شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دوشنبه 22 بهمن پرونده جشنواره 26 فیلم فجر هم بسته می‌شود و 20 سیمرغ بزرگ این جشنواره، بر شانه‌های برگزیدگان خوش‌اقبال امسال می‌نشینند.

مراسم اختتامیه از ساعت 16:30 در تالار بزرگ کشور برگزار می‌شود و سیمرغ‌های بخش «سودای سیمرغ: مسابقه سینمای ایران» که تقریبا همه جشنواره را زیر سایه خود دارند، سرانجام به مقصد می‌رسند.

در بخش مسابقه سینمای ایران علاوه بر سیمرغ جایزه ویژه نگاه ملی، ۱۵ سیمرغ دیگر در 2 گروه به برگزیدگان اهدا می‌شود که گروه اول سیمرغ‌ها را برگزیدگان 5 بخش بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر نقش اول زن و بازیگر نقش اول مرد از آن خود می‌کنند.

در گروه دوم جوایز سودای سیمرغ، ۱۰ سیمرغ بلورین در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، تدوین، موسیقی متن، بازیگر نقش مکمل زن، بازیگر نقش مکمل مرد، طراحی صدا، طراحی صحنه و لباس، جلوه‌های ویژه و چهره‌پردازی به کسانی اعطا می‌شود که آثارشان زمینه پیشرفت و ارتقاء در حوزه تخصصی آنها را فراهم کرده باشد.

چهار سیمرغ دیگر بخش سینمای ایران نیز برای برگزیدگان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، فیلم‌های مستند بلند، مستند کوتاه و فیلم داستانی کوتاه در نظر گرفته شده است که سیمرغ تماشاگران همواره اهمیت ویژه‌ای دارد.

امسال، تا روز گذشته و بر اساس آمار ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران فجر ‌٢٦، کمال تبریزی در صدر است و احتمالا سیمرغ را می‌گیرد، هرچند که مجیدی هم ناگهان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

همیشه پای یک زن در میان است ساخته کمال تبریزی ‌٧٣/٩٨ درصد آرا را کسب کرده است و آواز گنجشک‌ها ساخته مجید مجیدی نیز با ‌٦٢/٧٢ درصد آرا در جایگاه بعدی است.

پس از این 2، کنعان ساخته مانی حقیقی با ‌٦٢/6٦ درصد آرا، به همین سادگی ساخته سیدرضا میرکریمی با ‌٥١/٥٤ درصد آرا، باد در علفزار می‌پیچد ساخته خسرو معصومی با ‌٥٠/٥ درصد آرا، فرزند خاک ساخته محمد علی آهنگر با ‌٤٧/٤٨ درصد آرا و حس پنهان ساخته مصطفی رزاق کریمی با ‌٤٦/٨٥ درصد آرا فیلم‌های برگزیده مردمی هستند، اما برای نشستن سیمرغ، هنوز باید منتظر باشیم.

علاوه بر سیمرغ

امسال هم مثل سال‌های گذشته، علاوه بر سیمرغ، جوایز دیگری نیز در انتظار برگزیدگان است. جوایزی که از سازمان نظام پزشکی تا شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، به فیلم‌های مورد نظر خود خواهند داد.

جالب این‌که داوران معرفی شده از سوی دبیرخانه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فیلم‌های بخش «تجلی اراده ملی» را ارزیابی می‌کنند تا آشنایی و پرداختن فیلم‌سازان به موضوع ایثار و شهادت را کشف و حمایت کنند.

مفهوم ایثار و جلوه‌های آن، ارتباط ایثارگری با فرهنگ دینی و شهادت به‌عنوان عالی‌ترین مرتبه ایثار و ترویج فرهنگ امید، نشاط و خودباوری در جامعه از شاخص‌های داوری داوران بخش تجلی اراده ملی این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بوده است.

مریم پوریامین، هوشنگ توکلی و محمد احمد‌زاده حشمتی، داوران این شورایند که بر اساس رای‌شان، به فیلم‌های برگزیده بخش تجلی اراده ملی، جوایز ویژه‌ای اهدا خواهد شد.

توزیع 50 هزار فیلم

اما همزمان با پایان جشنواره 26، بیش از 50هزار نسخه فیلم سینمایی ایرانی در راهپیمایی 22 بهمن در تهران توزیع می‌شود.

این فیلم‌ها از جمله محصولات مؤسسه رسانه‌های تصویری معاونت امور سینمایی ارشاد است که در قالب سی دی و وی اچ اس در مراسم راهپیمایی توزیع خواهند شد.

فیلم‌های مزرعه پدری، اشک سرما، عاشقان حضور، در مسیر تندباد، شکوه بازگشت، مجنون، تماس، رانده‌شده، عبور از غبار، بازگشت قهرمان، شب دهم، ساوالان و ... از جمله این فیلم‌ها خواهند بود.

کد خبر 43876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز