دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: برخی سیاستمداران عراق با حمایت بی‌سر و صدای دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در تلاش برای دادن رأی عدم اعتماد به دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور با هدف ساقط کردن دولت وی هستند.

این خبر که اولین بار روز گذشته از سوی شبکه تلویزیونی CBS آمریکا پخش شد از تلاش این گروه از سیاستمداران عراقی برای برگزاری نشست ویژه پارلمان در روز 15 ژوئیه و رای‌گیری پیرامون صلاحیت دولت مالکی و ادامه فعالیت کابینه وی به درخواست  فراکسیون اهل تسنن که بخشی از ائتلاف سیاسی موسوم به پروژه عراق است، حکایت دارد.

این گروه از روی کار آمدن دولتی تکنوکرات که اعضایش را کارشناسان شناخته شده تشکیل ‌دهند، حمایت می‌کند، این که وزرای کابینه به دلیل روابط سیاسی با حزب حاکم یا شخص نخست‌وزیر و سرسپردگی و وفاداری‌شان به مجموعه دولت انتخاب نشده باشند.

گمان می‌رود مقامات ارشد ایالات متحده از پروژه عراق آگاهی داشته باشند. گفته می‌شود طرح ساقط کردن دولت مالکی اخیرا و در ضمن دیدار چنی از بغداد و به عبارت دقیق‌تر در دیدار او با طارق هاشمی، معاون رئیس‌جمهور عراق هماهنگ شده است.

التهاب در کنگره

تحولات داخلی عراق با تلاش هماهنگ اعضای کنگره برای واداشتن کاخ سفید به پذیرش برنامه فراخوان نیروهای ارتش آمریکا از عراق در سال 2008 مقارن شده است.

به گزارش بلومبرگ اعضای جمهوریخواه کنگره که این روزها به شکلی رو به تزاید مخالفت خود با روند امور در عراق را بروز می‌دهند در حال رایزنی برای تصویب طرحی هستند که زمینه خارج کردن نیروهای آمریکایی در عراق را از ماه مارس سال 2008 میلادی  فراهم می‌آورد. سنگ بنای این طرح را پیشنهاد مشترک کن سالازار، سناتور دموکرات ایالت کلرادو و لامبار الکساندر، سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی تشکیل می‌دهد که مکمل توصیه‌های گروه تحقیق عراق است.

جنب و جوش در کنگره، کاخ سفید را واداشت تا در آستانه ارائه گزارش پنتاگون به قانونگذاران آمریکایی پیرامون اوضاع عراق و تاثیر طرح افزایش نیرو در این کشور نرمش بیشتری در قبال درخواست‌های سیاستمداران دو سوی طیف سیاسی آمریکا برای تغییر استراتژی آمریکا در عراق نشان دهد.

این گزارش که قرار است 15 ژوئیه تقدیم کنگره شود رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا را مجبور کرد سفر خود به چهار کشور السالوادور، کلمبیا، پرو و شیلی را که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، لغو کند.

او روز گذشته و تنها 24 ساعت قبل از عزیمت به سانسالوادور، پایتخت السالوادور که اولین توقفگاهش در آمریکای لاتین بود از لغو این سفر برای کمک به آماده‌سازی گزارش کنگره خبر داد.

تکذیب همراهی با توطئه علیه دولت

طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق وجود هرگونه برنامه‌ای برای ساقط کردن دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با حمایت مقام‌های آمریکایی را تکذیب کرد.

هاشمی، رئیس حزب اسلامی عراق در واکنش به خبر منتشر شده مبنی برهمکاری وی با مقام‌های آمریکایی برای ترغیب اعضای پارلمان به سلب اعتماد از دولت مالکی گفت: از شنیدن این خبرغافلگیر شدم؛ همچنانکه دیگران هم غافلگیر شدند.

وی افزود: این خبر کذب محض است. وی با اشاره به اینکه قصد دادن رأی عدم اعتماد به مالکی را ندارد، اعلام کرد از عملکرد دولت عراق ناراضی است.

کد خبر 26153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز