چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصمیم نوری‌المالکی برای تغییر کابینه و شایعه جایگزینی ابراهیم جعفری به جای او از جمله مهمترین اخبار مربوط به عراق در محافل خبری عربی است.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن چهارشنبه 13 تیر از تصمیم نوری‌المالکی برای  تشکیل کابینه جدید و تغییرات ریشه‌ای در دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه مذکور، نخست وزیر عراق که در کنفرانس خبری در بغداد سخن می‌گفت، اظهار داشت: دولت جدید عراق را به بر اساس سیاست حزبی یا طوایفی تشکیل نخواهیم داد.

مالکی تصریح کرد: طرح‌هایی را در دست اجرا داریم که به واسطه‌ آنها می‌توانیم جایگزین مناسبی برای پست‌های خالی دولت که از سوی مسوولان مورد نظر ترک شده‌اند، پر کنیم.

نخست وزیر عراق افزود: این تغییرات به آن میزانی است که می‌توان از آن به عنوان تشکیل دولت جدید در عراق یاد کرد. باید این صلاحیت به نخست وزیر یک دولت داده شود که بتواند وزیران کابینه خود را مشخص و انتخاب کند تا در صورت هر کوتاهی پاسخگو باشد.

مالکی هم چنین از احتمال تشکیل ائتلاف جدیدی برای به دست آوردن اکثریت آرا پارلمان عراق خبر داد.

این در حالی است که مریم ریس، مشاور مالکی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الشرق الاوسط -چاپ لندن، از احتمال استعفای دولت مالکی و تشکیل دولتی با ریاست جدید خبر داد.

وی تاکید کرد: دولت جدیدی که قرار است تشکیل شود با ریاست مجدد مالکی نخواهد بود و بر اساس سیاست حزبی و طوایفی نیز وزیران خود را انتخاب نخواهد کرد.
خبرگزاری فارس: منابع نزدیک به ائتلاف واحد عراق از تحرکات در داخل این ائتلاف برای نامزدی ابراهیم الجعفری به جای نوری المالکی نخست وزیر فعلی عراق خبر می‌دهند.
  
در همین حال شبکه الفرات عراق،به نقل از منابع نزدیک به ائتلاف واحد عراق فاش کرد، ابراهیم جعفری در آینده‌ای نزدیک به ریاست دولت عراق باز می‌گردد تا جانشین نوری مالکی نخست وزیر کنونی این کشور شود.

به گزارش فارس،این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت سرنوشت دولت نوری مالکی در دست فهرست العراقیه است که تعدادی از وزارتخانه‌ها را در اختیار دارد و در صورتی که همچون جریان صدر و جبهه التوافق از کابینه خارج شود ،دولت از نظر قانون اساسی سقوط خواهد کرد.

به گفته این منبع، دولت برای ادامه کار و فعالیت باید از حد نصاب 1+50 (نیمی از وزیران به اضافه یک) برخودار باشد.

این منبع تاکید کرد، اقداماتی در داخل ائتلاف برای نامزدی دکتر ابراهیم الجعفری برای جانشینی نخست وزیری عراق جریان دارد.

کد خبر 25799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز