ کریم مسیحی 17سال پیش با اولین ساخته‌اش پرده آخر به نهمین جشنواره فیلم فجر آمد و تقریباً همه سیمرغ‌ها را از آن خود کرد.

فیلم کریم مسیحی هیچ شباهتی به اولین ساخته یک فیلمساز نداشت و انگار کارگردانی کهنه کار پشت دوربین ایستاده بود. در تمام این سال‌ها، خبرهای مختلفی درباره دومین فیلم کریم مسیحی در رسانه‌ها منتشر شد ولی عملا واروژ به جای اینکه فیلم دومش را بسازد، به تدوین فیلم‌های دیگران پرداخت.

زمستان پارسال اما خبر آمد که کریم مسیحی عزمش را جزم کرده تا تردید را جلوی دوربین ببرد؛ فیلمی پر‌بازیگر و دشوار که به گفته تهیه‌کننده‌اش قراربود با برنامه‌ریزی دقیق به جشنواره بیست و ششم برسد.

برنامه‌ریزی که تنها نکته پیش‌بینی نشده‌اش، بیماری ناگهانی کارگردان بود. فیلمبرداری تازه آغاز شده بود که بیماری امان کریم مسیحی را برید، چنان‌که چاره‌ای جز توقف تولید نبود. سازندگان« تردید» همچنان به ادامه کار امیدوارند اما این نکته قطعی است که «تردید» به جشنواره بیست و ششم نخواهد رسید؛ فیلمی که با حضور محمدرضا فروتن، بهرام رادان، ترانه علیدوستی، جمشید مشایخی، جمشید هاشم پور و... از پر بازیگر‌ترین کارهای سال‌های اخیر است. ‌

دعوت

«دعوت» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا هم قبل از اینکه کلید بخورد پر‌حاشیه شد. ابتدا شنیده می‌شد حاتمی‌کیا قصد دارد از بسیاری‌  هنرپیشه‌های مطرح سینمای ایران برای ساخت این فیلم اپیزودیک دعوت به عمل آورد و در نهایت این فیلم در صبح روز عید غدیر در شمال‌تهران کلید خورد و در اولین سکانس فیلم، ثریا قاسمی، محمدرضا فروتن و سحر جعفری جوزانی جلوی دوربین رفتند.

حاتمی‌کیا در «دعوت» داستان چند خانواده متفاوت را که با بحرانی مشابه روبه‌رو می‌شوند به تصویر می‌کشد.

در نهایت هم محمدرضا فروتن، مهناز افشار، مریلا زارعی، ثریا قاسمی، سحر جعفری جوزانی، لیلا اوتادی درفهرست بازیگران جدیدترین ساخته حاتمی‌‌‌کیا قرار گرفتند. اما آنچه مسلم است این فیلم هم نمی‌تواند به جشنواره امسال برسد، در حالی که به رنگ ارغوان حاتمی‌کیا نیز همچنان پخش نشده مانده است.

فرزند صبح

یکی دیگر از طرح‌هایی که امید می‌رفت به جشنواره امسال برسد« فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی بود. این فیلم از چند منظر حائز اهمیت بود که مهم‌ترین آن موضوع فیلم یعنی تصویر کردن داستان زندگی امام خمینی (ره) بود.

در حال حاضر پس از پایان یافتن فیلمبرداری« فرزند صبح» که آن هم زمان زیادی برد، طی مراحل فنی این فیلم به کندی صورت می‌گیرد و به پیش‌بینی تهیه‌کننده فرزند صبح تا5 ماه دیگر آماده نمایش می‌شود.

این فیلم هم اکنون در اولین مراحل تدوین قرار دارد و باید تمام راش‌‌های موجود ابتدا تبدیل شود تا روی فرمت دیجیتال تدوین صورت بگیرد که هم اکنون این کار  در حال انجام است. ولی به علت زیاد بودن راش‌ها این مرحله طول می‌کشد.

با احتساب تمام مراحل فنی ( تدوین، میکس صدا، ساخت موسیقی و...) تخمین زده می‌شود که حدود 5 ماه دیگر این فیلم آماده نمایش شود. همچنین خبرهایی از همکاری یک آهنگساز خارجی در این طرح به گوش می‌رسید که تهیه‌کننده این فیلم می‌گوید: ما بین 3 آهنگساز در تردید هستیم و البته هنوز اصل موضوع انتخاب آهنگساز خارجی محل مناقشه است.

چون آهنگسازان مجرب و بسیار خوبی که کاملا آشنا به فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند در ایران داریم ولی حقیقت موضوع این است که مدتها‌ست آهنگ جدید و ماندگاری در عرصه موسیقی فیلم خلق نشده است.هدیه‌تهرانی، آتیلا پسیانی، عبدالرضا اکبری، الیکا عبدالرزاقی، محمدرضا شریفی‌نیا، هادی حیدری، سحر دولتشاهی و آرمان ایران‌پور بازیگران «فرزند صبح» هستند.

هفت ‌و ‌پنج دقیقه

فیلمبرداری سومین فیلم محمد مهدی عسگر‌‌‌‌‌پور با نام هفت‌و پنج دقیقه از 28 آبان ماه در لیون فرانسه آغاز شده است و بازیگران فرانسوی آن جلوی دوربین رفته‌اند.

هفت‌وپنج دقیقه مضمونی اجتماعی دارد و براساس فیلمنامه‌ای از فرهاد توحیدی ماجرای زندگی زن و مردی ‌ را روایت می‌کند که وجه مشترکشان مهاجر بودنشان است و براساس اتفاقاتی که رخ می‌دهد به دو راهی مرگ و زندگی می‌رسند.

رضا کیانیان نیز از 26 آذر به فرانسه سفر کرد تا به ایفای نقش در این فیلم بپردازد و در شرایطی که شنیده می‌شد کیانیان تنها بازیگر ایرانی این طرح است، در حالی که بیش از
 50 درصد از فیلمبرداری طرح هفت‌و‌پنج دقیقه به پایان رسیده بود، رضا عطاران نیز در فرانسه جلوی دوربین رفت.

قرار بود تدوین هفت‌و‌پنج دقیقه همزمان با فیلمبرداری کار انجام شود ولی از آنجا که فیلم دیگر شانسی برای حضور در جشنواره ندارد، مونتاژ به پایان فیلمبرداری موکول شد. چند روز پیش فیلمبرداری تازه‌ترین ساخته محمد ‌مهدی عسگر‌پور در لیون فرانسه‌ به پایان رسید.

سه زن

در میان فیلم‌های غایب در جشنواره امسال، «سه زن» تنها فیلمی است که با وجود آن که آماده نمایش شده در این فستیوال حضور نخواهد یافت.

در واقع حکمت قصد دارد فیلمش را هر چه زودتر به اکران عمومی درآورد. کارگردان فیلم سینمایی«سه زن» از تمایل خود برای اکران نوروزی این فیلم در سینماها و حضور نیافتن آن در جشنواره فجر امسال خبر داده است.

منیژه حکمت که اخیرا فیلم سینمایی« سه زن» را برای دریافت پروانه نمایش به اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد ارائه کرده‌ قصد دارد بعد از گرفتن مجوز آن را عید نوروز به اکران عمومی در‌بیاورد.

3 زن دومین فیلم حکمت پس از زندان زنان است که نیکی کریمی، رضا کیانیان، پگاه آهنگرانی، بابک حمیدیان، مریم بوبانی، ستاره و آتیلا پسیانی در آن بازی کرده‌اند.

فیلم روایتگر قصه 3نسل از زنان جامعه است که یکدیگر را گم کرده و در جست‌وجو برای یافتن پیوندهای گمشده میان حال و آینده، همدیگر را بازمی‌یابند.

لاک پشت‌ها

لاک پشت‌ها، جدیدترین ساخته ابوالحسن داوودی نیز که در چند فاز تولید می‌شود همچنان در مرحله فیلمبرداری به سر می‌برد. لاک پشت‌ها مضمونی اجتماعی دارد و بر اساس فیلمنامه فرید مصطفوی ساخته می‌شود.

این فیلم در چند فاز مختلف و با حضور بازیگران ایرانی و خارجی در کشورهای آلمان و فرانسه و ایران فیلمبرداری می‌شود.

فیلمبرداری فاز اول طرح سینمایی لاک پشت‌ها در 2مرحله،اواسط فروردین و اواخر خرداد‌ماه در جزیره قشم به انجام رسید که در این مرحله تصاویر مربوط به تخمگذاری و حرکت دسته جمعی لاک پشت‌ها ضبط شد.

فاز دوم فیلمبرداری نیز از ‌۲۵‌ آذر‌ماه آغاز شده است. داوودی پیش از این از حضور عزت‌الله انتظامی در این فیلم خبر داده و عنوان کرد که بهرام رادان و گلشیفته فراهانی نیز گزینه‌های احتمالی برای بازی در لاک پشت‌ها هستند.

کد خبر 41290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز