شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گرچه حمله آمریکا به عراق برای برچیدن سلاح‌های کشتار جمعی صورت گرفت، اما بعدها اعلام شد که برداشتن صدام‌، دیکتاتور عراق از مسند قدرت و مبارزه با تروریسم نیز خود به‌تنهایی اهداف ارزشمندی بوده‌اند.

چند روز پیش هم رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که عراق دوره آزادی و آرامش را طی می‌کند؛ هرچند مردم «برخی نقاط عراق» از این آرامش و آزادی محرومند. تقریبا در کلیه نقاط جمعیتی عراق درگیری وجود دارد.

این درگیری‌ها هم انواع مختلف دارد. انواع گروه‌های مسلح با هم و با اشغالگران درگیرند و جالب آن است که تقریبا از سوی  همه گروه‌های درگیر، نجات مردم به‌عنوان هدف اصلی مطرح می‌شود؛ یعنی همه در عراق مدعی‌اند که برای مردم می‌جنگند؛ آمریکایی‌ها به‌نوعی، دیگران هم به‌نوعی.

جالب این است که درحالی‌که مسابقه‌ای برای نجات مردم میان تروریست‌ها و آمریکایی‌ها شروع شده، این مردم هستند که قربانیان اصلی به‌شمار می‌روند.

درمورد تعداد کشته‌های نظامی و غیرنظامی عراقی آمار دقیقی وجود ندارد. سال گذشته نشریه پزشکی دانشگاه آکسفورد تعداد قربانیان غیرنظامی در عراق را بالغ بر 600 هزار نفر اعلام کرد. اما روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز جمعه نوشت براساس برآوردهای صورت گرفته، احتمالا تعداد کشته‌های عراقی به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.

ORB که یک مؤسسه آمارگیری انگلیسی است، تعداد خانواده‌های عراقی را 597/050/4 اعلام می‌کند و معقد است احتمالا تعداد کشته‌های غیرنظامی عراق حدود 2/1 میلیون نفر است. 48 درصد این افراد با شلیک مستقیم گلوله کشته شده‌اند و 20 درصد هم قربانی انفجارهای انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده هستند.

تشکیل کشورکردستان محال است

همچنین به گزارش ایسنا ، جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق و رهبر اتحاد میهنی کردستان در گفت‌وگو با روزنامه‌ دارالخلیج - چاپ امارات - در خصوص سفر جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا به عراق تصریح کرد: هدف جورج بوش از سفر به استان الانبار این بود که به جهان نشان دهد که این استان امن است و ساکنان این منطقه با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کنند و آمریکایی‌ها اعراب اهل سنت را دوستان خود می‌دانند.

طالبانی درباره‌  دیدار بوش با سران عشایر سنی در عراق تصریح کرد: دیدار بوش با سران عشایر عراق گامی مهم در جهت آشتی ملی و تحقق خواسته‌های ملت آمریکا و عراق است.

بوش همچنین در این دیدارعنوان داشت که نیروهای آمریکایی تا آخرین روز ریاست‌جمهوری وی در عراق باقی خواهند ماند و بوش در واقع می‌خواست موضع‌گیری جدید خود را در راستای همکاری با اهل سنت به اثبات برساند.

رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: امکان تشکیل کشور کردستان در عراق از لحاظ جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد. من همواره به کردهای عراق که خواهان استقلال هستند، می‌گوییم که اگر ما اعلام استقلال کنیم، سوریه، ایران و ترکیه بر ما اعمال تحریم خواهند کرد و ما نمی‌توانیم با خارج در ارتباط باشیم. در ضمن کردهای عراق قادر به اداره‌  کشور مستقل کردها نیستند.

کناره‌گیری جریان صدر از ائتلاف عراق

گزارش دیگری حاکی است: سخنگوی مقتدی صدر اعلام کرد که فراکسیون پارلمانی صدر تصمیم گرفته است از ائتلاف عراق یکپارچه کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ صلاح العبیدی گفت: جریان صدر نشستی را برگزار خواهد کرد و پس از آن در یک کنفرانس خبری در نجف، عقب نشینی فراکسیون صدر از ائتلاف عراق یکپارچه را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: پس از این کنفرانس خبری، نشستی میان رهبران جریان صدر و حزب الفضیله الاسلامی برگزار خواهد شد و در این نشست، تعیین چارچوب‌های همکاری مشترک میان آنان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

حزب الفضیله الاسلامی یکی از احزاب موجود در ائتلاف عراق یکپارچه به رهبری سید عبدالعزیز الحکیم در ماه مارس از ائتلاف کناره‌گیری کرد.

فراکسیون صدر، 32 کرسی از 275 کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارد.

کد خبر 31533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز