همشهری آنلاین: نخستین جلسه کنفرانس بین‌المللی درباره امنیت عراق پشت درهای بسته در شهر دمشق برگزار شد.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری سیریا نیوز، هشام یوسف نماینده اتحادیه عرب در پایان جلسه دوساعته یاد شده گفت: فضای مذاکرات مثبت بود و درباره کمک های کشورهای همجوارعراق به این کشور برای برون رفت از بحران کنونی رایزنی شد.

وی افزود: دولت عراق مسئولیت های بزرگی برای کنترل وضعیت امنیتی با همکاری همه کشورهای همسایه از طریق جلوگیری از نفوذ جنگجویان به عراق از مرزهای مشترک خود دارد.

کنفرانس کمیته همکاری و هماهنگی امنیتی کشورهای همجوار عراق از امروز(17 مرداد) به مدت دو روز با حضور نمایندگان کشورهای همسایه عراق و شماری از کشورهای عربی، نمایندگان اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد و نیز نمایندگان کشورهای عضو دائم شورای امنیت در دمشق آغاز به کار کرد.

یوسف گفت: شرکت کنندگان در جلسه پشت درهای بسته عصرگاهی امروز خود بسیاری از جزئیات مربوط به اوضاع عراق را در تلاش برای رسیدن به راه حل های راضی کننده همه طرف های شرکت کننده در راستای برقراری امنیت و ثبات در عراق و منطقه بررسی خواهند کرد.

آمریکا دیروز اعلام کرد که مقامهای آمریکایی به عنوان ناظر در کنفرانس امنیتی یاد شده برای بحث و بررسی وضعیت امنیتی در عراق و کنترل مرزهای این کشور شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر، لبید عباوی قائم مقام وزارت امور خارجه عراق درباره امکان دستیابی به راه حل های مثبت در جلسات کنفرانس امنیتی یاد شده در راستای بهبود اوضاع امنیتی و سیاسی بحرانی در عراق ابراز خوشبینی کرد.

وی افزود: مذاکرات در نخستین جلسه پشت درهای بسته در فضایی شفاف و صریح برگزار شد که این امر به دستیابی به نتایج مثبتی از اجلاس کمک می کند.

در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی بسام عبدالمجید وزیر کشور سوریه تاکید کرد که این گردهمایی ها در راستای کمک به ملت عراق برای گذار از درد و رنج خود و پاسداری از حاکمیت، یکپارچگی سرزمینی، کنترل مرزها، تقویت وحدت ملی و حفظ امنیت و ثبات عراق برگزار می شود.

وی افزود: سوریه با تمام توان خود تلاش کرده و تدابیر لازم را برای کنترل مرزهای خود با عراق به منظور سهیم شدن در برقراری امنیت و ثبات در این کشور اتخاذ کرده است.

عبدالمجید همچنین آمادگی دائم سوریه را برای همکاری دوجانبه با عراق به ویژه بعد از امضای یادداشت تفاهم میان وزارتخانه های کشور دوطرف و سازماندهی همکاری مورد نظر ابراز داشت.

کد خبر 28525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز