جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با افشای قتل هفت سرباز آمریکایی در عراق طی دو روز گذشته، رسانه‌‌های این کشور از موافقت با خروج 4 هزار نظامی آمریکایی از عراق خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ارتش آمریکا امروز (جمعه 16 شهریور) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 7 سرباز این کشور طی دو روز اخیر در مناطق مختلف عراق کشته شدند.

بنا بر این سه سرباز آمریکایی بر اثر انفجار بمب دستی پرتاب‌شده به سوی خودروی گشتی در جریان عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان در استان نینوا در شمال عراق کشته شدند.
به گزارش فارس، این در حالی است که چهار سرباز نیروی دریایی آمریکا در عراق نیز در عملیات نظامی استان الانبار عراق کشته شدند.

در همین حال، رسانه‌های آمریکا امروز در حالی که چند روز به شهادت دیوید پترائوس درباره‌ اوضاع عراق در مقابل کنگره‌ آمریکا باقی مانده، در گزارش‌هایی اعلام کردند، به نظرمی‌رسد فرمانده آمریکا در عراق با عقب‌نشینی یک گردان 4000 نفره از سربازان در اوایل سال آینده موافق باشد. [ژنرال پترائوس:‌ جنگ‌عراق‌ ممکن‌ است‌ چند دهه‌ طول‌ بکشد]

به گزارش خبرگزاری فرانسه روزنامه‌ نیویورک تایمز به نقل از مقامات عالیرتبه‌ دولتی و نظامی آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت، ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده آمریکا در عراق به جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا گفته که وی حفظ سطح سربازان در عراق را تا سال آینده به منظور کاهش خطرات احتمالی برای ارتش خواهان است.

نیویورک تایمز عنوان کرد، اما پترائوس احتمالا با خروج حدود 4000 نیرو از عراق از آغاز ژانویه به منظور آرام کردن منتقدان در کنگره موافقت می‌کند.

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز به نقل از یک افسر عالی رتبه‌ نظامی آمریکا نوشت، ژنرال پترائوس نسبت به خطرات پیش روی سربازان آگاه ست و تمایل دارد تا هر چقدر می‌تواند سربازان را در عراق نگاه دارد.

این روزنامه به نقل از مقامات درگیر در ‌آماده‌سازی مقدمات شهادت پترائوس نوشت، پترائوس در کنگره درباره‌ احتمال عقب‌نشینی‌های بیشتر بعد از ژانویه نیز گفت‌وگو می‌کند که این اقدام می‌تواند سطح نیروهای ‌آمریکا را به 130 هزار سرباز معادل تعداد نیروی حاضر در عراق در اوائل سال 2007 برساند.

این روزنامه نوشت، اما مقامات رسمی گفتند هنوز مشخص نیست چطور پترائوس به صورت علنی در باره‌ زمان بندی این عقب‌نشینی به بحث می‌پردازد.

هم اکنون 168 هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند که از این رقم 30 هزار تن در سال جاری در قالب استراتژی اعزام نیروی بوش با هدف برقراری ثبات در بغداد و استان الانبار در این کشور مستقر شده‌اند.

روزنامه‌ واشنگتن پست نیز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد، پترائوس تمایلش را برای کاهش سربازان بین 3500 تا 4500 سرباز تا اوایل سال آینده اعلام کرده است و قرار است وی براساس شرایط حاکم در عراق این عقب‌نشینی‌ها را طی ماه‌های آتی دنبال کند.

واشنگتن پست نوشت، این عقب‌نشینی به توانمندی نیروهای عراق و آمریکا برای توانمندسازی دولت عراق در حفظ امنیت و برقراری ثبات درعراق وابسته است.

پترائوس و رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق دوشنبه‌ هفته‌ی جاری درباره پیشرفت‌های این جنگ به کنگره‌ تحت کنترل دموکرات‌ها در بحبوحه‌ درخواست‌های فزاینده برای آغاز عقب‌نشینی از عراق، شهادت می‌دهند.

کد خبر 30815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز