دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

کامران محمدی: هرچه روز سه‌شنبه 16 بهمن بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر در بی‌خبری و آرامش کارش را ادامه می‌دهد، چهارشنبه پر از اتفاقات تازه و خبرهای جالب است که در این میان، آغاز رقابت فیلم‌های ایرانی، از همه بیشتر به چشم‌ می‌آید.

علاوه بر این، دو اتفاق که قرار بود دوشنبه و سه شنبه رخ دهد، به چهارشنبه موکول شده و اگر باز به روز دیگری محول نشود، ان‌شاءالله هم سینما آزادی تجلی‌گاه اراده ملی ما خواهد شد و  هم مشهدی‌ها به جمع طرفداران ایستاده در صف جشنواره اضافه می‌شوند.

خبر دوم: مشهدی‌ها

آن طور که گفته می‌شد، قرار بود از روز 15 بهمن، جشنواره فیلم فجر در مشهد هم آغاز شود، اما این اتفاق نیفتاد و قرار شد با دو روز تأخیر، یعنی چهارشنبه نمایش فیلم‌های جشنواره، همزمان با تهران در مشهد هم صورت گیرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر در مشهد درباره علت این تأخیر به ایسنا می‌گوید: «در جشنواره فیلم فجر مشهد تنها فیلم‌های ایرانی بخش مسابقه و خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند و طبق جدول جشنواره،  اکران آثار ایرانی از 17 بهمن ماه آغاز می‌شود. بنابراین جشنواره مشهد هم همزمان با تهران از 17 بهمن ماه برگزار می‌شود.»

به گفته حسین مسگرانی، اختتامیه مشهد 23 بهمن یعنی با یک روز تأخیر نسبت به تهران،  برگزار خواهد شد و در این 5 روز 22 فیلم در 3 سالن سینما سیمرغ این شهر به نمایش درمی‌آیند.

با این وصف در جشنواره امسال، 4 اختتامیه خواهیم داشت که اولی مربوط به بخش بین‌الملل است و چهارشنبه برگزار می‌شود.

دومی در واقع اختتامیه اصلی است و دوشنبه، ۲۲ بهمن برای تقسیم سیمرغ‌های مسابقه سینمای ایران برپا خواهد شد.

سومی اختتامیه مشهدی‌هاست و اختتامیه چهارم هم چهارشنبه، ۲۴ بهمن به مراسم بخش تجلی اراده ملی اختصاص دارد.

خبر اول: اراده ملی

اما امسال از ابتدا تجلی اراده ملی‌مان به افتتاح سینما آزادی موکول شد و سینما آزادی هم که قرار بود 16 بهمن به جمع سینماهای جشنواره بپیوندد،  دست کم برای این‌که همه راه‌ها به هفدهم ختم شود، چهارشنبه کارش را آغاز می‌کند.

جالب این‌که تجلی اراده ملی، در واقع بخش جدایی از مسابقه فیلم‌های ایرانی نیست.

بلکه بیشتر نوعی داوری است که در آن برخی سازمان‌های دولتی نقش اصلی را ایفا می‌کنند و به فیلم‌ها از این نظر امتیاز می‌دهند: قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و ترابری، دفترهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بانوان ارشاد، شرکت توانیر، سازمان نظام پزشکی، فراکسیون ایرانیان خارج از کشور مجلس، سازمان امور مالیاتی، جشنواره روستا، بنیاد شهید، ستاد امر به معروف، مدیریت هنری ارتش، هلال احمر، مؤسسه تصویر شهر، مجمع کانون‌های فیلم و عکس دانشجویان، شورای فرهنگ عمومی، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، مجمع هنرمندان خراسان و نهاد کتابخانه‌های عمومی.

خبر اصلی: شکارچیان سیمرغ

اگر اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد،  نیمه مهم‌تر جشنواره که تقریبا همه منتظرش هستند،  آغاز خواهد شد. یعنی همان بخشی که قرار است، فیلم‌های ایرانی، در 5 بخش اصلی با هم رقابت کنند: کوتاه داستانی، مستند نیمه‌بلند و کوتاه،  مستند بلند، فیلم‌های اول و داستانی بلند که این آخری همان قسمتی است که بدنه اصلی جشنواره را شکل می‌دهد و سیمرغ‌هایش بیش از 30 مرغ می‌ارزند. البته این تمام بخش رقابتی جشنواره نیست.

مسابقه سینمای معناگرا،  مسابقه سینمای آسیا و مسابقه سینمای بین‌الملل هم هست که اهمیت‌شان باز هم کمتر است.

امسال که عملاً همه چیز جشنواره به 2 قسمت تقسیم شده است،  نمایش فیلم‌های ایرانی حاضر در بخش مسابقه،  5 روز دیرتر شروع می‌شود (هرچند که 8 فیلم از 24 فیلم ایرانی در بخش بین‌الملل هم حاضر بوده‌اند) بنابراین می‌توان انتظار داشت که ناهماهنگی‌ها و کارهای دقیقه نودی سال‌های قبل از فردا که 7 سینما نمایش این فیلم‌ها را آغاز می‌کنند، کمتر رخ دهد.

با این‌ حال ظاهرا هنوز برخی از فیلم‌ها حاضر نیستند و آخرین مراحل آماده‌سازی را سپری می‌کنند. ازجمله ستایش، انعکاس، استشهادی برای خدا و شب که کارشان به دقیقه 90 کشیده شده است.

سایر فیلم‌های بخش مسابقه فیلم‌های سینمایی از این قرارند: باد در علفزار می‌پیچد، به همین سادگی، در میان ابرها، دیوار، شب، آتش سبز، آواز گنجشک‌ها، آن مرد آمد،  استشهادی برای خدا، احضار شدگان، انعکاس، جعبه موسیقی، خاک آشنا، خواب زمستانی، ستایش، سهم گمشده، تولدی دیگر، حس پنهان، کنعان، هامون و دریا، همیشه پای یک زن در میان است، محیا، پرچم‌های قلعه کاوه و فرزند خاک(تلخ عین عسل).

جالب این‌که علاوه بر 4 فیلم یاد شده،  تا این‌جا آواز گنجشک‌ها به علت حضور در جشنواره برلین و به درخواست آن‌ها از بخش رقابتی کنار گذاشته شده است، فرزند خاک که قرار بود دیشب در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآید،  آماده نبود و... بهتر است تا فردا صبر کنیم.

کد خبر 43472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز