استان‌ سنی‌ نشین‌ الانبار در غرب‌ عراق‌ مدت‌ زمانی‌ طولانی‌ برای‌ فرماندهی‌ آمریکا در این‌ کشور یک‌ کابوس‌ بود، اما از اوایل‌ سال‌ 2007 به‌ علت‌ راهبرد واشنگتن‌ مبنی‌ بر سهیم‌ کردن‌ عشایر محلی‌ در مبارزه‌ با شبکه‌ القاعده‌ به‌ الگویی‌ تبدیل‌ شد.

جورج‌ بوش‌ رئیس‌ جمهوری آمریکا در سخنانی‌ درباره‌ عراق‌ که‌ بخش‌ زیادی‌ از آن‌ را به‌ استان‌ الانبار اختصاص‌ داد گفت:‌ استان‌ الانبار نمونه‌ خوبی‌ برای‌ موفقیت‌ راهبرد ماست‌.

الانبار استان‌ بیابانی‌ است و در بین‌ 18استان‌ عراق‌ بزرگ‌ترین‌ آنهاست‌. این استان با سوریه‌ و اردن‌ و عربستان‌ هم مرز است‌ و از هنگام‌آغاز حمله‌ به‌ عراق‌ در ماه‌ مارس‌ سال‌ 2003 تا فوریه‌ سال‌ 2007 عرصه‌ خطرناک‌ترین‌ درگیری‌ها بود که‌ نیروهای‌ آمریکایی‌ درگیر آن‌ بودند.

تقریبا همه‌ ساکنان‌ استان‌ سنی‌ نشین‌ الانبار به‌ سنت‌ها و شعائر دینی‌ پایبند هستند و فقط حاکمیت‌ رهبران‌ قبیله‌‌ای خودشان‌ را قبو ل‌ دارند و خود صدام‌ نیز در گذشته‌ در برخی‌ مواقع‌ با ساکنان‌ این‌ استان‌ در برقراری‌ حاکمیت‌ مرکزی‌ مشکل‌ داشت‌.

فعالیت‌های گروه‌های‌ شورشی‌ در این‌ استان‌،همراه با اقدامات‌ خشونت‌‌آمیز و حملات‌ خونین‌ و در راس‌ آن‌ کشتن‌ 4 نفر‌ از کارمندان‌ یک‌ شرکت‌ امنیتی‌ خارجی‌ در کمینی‌ در مارس‌ سال‌ 2004 و پیدا شدن‌ اجساد سوخته‌ آنها در شهر فلوجه‌ آشکار کرد که ارتش‌ آمریکا برای‌ کنترل‌این منطقه مشکل خواهد داشت.

این‌ شهر حدود 200‌ مسجد دارد و ارتش‌ آمریکا پس‌ از نبردهای‌ خونین‌ و آواره‌ شدن‌ شمار زیادی‌ از ساکنان‌ آن‌ در نوامبر سال‌ 2004 به‌تصرف‌ نظامیان‌ آمریکایی‌ در آمد اما ارتش‌ آمریکا هیچ‌ گاه‌ نتوانست‌ عملا در شهر فلوجه‌ و الرمادی‌ مرکز استان‌ الانبار و در کل‌ این‌ استان‌ آرامش‌ برقرار کند.

بعثی‌‌های‌ سابق‌، مذهبی‌های افراطی‌ و گروه‌های‌ ضد اشغالگری‌ خارجی‌ در این‌ استان‌ به‌ شدت‌ فعالیت‌ می‌کردند. علاوه‌ بر اینکه‌ شبکه‌ القاعده‌ نیز از هنگام‌ آغاز درگیری‌ها در الانبار هسته‌‌هایی‌ را به‌ وجود آورده‌ بود که‌ صدها جنگجوی‌ خارجی‌ و شمار زیادی‌ انتحاری‌ را جذب‌ کرده‌ بودند.

اوضاع‌ در استان‌ الانبار از کنترل‌ خارج‌ شد تا اینکه‌ مقامات‌ اطلاعاتی‌ آمریکا را در اواخر سال‌ 2006 میلادی‌ مجبور کرد اذعان‌ کنند دولت‌مرکزی‌ بغداد و نیروهای‌ آمریکایی‌ در الانبار باخته‌ اند.اما تغییرات‌ در راهبرد آمریکا در اوایل‌ سال‌ 2007 زمینه‌ را برای‌ گفت‌ وگو با رهبران‌ محلی‌ مانند شیخ‌ عبدالستار ابو ریشه‌ که‌ پنجشنبه کشته‌ شد و نیز شماری‌ از گروه‌های‌ شورشی‌ مانند گردان‌های‌ ثوره‌ العشرین‌ فراهم‌ آورد تا به‌ مقابله‌ با القاعده‌ تشویق‌ شوند.

ابوریشه در شهر الرمادی، مرکز استان الانبار زندگی می‌کرد و به عنوان رئیس شورای عشایر این استان در برنامه امنیتی دولت برای مقابله با القاعده در استان الانبار نقش اساسی داشت.

در مقابل‌ اعتراض‌ فزاینده‌ ساکنان‌ الانبار به‌ اقدامات‌ فعالان‌ القاعده‌ و ناخرسندی‌ آنها از موارد تعرض‌ آنها  رهبران‌ قبیله‌‌ای در این‌ استان‌ صلاح‌ را درآن‌ دیدند که‌ سلاح‌هایشان‌ را به‌ سوی‌ افراط گرایان‌ خارجی‌ نشانه‌ بگیرند.رهبران‌ قبیله‌‌ای در مقابل‌ حمایتشان‌ از نیروهای‌ آمریکایی‌ از حمایت‌ گسترده‌ مالی‌ ارتش‌ آمریکا و نهادهای‌ بغداد برخوردار شدند که‌ شیعیان‌ بر آنها حاکم‌ هستند و غالبا به‌ بی‌ توجهی‌ به‌ مناطق‌ سنی‌ نشین‌ متهم‌ هستند این‌ همگرایی‌ جدید سبب‌ شد به‌ اقدامات‌ خشونت‌‌آمیز در الانبار پایان‌ داده‌ شود تا جایی‌ که‌ فرماندهی‌ نیروهای‌ آمریکایی‌ در عراق‌ از موفقیت‌ در این‌ استان‌ سخن‌ می‌گوید.

سوم‌ سپتامبر(12 شهریور) گذشته‌ بوش‌ چند ساعتی‌ را در پایگاه‌ نظامی‌الاسد گذراند و از دستاوردها در الانبار قدردانی‌ کرد و گفت‌ استان‌ الانبار یک‌ الگوست.‌ وی‌ برای‌ نخستین‌ بار از امکان‌ کاهش‌ نیروهای‌ آمریکایی‌ در عراق‌ خبر داد.

 خبرگزاری‌ فرانسه‌
14 سپتامبر

کد خبر 31419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز