همشهری آنلاین: نوری المالکی نخست‌وزیر عراق در جمع نمایندگان مجلس این کشور از عدم آمادگی نیروهای مسلح عراقی برای دردست گرفتن امور امنیتی خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مالکی امروز(19 شهریور) درجمع نمایندگان مجلس عراق  اعلام کرد: ما برای تحویل مسئولیت‌ها و امور امنیتی از نیروهای ائتلاف به کلیه‌ استان‌های عراق به زمان و تلاش‌های بیشتری نیاز داریم.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که خشونت و درگیری‌ در عراق از زمانی که طرح افزایش نیروهای آمریکایی در بغداد به مرحله‌ اجرا گذاشته شده با کاهش 75 درصدی روبه رو شده است.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در این باره توضیح داد: ما در جلوگیری از سوق یافتن کشور به ورطه‌ی جنگ تفرقه‌ای موفق شده‌ایم و من به طور کامل یقین دارم که برقراری آشتی ملی تنها راه ایجاد امنیت در عراق است.

در همین حال به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نوری المالکی، نخست ‌وزیر عراق در سخنانش اظهار داشت: خشونت‌ها در بغداد و استان الانبار از زمان آغاز طرح اعزام نیروهای تازه نفس آمریکایی در عراق 75 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: بیش از14 هزار نیرو که تحت تاثیر القاعده بودند و دست از خشونت برداشته‌اند، به جرگه‌ نیروهای مسلح ارتش عراق پیوسته‌اند. مالکی توضیح داد: شمار نیروهای وابسته به القاعده که به جمع نیروهای امنیتی عراق پیوسته‌اند اکنون 14 هزار و 128 تن می‌باشد.  

از سوی دیگر، عثمان الغانمی فرمانده‌ عملیاتی نیروهای عراقی در کربلا، تاکید کرد که با گذشت دو هفته از بستن شهر کربلا و ممانعت از ورود هیات‌های زائران به این شهر، از صبح امروز ورودی‌های کربلا به روی تمامی زائران گشوده خواهند شد.

وی همچنین از تدابیر امنیتی جدید در این شهر خبر داده و ابراز امیدواری کرد که شهروندان عراقی و زائران عتبات عالیات جهت اجرای این تدابیر جدید با نیروهای عراقی همکاری کنند.

وی همچنین از کاهش ساعت‌های منع آمد و شد شبانه در کربلا خبر داد و افزود: بازگشایی ورودی‌های شهر کربلا پس از اثبات این موضوع که اوضاع این شهر به حالت عادی بازگشته صورت گرفت.

یک مقام امنیتی عراق نیز امروز به خبرگزاری اصوات‌العراق گفت: صبح امروز بر اثر انفجار یک بمب که در نزدیکی بیمارستانی در منطقه‌ العطیفیه در مرکز بغداد روی داد، دو تن کشته و پنج تن دیگر مجروح شدند.  وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که تعداد قربانیان این انفجار افزایش یابد.

ارتش آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از سربازانش بر اثر انفجار یک موشک در نزدیکی مسیر گشتی نیروهای آمریکایی در استان کرکوک کشته و یک تن دیگر مجروح شدند. به این ترتیب آمار نظامیان کشته شده‌ی آمریکایی در عراق از ماه مارس 2003 تا کنون به 3763 تن رسید که 21 تن از آن ها درماه سپتامبر کشته شده‌اند.

ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد که صبح امروز بر اثر درگیری نیروهای عراقی و آمریکایی با تروریست‌های القاعده در منطقه‌ی بلد در استان صلاح‌الدین، 12 شبه نظامی کشته و سه تن از نیروهای آمریکایی مجروح شدند. در این بیانیه آمده است که هلی‌کوپترهای آمریکایی نیز در جریان این عملیات مشارکت داشتند.

یک مقام پلیس صلاح‌الدین نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی صبح امروز با تیراندازی به یکی از منازل خیابان وطبان شهر سامرا، دو زن را کشته و دو زن دیگر به همراه یک کودک عراقی را مجروح کردند. وی همچنین از کشته شدن سه غیر نظامی عراقی دیگر به دست نیروهای آمریکایی در تکریت خبر داد.

یک مقام دفتر صدر نیز از بمباران هوایی علیه شهرک صدر بین ساعات 2 تا 4 بامداد روز دوشنبه خبر داد. رییس بیمارستان صدر نیز اعلام کرد که صبح امروز یک کشته و دو مجروح برجای مانده از بمباران‌های هوایی این شهرک به این بیمارستان منتقل شدند.

در همین حال، شیخ صلاح العبیدی سخنگوی گروه صدر، به روزنامه‌ الحیات گفت که این گروه پیشنهاد جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق را مبنی بر تبدیل ارتش المهدی به یک حزب اجتماعی و فرهنگی بررسی می‌کند. وی افزود: این طرح با وجود این که نیازمند بررسی‌های دقیق است از نکات مثبتی نیز برخوردار است.

از سوی دیگر، عبدالعزیز محمد جاسم مدیر عملیات وزارت دفاع عراق نیز در خصوص احتمال پیوستن عناصر ارتش المهدی به سازمان‌های امنیتی پس از تبدیل این گروه به یک سازمان اجتماعی گفت: پیوستن شبه نظامیان به نیروهای امنیتی نیازمند بررسی‌های دقیق است که با مشکلات عدیده‌ای از جمله سختی‌های موجود جهت تحویل شبه نظامیان به نیروهای نظامی و آموزش تاکتیک‌های نظامی به آن‌ها همراه است.

یک مقام امنیتی وزارت کشور عراق نیز گفت: منحل ساختن شبه نظامیان از طریق ادغام آن‌ها با تشکیلات امنیتی، مشکلات دیگری را به وجود خواهد ‌آورد و به جای اصلاح موسسات امنیتی تنش را در بین این موسسات افزایش خواهد داد.

کد خبر 31082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز