همشهری آنلاین: آمریکا و انگلیس جمعه 10 آگوست ( 19 مرداد) با گذراندن قطعنامه‌ای در شورای امنیت، بخشی از مسوولیت‌های خود را به گردن سازمان ملل انداختند

آمریکا و انگلیس جمعه پس از اعمال اصلاحاتی در متن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود متن مذکور را به رای گذاشتند که با اجماع به تصویب رسید.

سازمان ملل در حال حاضر به دلیل ناامنی گسترده در عراق و عدم تعهد اشغالگران به تامین امنیت حتی نمایندگان این سازمان، با کمترین نیرو در عراق به کار خود ادامه می‌دهد.

بر اساس این قطعنامه ماموریت سازمان ملل در عراق موسوم به یونامی یک سال تمدید می‌شود.

مشاوره و حمایت سازمان ملل از دولت و مردم عراق برای پیشبرد گفت و گوهای فراگیر سیاسی و آشتی ملی از دیگر مفاد این قطعنامه است.

این قطعنامه همچنین به مسائلی چون کمیسیون مستقل عالی انتخابات در عراق، تسهیل گفت و گوی منطقه‌ای شامل موارد امنیت مرزی،انرژی و پناهندگان و آشتی ملی می‌پردازد.

ترویج، حمایت و تسهیل با هماهنگی با دولت عراق برای بازگشت امن، منظم و داوطلبانه پناهندگان و آوارگان و هماهنگی و کمک رسانی در امور انساندوستانه، اجرای پیمان بین‌المللی عراق شامل هماهنگی با اهدا کننگان و موسسات مالی بین‌المللی و کارهایی که توان دولت را برای ارائه بهتر خدمات به عراقی‌ها تسهیل کند، از دیگر موارد مطروحه در این قطعنامه است.

در این قطعنامه همچنین اهمیت نقش نیروهای چند ملیتی در عراق برای حمایت از یونامی شامل پشتیبانی امنیتی و لجستیکی مورد تاکید قرار گرفته است.

این قطعنامه همچنین از کشورهای عضو می‌خواهد تا به همکاری با یونامی از نظر مالی، لجستیکی و منابع امنیتی و حمایت از اجرای ماموریتش ادامه دهند.

بانیان این قطعنامه از دبیر کل خواسته‌اند تا ظرف سه ماه گزارشی در مورد عملیات یونامی در عراق به شورا ارائه دهد و پس از آن مرتبا هر سه ماه در خصوص پیشرفت‌های یونامی گزارش دهد.

کد خبر 28635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز