دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

الهام اناری: در فاصله یک ماه مانده تا آغاز بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، به تدریج ترکیب فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی مشخص می‌شود.

«فرزندان انسان» و «1408» از جمله فیلم‌هایی هستند که نمایش آنها در جشنواره بیست و ششم قطعی به‌نظر می‌رسد.

فرزندان انسان ساخته ستایش شده آلفونسو کوآرون، تاکنون در جشنواره‌های زیادی موفق به دریافت جایزه شده است. ماجراهای این فیلم در سال 2027 می‌گذرد؛دورانی که دنیا در تروریسم غرق شده و سال‌هاست که فرزندی به دنیا نیامده است.اوئن ویلسون، جولین مور، دنی هیوستن و مایکل کین از جمله بازیگران این فیلم هستند.

1408 نیز اثری در ژانر وحشت است که جان کیوزاک و ساموئل ال جکسون نقش‌های اصلی‌اش را بازی کرده‌اند.این فیلم که توسط مایکل هافستروم کارگردانی شده است، اقتباسی از یکی از داستان‌های استفن کینگ است.همچنین برخی رسانه‌ها از احتمال حضور چند درام ضد جنگ هالیوودی در جشنواره امسال خبر داده‌اند.

علیه جنگ

در حالی که هیئت انتخاب فیلم‌های بخش سینمای جهان جشنواره بیست و ششم فجر، به کار خود ادامه می‌دهد، گفته می‌شود فیلم‌هایی چون «در دره الاه»، « قابل انتشار» و «سیکو» در جشنواره امسال به نمایش در خواهند آمد.فصل مشترک تمام این فیلم‌ها، رویکرد انتقادی نسبت به سیاست‌های دولت آمریکاست. «در دره الاه» توسط پل هگیس کارگردانی شده که دو سال پیش برای فیلم «تصادف» اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص داد.

هگیس در این فیلم که بازیگران اصلی‌اش تامی لی جونز، سوزان ساراندون و چارلیز ترون هستند، ماجرای جست‌وجوی یک خانواده آمریکایی را روایت می‌کند که به‌دنبال فرزندشان هستند که پس از بازگشت از آمریکا گم شده است.

«قابل انتشار» توسط برایان دی پالما، کارگردان کهنه کار و صاحب سبک آمریکایی ساخته شده است و در آن ماجرایی تراژیک از فجایع سربازان آمریکایی در عراق، روایت شده است.
«سیکو» هم آخرین مستند مایکل مور فیلمساز جنجالی آمریکایی است که در آن نظام پزشکی آمریکا زیر سؤال رفته است.

همچنین گفته می‌شود که « این یک دنیای آزاد است» ساخته کن لوچ هم در جشنواره بیست و ششم به نمایش در می‌آید. کن لوچ کارگردان چپ‌گرای انگلیسی، از جمله فیلم سازانی است که جشنواره فجر در دوره‌های گذشته به مرور آثارشان پرداخته است.

بازبینی بیش‌از هزار فیلم

هیئت انتخاب بخش سینمای جهان بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از اول آذر ماه سال‌جاری فعالیت خود را آغاز و بازبینی آثار همچنان ادامه دارد.

امیر اسفندیاری، جمال امید، سیاوش صلواتیان، محمد سعید قائنی نجفی و محمدرضا مختاری اعضای هیات انتخاب بخش سینمای جهان هستند که از سوی دبیر جشنواره انتخاب شده‌اند.

فعالیت‌های مربوط به شناسایی فیلم‌های مناسب جشنواره فیلم فجر از پایان جشنواره بیست و پنجم آغاز شد و هم اکنون هیات انتخاب، مشغول بررسی فیلم‌های شناسایی شده هستند و از اول آذر ماه مرحله نهایی گزینش آثار آغاز شده است.

هیات انتخاب بخش سینمای جهان، فیلم‌های بلند و کوتاه بخش‌های رقابتی «جام جهان‌نما- مسابقه سینمای جهان»، «در جست و جوی حقیقت– مسابقه سینمای معناگرا» و «جلوه گاه شرق- مسابقه سینمای آسیا» و بخش‌های غیررقابتی جشنواره را از میان یک هزار و 77 عنوان فیلم بلند، 363عنوان فیلم کوتاه داستانی، 171 عنوان مستند بلند و 24 عنوان مستند کوتاه انتخاب می‌کنند.

پیش از این دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره، از شناسایی و بررسی اطلاعات‌ اولیه ۳ هزار و ۹۸۶ فیلم خارجی از ۱۰۴ کشور برای حضور در بخش سینمای جهان خبر داده بود.پس از بررسی اولیه، یک هزار و ۶۳۵ عنوان فیلم از ۹۶ کشور برای حضور در جشنواره فیلم فجر مناسب ارزیابی شد.

این آثار شامل هزار و ۷۷ فیلم بلند، ۳۶۳ فیلم کوتاه داستانی، ۱۷۱ مستند بلند و ۲۴ مستند کوتاه می‌شود.از آثار فیلمسازان ۳۷ کشور اروپایی، ۲۷ کشور آسیایی، ۱۵ کشور آفریقایی، ۱۵ کشور از قاره آمریکا و دو کشور از اقیانوسیه هستند. فیلم‌هایی از آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، روسیه، لهستان، یونان، کره جنوبی، ژاپن، چین، استرالیا، آرژانتین، آمریکا، برزیل، آفریقای جنوبی، الجزایر و مصر برای جشنواره شناسایی شده‌اند.

کد خبر 40594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز