یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش آمریکا در تلاش برای مقابله با ناآرامی‌ها در عراق تصمیم دارد نیروهای محلی سنی در این کشور را به خدمت بگیرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ نیویورک تایمزبا افشای این خبر نوشت: ‌این طرح برخی بدگمانی‌ها را در میان مقامات دولت شیعه‌ی عراق که بیم آن دارند چنین برنامه‌ای موجب افزایش هر چه بیشتر درگیری‌های فرقه‌ای شود، برانگیخته است.

ارتش آمریکا اعلام داشته که تجهیز نیروهای جدید را دست کم در مقطع کنونی در دست بررسی ندارد اما در برخی مناطق گروه‌های قومی تسلیحات خود را در دست می‌گیرند. شنبه‌ گذشته(20 مرداد) نیروهای محلی تازه به خدمت گرفته شده در منطقه‌ سنی نشین غزالیه در جریان بازدید ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کروکر، سفیر واشنگتن در بغداد از یک مقر فرماندهی در عراق با لباس‌های نظامی جدید و جلیقه‌های ضد گلوله به حالت آماده باش در آمدند.

پترائوس و کروکر به وضوح اعلام داشته‌اند که ایالات متحده طرح استقرار "نیروهای پاسدار" را طرحی جدید در راستای بهبود اوضاع امنیتی داخل عراق ارزیابی می‌کند.

اقدامات اخیر کما بیش مبتنی بر موفقیت‌ها و دستاوردهایی است که آمریکا در استان الانبار کسب کرده است. ژنرال پترائوس در گفت‌وگو با خبرنگاران در یک فروشگاه در نزدیکی غزالیه گفت‌ که آمریکا در تلاش است تا نیروهای پاسدار را در مناطقی که نیروهای قومی و محلی به اندازه‌ کافی قوی نیستند به خدمت گیرد.

این در حالیست که برخی از شبه نظامیان کنونی در عراق به مقتدی صدر، روحانی شیعه در این کشور وفادارند و برخی دیگر نیز به گروه‌های شیعه وابسته می‌باشند. به موازات این تحریکات برخی گروه‌های سنی بیش از پیش تجهیز شده و عده‌ی زیادی از گروه‌های تبهکار سلاح‌هایی را از این راه بدست آورده‌اند.

نیروهای محافظ هم‌چنین طبیعتا به عنوان اهدافی برای شبه نظامیان شیعه به شمار خواهند رفت و همزمان با تلاشهایشان جهت سرکوب خشونت‌ها این انتظار می‌رود که بر میزان درگیری‌ها و خشونت‌ها افزوده شود.

ژنرال پترائوس در پاسخ به این پرسش که آیا به عقیدهی وی برنامه‌ی استقرار نیروهای پاسدار باید در کلیه‌ مناطق عراق اجرا شود و آیا اساسا می‌تواند موجب بهبود اوضاع امنیتی شود؟ گفت: بله. بله. وی در عین حال گفت که این اقدامات باید برای تک تک مناطق اجرا شود.

اگر چه چنین طرح‌ها و برنامه‌هایی می‌تواند نشانگر بی‌اعتمادی به نیروهای پلیس عراق باشد اما ژنرال پترائوس اعلام کرد که حتی اعضای عالی‌رتبه‌ دولت عراق از جمله نوری کمال المالکی، نخست وزیر این کشور از این طرح حمایت کرده‌اند.

در همین حال صفا الشیخ، معاون مشاور امنیت ملی عراق و عضو شورای آشتی اظهار داشت که دولت عراق در زمان آغاز این طرح به طور فعال درگیر آن نبوده، لذا دولت در حال حاضر نسبت به تداوم آن اختلاف نظر دارد. برخی بر این باورند که این نیروها، سنی‌ها را به لحاظ سلاح تجهیز می‌کنند. وی تصریح کرد آنها معتقدند که طرح مذکور نوعی آمادگی برای جنگی داخلی است.

صفا الشیخ افزود که به همین دلایل نخست وزیر به طور کلی از این برنامه حمایت کرده، اما نسبت به تایید آن اعلام آمادگی نکرده است.

ژنرال پترائوس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که تاکنون به نیروهای محافظ اسلحه و تجهیزات ارایه نشده است، اما قرار است چنان چه مشکلی پیش آید در این رابطه با مقامات آمریکایی و دولت عراق تماس تلفنی برقرار شود.

ژنرال فلاح حسین، از فرماندهان لشگر ششم ارتش عراق گفت که نیروهای پاسدار در غزالیه که شمار آنان به 60 تن می‌رسد، مانند نیروهای امنیتی خصوصی به فعالیت می‌پردازند.

کد خبر 29310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز