دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: دولت‌های انگلیس و آمریکا به تازگی اعلام کرده‌اند تعداد نیروهای خود در عراق را کاهش خواهند داد.

با این همه حتی پس از این کاهش نیرو، هزاران سرباز خارجی در عراق خواهند ماند و از نظر برخی عراقی‌ها، ائتلاف‌های تازه ای که همزمان با این برنامه‌ها در عراق شکل می‌گیرد تا حدودی نگران کننده است. خبرنگار بی‌بی‌سی در بغداد از این نگرانی گزارش می‌دهد.

یک صحنه از روزی آفتابی در بغداد، درست پس از سقوط صدام حسین در سال 2003 در ذهن من مانده است: یک سرباز عراقی که می‌خواست با در دست گرفتن دو تکه پارچه سفید خود را به نیروهای آمریکایی در آن سوی سیم‌های خاردار در شهر بغداد برساند در نیمه راه به دست مردم عراقی که در آن سوی خیابان ایستاده بودند به شدت کتک خورد.

مردم گریبان او را رها نمی‌کردند تا اینکه بالاخره یک سرباز آمریکایی با کنار زدن سیم خاردار، سرباز را از دست مردم نجات داد و به کنار نیروهای آمریکایی برد. این صحنه‌ای بود که آمریکایی‌ها باید از همان ابتدا از آن درس می‌گرفتند.

چندین ماه پیش از آنکه جنگ در عراق آغاز شود، اریک شینسکی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در حضور کمیته ای در سنای آمریکا گفت برای ایجاد امنیت در عراق، پس از شکست صدام، به حدود چند صد هزار سرباز نیاز خواهد داشت.

پل ولفوویتز، معاون وزیر دفاع آمریکا این تخمین ژنرال شینسکی را کاملا نامربوط دانست و گفت: به سختی می‌توان این حرف را پذیرفت که برای کنترل عراق بدون صدام، به نیروهای بیشتری از زمان جنگ با عراق به رهبری صدام نیاز داشته باشیم.

آن ژنرال سمت خود را از دست داد. از آن زمان تا کنون 4هزار سرباز آمریکایی در عراق کشته و بیش از 10 هزار سرباز به سختی مجروح شده‌اند. دست کم 80 هزار عراقی نیز در این زمان کشته شده‌اند.

جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی تلویزیونی خود در ماه گذشته ادعا کرد افزایش30 هزار نیروی آمریکایی به سربازهای حاضر در عراق برای مقابله با انفجارهای انتحاری وکشتارهای فرقه‌ای در حال نتیجه دادن است.

بوش گفت: عملکرد نیروهای ما درخشان است. بغداد به زندگی عادی باز می‌گردد. اما تنها بخشی از این حرف درست است.

به‌عنوان مثال، رئیس جمهوری آمریکا به بازارهایی اشاره کرد که یک سال پیش بسته بودند اما امروز بازگشایی می‌شوند. من به یکی از این بازارها رفتم، جایی که به دزد بازار معروف شده و در مرکز شهر، جایی بنا شده که ده‌ها نفر از مردم در اثر انفجارهای انتحاری کشته می‌شدند.

نام این محل، به این دلیل دزد بازار گذاشته شده که مردمی‌که خانه‌هایشان را دزد زده به این بازار سرک می‌کشند تا ببینند ما یملک خود را در میان اجناس آن می‌یابند یا نه.

مغازه‌ها و دستفروش‌های این بازار برای فروش بشقاب‌های ماهواره، ساعت و دی وی دی‌های تقلبی باز بودند.استقبال از من دوستانه بود و استکانی چای داغ هم به من تعارف کردند.

با این همه، غم فضا را احاطه کرده بود و در تمام طول خیابان دیوار ضد انفجار و بلند سیمانی، پیاده رو را از خیابان جدا می‌کرد.بیشتر خیابان‌هایی که برای رسیدن به دزد بازار از آن گذشتیم با دیوارهای بلند از پیاده‌روها جدا شده بودند.اغلب بخش‌های بغداد امروز به مارپیچ‌های سیمانی تبدیل شده‌اند.

متحدان جدید

حملات به غیرنظامیان با استفاده از بمب‌های جاسازی شده در خودروها ‌یا کنار خیابان‌ها متوقف نشده است. با این همه تعداد این حملات از زمان افزایش نیروهای آمریکایی در عراق به‌طور چشمگیری کاهش داشته است.

این انفجار‌ها اغلب حاصل اتحاد نامیمون القاعده در عراق و هواداران حزب بعث صدام حسین در این کشور بودند که شغل و اعتبار خود را در روند بعثی زدایی پس از اشغال عراق از دست داده بودند.

با این همه بسیاری از بعثی‌هایی که پیش از این آمریکایی‌ها را به ضرب گلوله یا با انفجار بمب می‌کشتند امروز در کنار آمریکا با القاعده می‌جنگند.

ابو ریشه، یکی از شیوخی که با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کرد در ماه سپتامبر در انفجاری به دست نیروهای القاعده کشته شد. جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا با ابراز احترام به شیخ ابوریشه او را مردی شجاع خواند.

نیروهای آمریکایی به نیروهای مسلح عراق کمک کردند که از سوگواران در مراسم تدفین ابوریشه که در رمادی در استان انبار برگزار می‌شد محافظت کنند.استان انبار منطقه ای در غرب بغداد است که اغلب از آن به‌عنوان قلب شورش‌ها در عراق یاد می‌شود.

این ائتلاف تازه میان آمریکا و شیوخ سنی عراق برای مبارزه با القاعده در آمریکا پیروزی بزرگی عنوان می‌شود. با این همه بسیاری از شیعیان عراق به آن نگاهی محتاطانه دارند و مانند آمریکایی‌ها این را تنها یک پیروزی برای نیروهای ائتلاف نمی‌دانند.

برای این عده، چنین ائتلافی مانند این است که آمریکا با دشمن آنها متحد شده باشد، چرا که همین شیوخ زمانی که در دوره تاریک صدام حسین در اقلیت بودند بر شیعیان حکومت می‌کردند.

BBC
6 اکتبر

کد خبر 33495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز