یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

رضا سادات: با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که در چارچوب آن بخشی از مسئولیت‌های ایالات‌متحده و انگلیس به عنوان دولت‌های اشغالگر عراق به سازمان ملل منتقل می‌شود جناح‌های سیاسی عراق با‌وجود استقبال از این قطعنامه خواستار احتراز سازمان ملل از دخالت در امور عراق شدند.

واشنگتن و لندن در سال  ۲۰۰۳میلادی که با وجود مخالفت شدید سازمان ملل به طور یکجانبه عراق را اشغال کردند اکنون به دلیل ناکامی در کنترل اوضاع این کشور قصد دارند با واگذاری بخشی از مسئولیت‌های خود به سازمان ملل معضلات عراق را به جامعه جهانی تعمیم دهند.

هر دو کشور در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار سرباز در عراق مستقر کرده‌اند. اشغال حدود پنجساله عراق توسط آمریکا و انگلیس ، تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار عراقی را به کام مرگ فرستاده و از آن کشور ویرانه‌ای برجای گذاشته است.

آمریکا و انگلیس روز جمعه پس از اعمال اصلاحاتی در متن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود که در آن  عملاً دولت و شورشیان عراقی در یک سطح قرار گرفته بودند متن مذکور را به رأی گذاشتند که با اجماع به تصویب رسید.

در این قطعنامه پس از حدود پنج سال از نادیده گرفتن نقش و جایگاه سازمان ملل در عراق، آشکارا به این سازمان مسئولیت بیشتری داده شده تا بلکه بتواند اشتباهات فاحش آمریکا و انگلیس را در یک اشغالگری مرگبار جبران کند.

سازمان ملل در حال حاضر به دلیل ناامنی گسترده در عراق و عدم تعهد اشغالگران به تأمین امنیت حتی نمایندگان این سازمان با کمترین نیرو در عراق به کار خود ادامه می‌دهد. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند شمار نیروهای این کشور در عراق کمتر از  ۳۰نفر است که این رقم بسیار کمتر از نیروهای این سازمان حتی در اردن است.

از مفاد این قطعنامه تمدید یکساله مأموریت سازمان ملل در عراق موسوم به یونامی است. مشاوره و حمایت سازمان ملل از دولت و مردم عراق برای پیشبرد گفت‌وگوهای فراگیر سیاسی و آشتی ملی از دیگر مفاد این قطعنامه است.

این قطعنامه همچنین به مسائلی چون کمیسیون مستقل عالی انتخابات در عراق، تسهیل گفت‌وگوی منطقه‌ای شامل موارد امنیت مرزی، انرژی و پناهندگان و آشتی ملی می‌پردازد. 

این در حالی است که شخصیت‌های‌ سیاسی‌ عراق‌ حمایت‌ از نقش‌ سازمان‌ ملل‌ در عراق‌ را مشروط‌ به‌ دخالت‌ نکردن‌ این‌ سازمان‌ در امور داخلی‌ این‌ کشور می‌داند.

لبید عباوی،‌ معاون‌ وزیر امور خارجه‌ عراق‌ با ابراز خرسندی‌ از افزایش‌ نقش‌ سازمان‌ ملل‌ در عراق‌ گفت:‌ تصویب‌ این‌ قطعنامه‌ در شورای‌ امنیت‌ با درخواست‌ و پیشنهاد دولت‌ عراق‌ امکان‌پذیر شد. وی‌ در عین‌ حال‌ از این‌ سازمان‌ خواست‌ در روند سیاسی‌ عراق‌ مداخله‌ نکند.

کد خبر 28765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز