سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلسه سران احزاب عراق با هدف بررسی بحران سیاسی حاکم بر این کشور سه‌شنبه23 مرداد در بغداد برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، علی الدباغ سخنگوی دولت عراق، تاکید کرد که رهبران عراقی در جریان این نشست به بررسی آخرین راه‌کارهای موجود جهت حل بحران سیاسی حاکم بر کشور خواهند پرداخت.

وی هم چنین موضوع بررسی تشکیل جبهه موسوم به جبهه میانه‌رو‌ها، پیامد‌های ناشی از کناره‌ گیری جبهه التوافق العراقیه از دولت و تلاش برای بازگرداندن آنها به دولت را از دیگر موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست دانست.

الدباغ تصریح کرد: در صورت شکست این نشست، دولت اعضای دیگری را جانشین وزرای کنار کشیده از کابینه خواهد کرد.

جلال الدین الصغیر یکی از رهبران فهرست ائتلاف یکپارچه‌ شیعه‌ عراق نیز تاکید کرد که رهبران عراقی در این نشست در خصوص تغییرات در قانون اساسی و اختلاف‌نظرهای موجود بین دولت و جبهه التوافق گفت‌وگو خواهند کرد.

این در حالی است که روز دوشنبه نشست‌های مقدماتی دو جانبه‌ای بین احزاب سیاسی مهم شرکت کننده در نشست امروز برگزار شد.

روزنامه‌ الصباح، چاپ بغداد،  نوشت: نوری المالکی نخست وزیر عراق، در دیدار با مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق، به بررسی مهمترین موضوعات مورد بحث در نشست اصلی رهبران سیاسی عراق پرداخت.

بارزانی هم چنین با جلال طالبانی رییس جمهور عراق و رایان کروکر سفیر آمریکا در بغداد در خصوص آخرین تحولات اوضاع سیاسی عراق گفت‌وگو کرد.

عادل عبدالمهدی معاون رییس جمهور عراق نیز در دیدارهای جداگانه‌ با بارزانی، کروکر و دومینیک اسکویت سفیر انگلیس در بغداد، در خصوص موضوعات مورد بحث در نشست رهبران سیاسی عراق به بحث و تبادل نظر پرداخت.

انتظار می‌رود در نشست امروز بغداد، طالبانی، مالکی، بارزانی، عبدالمهدی و طارق الهاشمی معاون رییس جمهور عراق شرکت کنند.

این در حالی است که عدنان الدلیمی رییس جبهه التوافق العراقیه در تماس تلفنی با روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، تاکید کرد که در صورت دریافت دعوت رسمی تمایل دارد در این نشست شرکت کند.

وی افزود: تاکنون هیچ گونه دعوت رسمی برای مشارکت در این نشست از وی به عمل نیامده است و وی حتی اطلاعی از زمان برگزاری آن ندارد.

الدلیمی همچنین تاکید کرد که قصد دارد طی دو روز آینده با بارزانی دیدار کرده و وی را در جریان موضع‌گیری‌های جبهه توافق در قبال بحران سیاسی عراق قرار دهد.

منابع نزدیک به فهرست العراقیه نیز به روزنامه الشرق الاوسط تاکید کردند که علاوی هرگز در نشست‌های رهبران عراقی که به راه‌کاری حقیقی برای پایان بحران سیاسی منجر نخواهد شد شرکت نمی‌کند.

این منابع تاکید کردند که هدف فهرست العراقیه ایجاد تغییر و تحولات حقیقی در عملکرد طایفه‌گرایانه‌ دولت است.

از سوی دیگر، با توجه به اظهارات مقامات فهرست العراقیه مبنی بر تصمیم این فهرست جهت تعلیق عضویت وزرایش در نشست‌های کابینه، یاسین مجید مشاور اطلاع رسانی نخست وزیر عراق از اطلاعات موجود مبنی بر مشارکت تعدادی از وزرای فهرست العراقیه در نشست آینده‌ دولت خبر داد.

وی تاکید کرد: بسیاری از اعضای برجسته‌ فهرست العراقیه تصمیم تعلیق مشارکت وزرایش در قسمت‌های کابینه‌ را عجولانه دانسته و تاکید کردند که برخی از آنها نشست‌های آینده دولت را تحریم نخواهند کرد.

کد خبر 28922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز