گروه سیاسی: وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض، فتوای مطرح شده مبنی بر تخریب اماکن مقدسه شیعیان را ساخته و پرداخته صهیونیست‌ها و دشمنان اسلام دانست.

ایاد مدنی افزود: به دنبال اعتراض علما به فتوای وجوب تخریب اماکن مقدس شیعیان، بلافاصله از مفتی کل و هیات کبار علما و مجلس اعلای فتواها و شورای عالی قضایی عربستان و سایر علما سئوال کردم که همه اظهار بی‌اطلاعی و تعجب می‌کردند و شخصا هیچ اثری از این فتوای ادعایی در سایت علمای مورد اشاره ندیدم.

وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان افزود: این فتوا وجود ندارد و اگر هم باشد یقینا ساخته و پرداخته صهیونیست‌ها و دشمنان اسلام است.

سید محمد حسینی، سفیر ایران در عربستان نیز با اشاره به اوضاع حساس کنونی منطقه به ویژه عراق و پیامدهای بسیار خطرناک ناشی از ایجاد فتنه طائفه‌ای و مذهبی در این کشور خاطرنشان کرد: اعتراضات مراجع و علمای بزرگ اسلامی ناشی از نگرانی واقعی آنان از اطلاعات به دست آمده پس از انفجار حرمین عسگریین بوده و اگر سریعا جلوی این فتنه‌ها گرفته نشود، جهان اسلام دچار آشوب خواهد شد.

وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان نیز با بیان اینکه دامنه فتنه مذهبی می‌تواند تمام کشورهای اسلامی را در بر بگیرد، از رهبران سیاسی و دینی و روشنفکران خواست که مانع از وقوع این فتنه شوند.

کمک ماهانه عربستان به منافقین

اما در شرایطی که این روزها اخبار مربوط به سفر مقامات آمریکایی به ریاض و معامله تسلیحاتی آمریکا و عربستان در صدر اخبار مربوط به تحولات منطقه قرار دارد و خبرها حاکی از ارتباط این معامله و موضوع عراق و حمایت کشورهای عربی از عملکرد آمریکا در این کشور است، مشاور وزیر امنیت ملی عراق گفت: جدیدترین سندی که در اختیار دولت عراق قرار گرفته، نشان می‌دهد که عربستان هر ماه به گروهک منافقین که در فهرست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارد مبلغ 30 میلیون دلار کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، فاضل الشویلی با اعلام این مطلب به شبکه خبری العالم، در مورد حمایت عربستان از عملیات تروریستی در عراق تأکید کرد: بیش از50 درصد از مجریان عملیات انتحاری در این کشور عربستانی هستند و عربستان به طور مخفیانه و علنی پذیرای تروریست‌هاست.

الشویلی با محکوم کردن شدید برخی از روحانیون سعودی که فتوای تخریب مراقد ائمه‌ (ع ) در عراق صادر کرده و شیعیان را تکفیر می‌کنند، خاطرنشان کرد: این فتواها درحالی صادر می‌شود که شیعیان و اهل تسنن عراق صدها سال است در کنار هم زندگی کرده‌اند.

و جالب اینکه سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان روز گذشته پس از دیدار با همتای آمریکایی خود، از اعزام هیأتی به عراق برای بررسی نحوه بازگشایی سفارت عربستان در این کشور خبر داد.

آخرین حربه واشنگتن

و بالاخره اینکه روزنامه گاردین با اشاره به معامله تسلیحاتی آمریکا با کشورهای منطقه تأکید کرد: بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای تصمیم آمریکا برای فروش سلاح به متحدینش در خاورمیانه را آخرین دستاویز این کشور برای جلوگیری از شکست سیاست‌های واشنگتن در قبال عراق و ایران می‌دانند.

روزنامه گاردین به نقل از رزماری هالیس، مدیر بخش تحقیقاتی موسسه‌ چاتم‌ هاوس که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، افزود: آشفتگی زیادی در میان رژیم‌های عربی که قرار است این سلاح‌ها را دریافت کنند، وجود دارد. آنها متقاعد شده‌اند که ایران در عراق پیروز خواهد شد و آمریکایی‌ها خواهند باخت.

کد خبر 28019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز