همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق امروز (جمعه6 مهر) پیشنهاد سنای آمریکا مبنی بر تقسیم عراق و ارایه کنترل بیشتر به مناطق جدا شده‌ این کشور را رد و آن را "فاجعه" توصیف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، سنای آمریکا در لایحه‌ای خواستار تقسیم عراق به مناطق فدرالی برای شیعه‌ها، سنی‌ها و کرد‌ها تحت یک توافق تقسیم قدرت شده است. نوری المالکی نخست وزیر عراق به شدت این طرح را رد کرد.

نخست وزیر عراق در بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: این یک موضوع مربوط به عراق است که به خود عراقی‌ها مربوط می‌شود. مردم عراق به شدت به عراقی‌ متحد تمایل دارند. تقسیم عراق یک معضل است و این چنین تصمیمی فاجعه‌بار است.

قانون اساسی عراق یک سیستم فدرالی را برای این کشور وضع کرده است که با توجه آن شیعه‌ها اجازه می‌یابند در جنوب و کردها در شمال مناطقی را با اختیارات مستقل و چشمگیر ایجاد کنند.

نوری المالکی هم چنین اظهار داشت که وی در آمریکا درباره‌ نقش نیروهای آمریکایی در عراق و مقاطعه‌کاران امنیتی خصوصی در این کشور بحث و تبادل نظر کرده است. وی بر این موضوع تاکید کرد که عراق یک کشور مستقل است و باید امنیت خود را تامین کند. نوری المالکی تصریح کرد: امنیت عراق موضوعی است که مربوط است به حکومت مستقل این کشور و نباید نقض شود.

کد خبر 32604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز