دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات نظامی جدید در جنوب بغداد، انفجار بمب در یک پابگاه نظامی عراق و لغو مجوز فعالیت یک شرکت آمریکایی در عراق از مهمتری حوادث دوشنبه(26 شهریور) این کشور بود.

به گزارش ایسنا،  به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، نیروهای آمریکایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در اولین ساعت انجام عملیات نظامی جدید نیروهای چند ملیتی و عراقی در جنوب بغداد، چهار تروریست دستگیر شدند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای مشترک عراقی و چند ملیتی با هدف پاکسازی این منطقه از حضور تروریست‌ها، حملات هوایی و زمینی گسترده‌ای را علیه این منطقه انجام داده و علاوه بر کشتن یک شبه نظامی، مقادیری مواد منفجره را در منطقه‌ الدوره کشف و ضبط کردند.

همچنین در جریان عملیات‌های مشترک نیروهای عراقی و آ‌مریکایی در غرب شهرک الطارمیه واقع در شمال بغداد و مناطق حومه‌ی بغداد طی 48 ساعت گذشته، 11 تن را کشته و هفت تن دیگر را دستگیر کرده‌اند.

از سوی دیگر، یک مقام پلیس عراق گزارش داد که بر اثر انفجار یک بمب در پایگاه نظامی وابسته به ارتش عراق در جنوب بغداد، دو سرباز عراقی کشته و 10 تن دیگر مجروح شدند.

وی همچنین تاکید کرد: حدود 20 شبه نظامی ناشناس به منزل یک خانواده‌ عراقی در منطقه جالاولا در شمال شرق بغداد حمله کرده و پنج تن از اعضای این خانواده را ربوده و به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

براساس گزارش منابع پلیس عراق، همچنین شبه نظامیان ناشناس صبح روز دوشنبه به منزلی در بعقوبه حمله کرده و صاحب این منزل را کشته و پسرش را مجروح کردند.

از سوی دیگر، به دنبال مشارکت پیمانکاران شرکت‌ آمریکایی "بلک واتر" در درگیری‌های روز یکشنبه‌ عراق در منطقه المنصور و تیراندازی آنها به سوی غیر نظامیان عراقی که به کشته شدن هشت غیر نظامی عراقی و مجروح شدن 13 تن دیگر منجر شد، نوری المالکی نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که عناصر مسئول این جنایات را تحت پیگرد قرار خواهد داد و فعالیت این شرکت‌ را در عراق ممنوع خواهد کرد. وزارت کشور عراق نیز امروز اعلام کرد که مجوز فعالیت این شرکت را در عراق لغو می‌کند.

شرکت‌های امنیتی با حدود 25 هزار نیرو مسئولیت حفظ امنیت و محافظت از هیات‌های دیپلماتیک، سفارت‌ها، مسوولان دولتی و شرکت‌های خارجی مسوول امر بازسازی عراق را برعهده دارند.

از سوی دیگر، مسوولان حقوق بشر عراق از کشف پنج گور دسته جمعی جدید در استان میسان خبر دادند که دو گور به حادثه انتفاضه شعبانیه و سه گور دیگر به سال‌های 1992 ، 1993 و 1994 باز می‌گردد.

دادگاه جنایی بغداد نیز حکم بازداشت چهار تن از مسئولان استان کربلا را صادر کرد.

براساس این گزارش، این حکم شامل سه تن از اعضای شورای استانداری کربلا از جمله غالب الدعمی سخنگوی اطلاع رسانی این شورا، جواد الخساوی معاون استاندار و احمد ایمنی یکی دیگر از اعضای این شورا و همچنین حسن الاعرجی رییس شورای قضایی کربلا می‌شود.

عضو شورای استانداری کربلا صدور این حکم را ناشی از درگیری‌ها و زد و بندهای سیاسی اخیر بین دولت عراق و گروه صدر دانست که این چهار تن به همدستی با این گروه متهم هستند.

در همین حال، یک ژنرال ارتش آمریکا اظهار داشت که نیروهای ارتش کشورش در حال آموزش دادن به 16 هزار عراقی در مناطق ناآرام جنوب بغداد می‌باشند و آنان را برای ملحق شدن به نیروهای امنیتی این کشور ‌آماده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، حدود 16 هزار شهروند عراقی که عمدتا از گروه‌های سنی وابسته به برخی قبایل در استان الانبار می‌باشند در راستای برنامه‌های ارتش امریکا مورد تعلیم نظامی قرار می‌گیرند.

ژنرال جیمز هاگینز معاون فرمانده‌ این عملیات‌ در منطقه، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همگان این حرکت را به تغییر و تحولات در استان الانبار نسبت می‌دهند. این اقدام در ادامه‌ تحولات در این منطقه صورت گرفته اما ما معتقدیم که تهدید القاعده همچنان به طور قابل توجهی وجود دارد. هاگینز افزود که این 16 هزار عراقی از 33 گروه مختلف در برنامه‌های آموزشی شرکت می‌کنند.


جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا هفته‌ پیش استان الانبار را نمونه‌ پیشرفت اوضاع امنیتی در عراق توصیف کرد و گفت که استراتژی وی در این استان ثمربخش بوده و نیروهای ارتش آمریکا می‌توانند تا ماه ژوئیه از این استان خارج شوند.

کد خبر 31696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز