دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

در حالیکه دولت جورج بوش همواره ایران و سوریه را به اتهام واهی دست داشتن در ناآرامی‌های عراق متهم می‌کند، شواهد نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از جنگجویان خارجی و بمبگذاران انتحاری که در عراق فعالیت می‌کنند به کشور عربستان سعودی تعلق دارند.

گفته‌های بعضی افسران ارشد ارتش آمریکا و قانونگذاران آمریکایی این موضوع را تایید می‌کند.

نزدیک به 45 درصد از همه شبه نظامیان خارجی که نیروهای آمریکایی و غیرنظامیان عراقی و نیروهای امنیتی عراق را هدف می‌گیرند تبعه عربستان سعودی هستند و تنها 15 درصد به سوریه و لبنان و 10 درصد به شمال آفریقا تعلق دارند.

بر اساس آمار و ارقام رسمی‌ارتش آمریکا که از سوی یک مقام ارشد آمریکایی در اختیار ما قرار گرفته، نزدیک به نیمی‌از 135 خارجی که اکنون در عراق زندانی نظامیان آمریکایی هستند سعودی‌اند.

این افسر ارشد آمریکایی می‌گوید، جنگجویان سعودی بیشتر از جنگجویان دیگر ملیت‌ها دست به حمله انتحاری می‌زنند. در شش ماه گذشته بیش از 4 هزار عراقی در اثر این حملات انتحاری کشته یا مجروح ‌شده‌اند.

این اولین بار است که یک مقام آمریکایی چنین آشکار درباره نقش سعودی‌ها در ناآرامی‌های عراق سخن می‌گوید. این وضعیت، نظامیان آمریکایی را در موقعیت دشواری قرار داده و آنها اکنون مجبور هستند با دشمنی بجنگند که دولت آنها متحد اصلی واشنگتن است.

در دهه 190 سرویس اطلاعات عربستان جنگجویان مسلمان سنی را برای شرکت در نبرد مجاهدین افغان مورد حمایت آمریکا با اشغالگران شوروی در افغانستان پشتیبانی و بسیج می‌کرد.

اسامه بن‌لادن یکی از این رهبران مورد حمایت سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و آمریکا بود. عربستان در واقع مرکز تهیه پول و نیروی انسانی حملات 11 سپتامبر هم بوده‌است. از 19 نفری که این عملیات را انجام دادند 15 نفر سعودی بودند.

اکنون هم گروه القاعده بدنه مبارزه و حملات علیه نیروهای خارجی در عراق و کشتار اقوام عراقی را تشکیل می‌دهد. در همین حال دولت عربستان این گزارش‌ها را که بعضی جوانان سعودی در میان بمبگذاران انتحاری عراق هستند را تکذیب نمی‌کند اما تاکید دارد که هر کاری در توان دارد برای جلوگیری از این روند انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت کشور عربستان در واکنش به این گزارش‌ها گفت، سعودی‌ها در عراق در حقیقت مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. دست‌هایی به آنها برای ورود به خاک عراق کمک می‌کند و آنها را تجهیز می‌کند و برای انجام حمله انتحاری آماده‌اشان می‌کند.

ما نمی‌دانیم این دست‌ها چه کسانی هستند. اما بعضی می‌گویند که عربستان دانسته و به عمد به جنگجویان سعودی امکان می‌دهد تا برای مبارزه به عراق بروند تا در داخل کشور ناآرامی‌ایجاد نکنند.

سامی‌عسگری از نمایندگان مجلس عراق و از مشاوران نوری مالکی نخست وزیر، سعودی‌ را متهم می‌کند که دانسته باعث بروز ناآرامی‌در عراق می‌شوند. او می‌گوید، عربستان سعودی منابع اطلاعاتی نیرومندی دارد و نمی‌توان به راحتی تصور کرد که آنها از این موضوع بی‌خبرند.

عسگری می‌گوید، روحانیون در مساجد عربستان آشکارا در خواست جهاد با شیعیان در عراق را مطرح می‌کنند و دولت عربستان هم گروههایی را که باعث بروز ناآرامی‌در کشور عراق و به ویژه در مناطق جنوبی می‌شوند را تامین مالی می‌کنند.

مقامات وزارت کشور عربستان هم در پاسخ به اعتراض بعضی مقامات آمریکایی درباره عدم بازرسی دقیق از سعودی‌هایی که از به سوریه و از آنجا به عراق می‌روند گفته‌است، شهروندان سعودی حق دارند آزادانه مسافرت کنند.

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا فعلا از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند. مقامات آمریکایی اطلاعات مربوط به سعودی‌های دستگیر شده در عراق را فعلا به عراقی‌ها نداده‌اند.

به گفته عسگری، دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا اخیرا در سفر به عربستان مقامات این کشور را برای سرکوب و کنترل بیشتر شبه نظامیان تندرو تحت فشار گذاشته است.

این گزارش‌ها روابط سابقا مستحکم میان آمریکا و عربستان سعودی را که در ماههای اخیر رو به تیرگی گذاشته‌است، تضعیف می‌کند. رهبران عربستان در اوائل ماه فوریه گذشته با مداخله در دیپلماسی آمریکا در قبال خاورمیانه اجلاسی را در مکه برای میانجیگری میان فتح و حماس تشکیل دادند که حاصل آن توافق بر سر تشکیل دولت وحدت فتح و حماس بود.

همچنین امیر عبدالله پادشاه عربستان چندی پیش با سخنان خود در اجلاس سران کشورهای عربی باعث حیرت مقامات آمریکایی شد. او در آن اجلاس حضور آمریکا در عراق را غیرمشروع خواند.

مقام ارشد آمریکایی که این اطلاعات را در اختیار ما گذاشت در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکایی‌ها از عربستان مانند ایران و سوریه به خاطر حضور و مداخله در عراق آشکارا انتقاد نمی‌کنند گفت، از وزارت خارجه باید این را بپرسید. این یک سیاست است.

لس آنجلس تایمز- 15 جولای

کد خبر 26722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز