دوشنبه ۴ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هوشیار زیباری، وز‌یر امور خارجه عراق با افشای اینکه برخی کشورهای عربی و غربی و ترکیه در اندیشه براندازی دولت فعلی عراق هستند بر ضرورت تقویت دولت نوری المالکی،‌نخست‌وزیر این کشور تاکید دارد.

زیباری که از کردهای عراق است بر این باور است که چالش‌هایی که دولت مالکی از درون با آن مواجه است دست کمی‌از فشارهای بیرونی ندارد.

او در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک که در آخرین شماره این نشریه منتشر شده با اشاره به اینکه پیش از تشکیل دولت المالکی نیز تلاش‌هایی برای کودتا در عراق وجود داشت، گفت: توطئه‌ای جدی پیش از تشکیل دولت مالکی نیز وجود داشت؛ یک توطئه در قالب گروه 6 + 2 که با شرکت رؤسای اطلاعاتی کشورهای کویت، عربستان، ترکیه، امارات، مصر و اردن و همچنین ایالات متحده و انگلیس طراحی شد و هدف از آن ترغیب گروه‌های سنی به شرکت در انتخابات عراق و بازدارندگی ایران بود و در چارچوب آن این کشورها توان مالی و اطلاعاتی خود را در این مسیر به کار گرفته بودند.

زیباری با اشاره به ادامه داشتن این تلاش‌ها بعد از روی کار آمدن دولت المالکی در پاسخ به این سؤال که دلیل آنکه مالکی درباره شایعات مبنی بر وقوع کودتا سخن گفته بی آنکه به نام کسی اشاره کند در حالی که به نظر می‌رسد منظور وی ایاد علاوی است، چیست؟ پاسخ داد: حسی دال بر وجود توطئه علیه دولت عراق وجود دارد؛ علاوی در منطقه رفت‌وآمد می‌کند ؛ مالکی می‌گوید برخی گروه‌ها در خارج درصدد ضربه زدن به دولت عراق هستند؛ مالکی این مسئله را با مقام‌های آمریکا و انگلیس در میان گذاشته و پاسخ واشنگتن و لندن همواره این بوده که ما در این توطئه‌‌ها نقشی نداشته و همواره از دولت عراق حمایت می‌کنیم؛ دولت شما مشروع و قانونی است.

بحران جاری عراق و تلاش آمریکا برای پایان دادن به این بحران بخشی دیگر از این مصاحبه را تشکیل می‌دهد. از زیباری سوال شده با توجه به آنکه واشنگتن مصرانه خواهان حصول پیشرفت در عراق است؛ لحن گفت‌وگوها میان مقام‌های ارشد آمریکا و دولت مالکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ که او در پاسخ گفت: پیام ابلاغ شده از سوی جورج بوش، رئیس‌‌جمهور آمریکا و دولت این کشور بسیار روشن و محکم است؛ آنها ما را ترغیب کرده و مصرانه می‌‌خواهند که سریعتراقدام کنیم؛ ایده‌ کلی افزایش نیرو در عراق اساساً وقت‌ کشی برای حصول پیشرفت سیاسی است؛ در انتخابات آمریکا بحث عراق مهمترین محور مبارزات بوده و آمریکایی‌ها به ما می‌‌گویند از شما حمایت می‌ کنیم و خواهان کمک به شما برای دستیابی به موفقیت هستیم؛ افراد زیادی جان خود را برای رسیدن به این هدف فدا کرده‌اند؛ در عراق خطرات بسیاری وجود داشته و ما سیاست بی ‌مبالاتی را در پیش نگرفته‌‌ایم بلکه این رویه‌‌ای است که دولت شما (دولت آمریکا) در پیش گرفته؛ انجام برخی امور از توان ما خارج است؛ پس شما به انجام آنها بپردازید.

از زیباری سؤال شده ژنرال دیوید پتریوس (فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق) در گزارش ماه سپتامبر خود به کنگره درباره نتایج طرح افزایش نیرو در عراق به بیان نکاتی خواهد پرداخت؟ که وی پاسخ داده پتریوس خواهد گفت به بیشتر اهداف خود رسیده‌ام اما این کافی نیست. ما نیازمند اقدام سیاسی جدی‌‌تر هستیم و این کار من نیست، آشتی ملی هنوز محقق نشده است؛ ما در دولت عراق وعده داده بودیم که فعالیت‌های خود را در زمینه‌ بعثی زدایی مورد تجدید نظر و بازنگری قرار داده و در مسیر یک روند قضایی حرکت کنیم.

ما در دولت عراق وعده داده بودیم که فعالیت‌های خود را در زمینه‌ بعثی‌زدایی مورد تجدید نظر و بازنگری قرار داده و در مسیر یک روند قضایی حرکت کنیم. برای مثال توافق درباره قوانین نفتی و توزیع درآمدهای دولت حاصل شده است و درباره مسئله  مبارزه با شبه نظامیان نیز سیاست دولت ممانعت از فعالیت شبه نظامیان در خیابان‌ها و شهرهای عراق است. این‌ موارد جملگی از اهداف دولت عراق هستند؛ معیارهایی که مردم انتظار دارند در جهت برآورده شدن آنها اقداماتی صورت گیرد؛ هنوز مقداری زمان باقی است وما هنوز تسلیم مشکلات نشده‌ایم.

وزیر امور خارجه عراق درباره روابط مالکی و ژنرال پتریوس گفت: روابط این دو سخت و دشوار است، اینکه چه کسی مسئول است؟ چه کسی تصمیم می ‌گیرد؟ من از این موضوع ابراز تأسف می‌کنم چرا که مرز میان مالکی و پتریوس تیره و تار شده است؛ نخست ‌وزیر نمی‌‌‌تواند به سادگی تماس تلفنی برقرار کرده و از یگان‌های ارتش آمریکا بخواهد که آنچه می ‌گوید انجام دهند؛ مالکی به نفوذ قدرت بیشتری احتیاج دارد.

منابع خبری اخیراً از برگزاری نشست برخی کشورهای عربی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا در قاهره - پایتخت مصر- با حضور ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق پرده برداشتند که طی آن راههای سرنگون کردن دولت المالکی و روی کارآمدن مجدد علاوی مورد بررسی و توافق قرار گرفت.

کد خبر 25119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز