همشهری آنلاین: تشکل سیاسی وابسته به ایاد علاوی نخست‌وزیر پیشین عراق به طور کامل از ائتلاف حکومتی کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، ایاد جمال الدین یکی از رهبران فهرست العراقیه،امروز( 3 شهریور) به این خبرگزاری تاکید کرد که فهرست العراقیه تصمیم گیری کرده که به طول کامل از کابینه‌ عراق کناره‌گیری کند و طی دو روز آینده کتبا این موضوع را به المالکی ارایه خواهد داد.

وی دلیل اتخاذ این تصمیم را پافشاری دولت در عدم پاسخگویی به درخواست‌های این فهرست دانسته و افزود: فهرست العراقیه از ماه فوریه تا کنون درخواست‌هایی را مطرح کرده که به هیچ کدام از آنها پاسخی داده نشده و تصمیم این فهرست مبنی بر عدم مشارکت در جلسات دولت نیز در راستای همین امر اتخاذ شد.

عزت الشابندر نماینده فهرست العراقیه نیز به خبرگزاری کویت گفت: ما از دولت عراق قطع امید کردیم و دیگر هیچ امیدی به انجام اصلاحات و بهبود اوضاع نداریم، لذا شرایط برای مشارکت‌مان در دولت سخت و دشوار شده است و نمی‌توانیم به این وضعیت ادمه دهیم.

وی در خصوص وجود ارتباط بین کناره‌گیری این فهرست از دولت و سفر قریب الوقوع ایاد علاوی رهبر این فهرست به آمریکا گفت: هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. [توضیحات بیشتر]

فهرست العراقیه پنج وزیر در کابینه‌ عراق دارد که یکی از وزرای آن (وزیر دادگستری) چند ماه پیش به دلایل شخصی از دولت کناره‌گیری کرده بود.

به این ترتیب وزرای فهرست العراقیه نیز به جمع وزرای جبهه‌ التوافق العراقیه [در همین زمینه] و گروه صدر [در همین زمینه] پیوستند که هر کدام به دلایل مختلف از دولت عراق کناره‌گیری کرده‌اند.

این در حالی است که ایاد جمال الدین از رهبران فهرست العراقیه تاکید کرده که وزیر علوم و فن آوری عراق از اعضای حزب کمونیست و یکی از احزاب ائتلافی این فهرست، مخالفتش را با تصمیم فهرست العراقیه مبنی بر کناره‌گیری از دولت اعلام کرده است؛ اما دیگر اعضای این فهرست با تصمیم مذکور موافقت کرده‌اند.

تجدید نظر در قانون تروریسم، پاکسازی نیروهای پلیس و ارتش از وجود عناصر مظنون، تغییرات در قانون بعثی زدایی، تلاش جهت از بین بردن گرایش‌های طایفه‌‌ای و مذهبی در عملکرد دولت، جدیت در اجرای طرح آشتی ملی و ممانعت از دخالت‌های کشورهای همجوار از جمله درخواست‌های فهرست العراقیه است.

از سوی دیگر، یاسین مجید مشاور نخست وزیر عراق، در واکنش به این تصمیم فهرست العراقیه آن را کم اهمیت دانسته و تاکید کرد: کناره‌گیری این گروه هرگز تاثیری در حد نصاب قانونی اعضای کابینه جهت تصمیم‌گیری‌های دولت نمی‌گذارد.

وی همچنین نسبت به پذیرش این تصمیم توسط دو تن از وزرای فهرست العراقیه ابراز تردید کرد.

کد خبر 29822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز